اقتصادی

توسعه سامانه‌های نوین آبیاری عملکرد تولید را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد

فریبرز عباسی مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: طی سال‌های اخیر برنامه‌های زیادی برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از جمله هوشمندسازی در دستور کار داریم، در این خصوص با بهره‌برداری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های داخلی و مراکز علمی و تحقیقاتی طرح‌های پایلوت متعددی را در نقاط مختلف کشور اجرا کرده و به نتایج خوبی از نظر افزایش عملکرد، کاهش حجم آب آبیاری و نیز افزایش تولید در بخش کشاورزی رسیده‌ایم.

او با بیان اینکه توسعه آبیاری هوشمند در اولویت روش های سامانه های نوین آبیاری است، افزود: در این روش با استفاده از ابزارهای مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و مشخص کردن زمان و مدت آبیاری، خطای نیروی انسانی به حداقل رسیده و بهره‌وری به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

عباسی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری با استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری و عوامل مختلفی از جمله مدیریت بهره‌بردار بستگی دارد، گفت: با استفاده صحیح از این سامانه ها مصرف آب ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش و عملکرد تا بیش از ۳۰ درصد افزایش می یابد.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات، هزینه حمایت‌های دولتی برای مناطق کمتر برخوردار و توسعه سامانه‌های با راندمان بالا مانند روش‌های موضعی، آبیاری زیرسطحی و ماشین‌های آبیاری که نسبت به سایر روش‌های نوین آبیاری از بهره‌وری و یکنواختی توزیع آب بیشتری برخوردار هستند، در اولویت قرار دارند.

او ادامه داد: طرح‌های حمایتی توسعه سامانه‌های نوین آبیاری تا حدود ۱۰ سال پیش در قالب تسهیلات کم‌بهره در اختیار بهره‌بردار قرار می‌گرفت، اما بدلیل اهمیتی که موضوع در تولید و امنیت غذایی کشور داشته است، این اعتبارات به ‌صورت بلاعوض در اختیار بهره‌بردار قرار می‌گیرد.

عباسی افزود: با توجه به محدودیت اعتبارات، جذب سرمایه بخش خصوصی این طرح از اهمیت بالایی برخوردار است. 

او گفت: براساس ارزیابی امسال، دوره بازگشت سرمایه در این سامانه‌ها با توجه به نوع سامانه و نحوه بهره‌برداری و مدیریت این دستگاه‌ها به‌طور میانگین حدود ۲.۵ تا ۳ سال خواهد بود و این سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه است.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا