وب گردی

تاریخچه ۱۰۰ ساله کلم پلو شیرازی

کلم برنج این یک غذای آشنا در بین ایرانیان است، اما البته کلم پلو شیرازی بیشتر طرفدار دارد. جالب اینجاست که هیچ سابقه ای از این غذا وجود ندارد. به گفته مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس، برخی از غذاها سنتی و برخی دیگر تاریخی هستند. مسعود منیعتی می گوید: «یک سری غذاهای سنتی داریم که در مناطق و مناطق مختلف ایران تهیه می شود. تعدادی از غذاها تاریخی در نظر گرفته می شوند، به این معنی که سابقه تاریخی آن غذاها وجود دارد. وی ادامه می دهد: شیخ بشاک عطامه شیرازی کتابی دارد که در آن به برخی از غذاهای تاریخی اشاره شده است، اما هنوز سند تاریخی در مورد کلم پلو شیرازی به دست نیامده است، در واقع این غذا تاریخی محسوب نمی شود یا حداقل در اسناد تاریخی کلم ذکر نشده است. پلو

غذای مسافران شیراز
مدیرعامل انجمن دوستداران میراث و گردشگری فارس معتقد است: کلم پلو شیراز یکی از غذاهایی است که شیراز حداقل از ۱۰۰ سال پیش با این غذا و تعدادی غذای دیگر شناخته شده است. به همین دلیل کلم شیراز در سطح کشور ثبت شده است. و یادآور می شود: ممکن است کلم و پلو غذای شهر یا منطقه دیگری از کشور بوده باشد و بعداً سند تاریخی در این رابطه پیدا شود. اما امروزه کلم پلو به شیراز معروف است و بیشتر مسافرانی که به شیراز سفر می کنند ترجیح می دهند حداقل در یکی از وعده های غذایی خود کلم پلو شیرازی را بگنجانند.

چند نوع کلم برای شیراز پلو
کلم پلو در شیراز به روش های مختلفی تهیه می شود. مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس در این باره می گوید: در شیراز انواع کلم پلو وجود دارد، اما رایج ترین نوع کلم پلو با کلم کلم درست می شود. کلم پلو یکی از غذاهای سنتی فارس است. درست مثل قنبر پیلو که معمولاً در روز سوم مرگ آدم پخته می شود و چه بهتر که در کنار کلم پیلو، قنبر پیلو هم ثبت ملی می شد. کلم پلو شیرازی در قسمت میراث معنوی ثبت شده است. همچنین به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در فهرست ملی و بین المللی تأثیر بسزایی در معرفی حفاظت و نگهداری از این آثار دارد.

منبع: روزنامه همشهری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا