کسب و کار

انواع اتصالات سیم و کابل

پایگاه خبری توسعه برند، اتصالات سیم و کابل به معنای اتصال هادی‌ها به یکدیگر است. اینکه بتوانید اتصالات سیم و کابل را به روش صحیح به هم وصل کنید، یک موضوع بسیار مهم است؛ زیرا در یک مدار الکتریکی وجود عیب و ایراد در اتصالات باعث اختلال در روند عملکرد مدار می‌شود. اتصالات سیم و کابل باید محکم، مقاوم و از نظر الکتریکی هادی خوبی باشند. این اتصالات به طور کلی به دو دسته لحیمی و غیر لحیمی تقسیم می‌شوند که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

اتصالات رایج سیم و کابل

برای اتصال سیم و کابل به دستگاه‌ها و وسایل مختلف باید از تجهیزات مناسب استفاده کرد که این تجهیزات باید با جنس کابل، مشخصات آن و جنس نقطه اتصال تناسب داشته باشند. یعنی اگر بخواهید کابلی را به کابل دیگر وصل کنید یا کابلی را به یک شینه اتصال بدهید، باید از یک سری تجهیزات استفاده کنید که به آن‌ها اتصالات سیم و کابل گفته می‌شود.

انواع انواع اتصالات سیم و کابل باید با جنس کابل، جنس نقطه اتصال، نوع کابل و به طور کلی مشخصات کابل سازگار باشند. مثلاً اگر بخواهید یک کابل مسی را به یک شینه اتصال بدهید، جنس اتصالات باید از مس باشد. همچنین در صورتی که قصد دارید یک کابل آلومینیومی را به کابل آلومینیومی دیگر متصل کنید، باید از اتصالاتی متناسب با سایز و جنس کابل استفاده کنید. اتصالات سیم و کابل به کمک یک سری تجهیزات و روش‌ها انجام می‌شوند و به طور کلی انواع مختلفی دارند.

خرید سیم و کابل استاندارد، از مهم‌ترین عوامل پیش‌گیری خطرات احتمالی اتصالات سیم و کابل می‌باشد. سیم و کابل جهان شینا نوین در تولید سیم و کابل استاندارد بسیار دقت عمل داشته و با بالاترین کیفیت تولیدات خود را انجام داده است.

روش اتصال صحیح دو سیم

برای اتصال صحیح دو سیم به یکدیگر مانند دو سیم افشان دو راه پیش رو دارید که این راه‌ها عبارتند از:

اتصال صحیح دوسیم با یک درپوش

در این روش برای سیم یک لایه امنیت وجود دارد. برای اتصال دو سیم سر آن‌ها را به اندازه معمول لخت کرده و در کنار یکدیگر قرار داده می‌شود. سپس باید با استفاده از چسب، دو سیم در کنار هم ثابت شوند، سپس درپوش‌های مخصوص روی این قسمت قرار داده می‌شوند و تا حدی می‌چرخند که درپوش به خوبی روی سیم‌ها کیپ شود. برای اینکه از محکم بودن درپوش در این قسمت اطمینان حاصل کنید، می‌توانید اطراف درپوش را با استفاده از چسب برق به خوبی بپوشانید.

اتصال از طریق ترمینال

برای اتصال با استفاده از این روش ابتدا یک سر سیم را لخت کنید و آن را درون ترمینال برق قرار دهید. سپس با کمک یک انبر دست آن را فشار دهید تا به خوبی محکم شود. سپس همین روند برای سر دیگر سیم انجام دهید. پس از اینکه از اتصال دو سیم و استحکام آن‌ها مطمئن شدید، با استفاده از سیم وارنیش روی سیم‌ها را به خوبی پوشش دهید و با ایجاد یک لایه عایق، از خطر برق گرفتگی پیشگیری کنید. اتصال از طریق ترمینال یکی از امن‌ترین روش‌های اتصال سیم شناخته می‌شود.

انواع اتصال سیم به صورت غیر لحیمی

همان طور که گفتیم انواع اتصالات سیم و کابل به دو روش لحیمی و غیر لحیمی انجام می‌شود. اتصالات غیر لحیمی خود انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

اتصالات پیچ و مهره‌ای سیم‌ها

این دسته از اتصالات شامل اتصالات پیچی با پیچ و مهره و رزوه‌های داخلی می‌شوند. در این اتصالات با کمک پیچ و مهره بخش‌هایی مانند شین‌ها را با سوراخ سرتاسری به هم وصل می‌کنند. در این نوع از اتصالات پیچ‌هاو مهره‌ها باعث اتصال دو بخش به هم می‌شوند و واشرها از آسیب رساندن سرپیچ و مهره به قطعه جلوگیری می‌کنند.

اتصالات پیچی با مهره‌های داخلی بیشتر در کلید پریز و سایر المان‌های حفاظتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در برق صنعتی از پیچ‌های سرآلن، شش گوش، چهار سو و دو سو استفاده می‌شود و مهره‌های شش گوش بیشترین استفاده را در برق صنعتی دارند. اتصالات پیچ و مهره باید بر اساس مقررات و با المان‌ها و واشرهای ایمن صورت بگیرد و اتصال پیچ هادی باید با دقت بالا و محافظت بیشتری انجام شود.

انواع اتصالات سیم و کابلاتصالات فیشی

اتصالات فیشی دسته‌ای دیگر از انواع اتصالات سیم و کابل به شکل غیر لحیمی هستند. اگر می‌خواهید سیم‌های رشته‌ای را زیر پیچ قرار دهید باید از اتصالات فیشی کمک بگیرید و برای اینکه سیم‌ها را به شکل جدا شدنی اتصال دهید، باید از سیم‌های مخصوص و فیش‌های ویژه استفاده کنید. سرسیم‌ها با توجه به سطح مقطع سیم در متفاوت‌ترین اندازه‌ها تولید می‌شوند و با استفاده از دستگاه پرس مخصوص یا لحیم کاری به هادی متصل می‌شوند.

فیش‌هایی که در این نوع اتصالات به کار می‌روند، انواع مختلفی دارند و به صورت تیغه‌ای، کشویی، حلقه‌ای و میله‌ای موجود هستند. هر یک از این فیش‌ها ویژگی‌های خاصی دارند و در زمینه‌های مخصوص به خود استفاده می‌شوند.

در اتصالات سیم و کابل به روش فیشی یکی از لوازم بسیار پرکاربرد کابلشو است. این محصول برای اتصال سیم‌ها و کابل‌های قطور به شینه‌ها استفاده می‌شود. به این صورت که ابتدا سیم و کابل را لخت می‌کنند، سپس داخل کابل شو قرار می‌دهند و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، انتهای کابلشو را پرس می‌کنند. کابلشوها انواع مختلفی دارند و به صورت منگنه‌ای، پیچی و پرسی لحیمی موجود هستند.

اتصالات لحیمی سیم و کابل

اتصالات لحیمی سیم دسته‌ای دیگر از انواع اتصالات سیم و کابل هستند که در برخی موارد برای اتصال هادی‌ها از این روش استفاده می‌شود. لحیم کاری سخت یک روش اتصالی بسیار محکم است که با لحیم کاری نرم تفاوت‌هایی دارد. مثلاً در این روش اتصال به جای قلع از الکترود برنجی استفاده می‌کنند و به جای روغن از پودرهای روان ساز کمک می‌گیرند. همچنین از سرپیک‌های جوش به عنوان یک وسیله حرارتی استفاده می‌کنند. به این نوع از لحیم‌ها جوش برنج هم گفته می‌شود.

انواع اتصالات سیم و کابلاتصالات کابل

در این قسمت از مقاله قصد داریم به موضوع اتصالات سیم و کابل بپردازیم. قبل از شناخت اتصالات، نیاز است که انواع سیم و کابل را نیز بشناسیم و با دانش به این موضوع سراغ شناسایی اتصالات برویم. اتصالات کابل به معنای اتصال انتهایی، اتصال سه راهی، اتصال سربه‌سر و اتصال چهارراه است. وقتی یک کابل دچار آسیب شود و بخواهند آن را ترمیم کنند و یا بخواهند کابل‌های در مسیر طولانی را به یکدیگر متصل کنند و همچنین در انتهای خطوط و انشعابات برای اتصال کابل‌ها از یکسری تجهیزات استفاده می‌کنند. این تجهیزات باعث حفظ محل اتصال در برابر فشارهای مکانیکی، رطوبت و عوامل الکتریکی می‌شوند که به آن‌ها سرکابل و مفصل می‌گویند.

انواع اتصالات کابل

اتصالات کابل به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و انواع گوناگونی دارد. انواع اتصالات سیم و کابل به شرح زیر است:

اتصال کابل با مفصل

وقتی که دو کابل را به هم وصل می‌کنیم محل اتصال آن‌ها باید در برابر رطوبت، گرد و غبار و هر نوع عامل مخرب دیگری حفظ شود. از سوی دیگر برای جلوگیری از ایجاد اختلال در میان دو کابل به هم وصل شده باید محل اتصال را آب‌بندی کرد. همه این کارها در صنعت برق با استفاده از مفصل انجام می‌شود. مفصل کاربردهای متفاوتی دارد، مثلاً می‌توان از آن برای ترمیم کابل‌های آسیب دیده استفاده نمود و یا دو کابل مجزا را به یکدیگر وصل کرد.

همچنین برای اتصال کابل‌های روغنی، خشک، سرب دار و آرموردار از مفصل‌ها استفاده می‌شود. مفصل انواع مختلفی دارد و به صورت حرارتی، سرد، رزینی، نواری، تبدیلی، مخابراتی، فشار قوی و MAQ به تولید می‌رسد.

اتصال کابل با کابلشوها

برای اینکه یک کابل به یک شینه یا مدار الکتریکی وصل شود، کابل شو مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابلشو شبیه به یک لوله است که یک طرف آن پرس شده و یک سوراخ دارد. برای جلوگیری از سولفات یا اکسیدشدن کابلشو آبکاری می‌شود. کابلشو انواع مختلفی دارد و به صورت مسی، بی‌متال و آلومینیومی تولید می‌شود.

اتصال کابل با موف

یکی دیگر از روش‌های اتصال دو کابل به یکدیگر استفاده از موف است. موف در انواع لحیمی پیچی و پرسی وجود دارد و یک دوراهی است. این محصول با استفاده از متریال‌های مختلف نظیر بی‌متال، آلومینیومی و مس تولید می‌شود که نوع مسی و آلومینیومی آن برای وصل کردن کابل‌های همجنس کاربرد دارند. موف‌های بی‌متال برای اتصال کابل‌هایی با جنس متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اتصال کابل با سرکابل

برای اتصال کابل‌هایی نظیر شبکه کابل‌های هوایی، کابل قدرت زمینی و سایر تجهیزات برقی، سرکابل استفاد کاربرد دارد. این محصول به شکل حرارتی، سرد، فشار قوی و پلاگین تولید و عرضه می‌شود.

چرا اتصالات الکتریکی مهم است؟

در این مقاله با انواع اتصالات سیم و کابل آشنا شدید. اکنون شاید این سوال ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد که چرا اتصال الکتریکی مهم است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که انرژی الکتریکی و جریان برق در زندگی انسان نقش مهمی دارد و بسیاری از مشاغل صنعتی و تولیدی وابسته به برق هستند. اما در کنار این موضوع انرژی الکتریکی و برق همان اندازه که مفید است، خطر نیز دارد. اگر اتصالات سیم و کابل به هر دلیلی درست انجام نشوند، عوارض جبران ناپذیری دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خطر برق گرفتگی
  • خطر جرقه و آتش سوزی
  • تلفات توان
این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری توسعه برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا