وب گردی

تاریخچه بوتاکس تقلبی ایرانی در ترکیه چیست؟

اخیراً دو رسانه ترکیه ای مدعی شده اند که بوتاکس ایرانی با استانداردهای بهداشتی بین المللی مطابقت ندارد. مقامات بهداشتی کشور این ادعا را تایید نکرده اند، اما تایید یا عدم تایید ادعای ترک ها تنها یک طرف ماجراست.

تقاضا برای بوتاکس برای اهداف زیبایی همچنان در حال افزایش است زیرا افراد بیشتری به دنبال درمان های غیرتهاجمی برای کاهش چین و چروک و دستیابی به ظاهری جوان تر هستند.

گزارش انجمن بین المللی جراحی پلاستیک زیبایی (ISAPS) همچنین نشان می دهد که بوتاکس با بیش از ۵ میلیون عمل در سراسر جهان، محبوب ترین عمل زیبایی غیرجراحی در جهان در سال ۲۰۱۸ است. تحقیقات گراند ویو همچنین پیش بینی می کند که بازار جهانی بوتاکس تا سال ۲۰۲۵ به ۹.۷ میلیارد دلار برسد.

تزریق بوتاکس در ایران رو به افزایش است و اکنون به گروه های سنی نوجوان نیز رسیده است. حتی افراد ۱۴-۱۸ ساله هم درخواست تزریق بوتاکس و به اصطلاح خدمات زیبایی کرده اند. اما مشکل اصلی اینجاست که عوارض جانبی احتمالی بوتاکس، به خصوص آنهایی که به صورت تقلبی و ارزان وارد بازار می شوند، می توانند کیفیت زندگی آنها را به طور جدی کاهش دهند، زیرا بسیاری از این عوارض غیرقابل برگشت هستند.

مقامات بهداشتی بارها در مورد عوارض استفاده از این بوتاکس های تقلبی هشدار داده اند. عوارضی از جمله افتادگی پلک، فلج عضلانی در محل تزریق، ترشحات چشمی، ترشحات صورت، عفونت های جدی زیر جلدی، تاری دید یا مشکلات بینایی، علائم تنفسی، سردرد و غیره.

خطر بوتاکس ایرانی!
ماجرای ادعای رسانه های ترکیه چه بود؟ دو رسانه به طور همزمان گزارشی علیه بوتاکس ایرانی منتشر کردند.

در اولین گزارش دکتر کیهان اولوچ از اعضای انجمن مغز و اعصاب ترکیه به روزنامه حریت گفت: مواردی از نشت چشم در برخی از بوتاکس های ساخته شده توسط شهروندان وجود دارد. استفاده از آن در ناحیه نامناسب، استفاده از دوز نامناسب، پخش بوتاکس در عضلات مختلف و یا استفاده از یک محصول تقلبی و غیرمجاز از جمله بوتاکس ایرانی از جمله عوارض جانبی آن است.

وی همچنین تاکید کرد که سه برند بوتاکس مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه است و سایر محصولات از جمله محصولی به نام بوتاکس ایرانی تایید نشده و از مسیرهای غیررسمی وارد ترکیه می شود.

همزمان رسانه cnnturk با تیتر خطر بوتاکس ایرانی! او به این موضوع توجه کرد و نوشت; اکثر محصولات بوتاکس تولید شده در ایران از استانداردهای بهداشتی بین المللی برخوردار نیستند و برخی از پزشکان ترک به دلیل قیمت بسیار پایین این مواد را از طریق مرز به ترکیه قاچاق می کنند. استفاده از محصولات غیر مجاز با منشاء ایرانی در بوتاکس می تواند عوارض جدی ایجاد کند.

هشدار انتشار بوتاکس تقلبی در ماه می
مورد جعلی بوتاکس استفاده نادرست از همین برند ایرانی در اواسط بهار امسال در کشور اتفاق افتاد و شاید همان ادعای ترک ها از آن سرچشمه گرفته باشد. اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در بهار امسال به کلیه معاونت های سازمان غذا و دارو در خصوص توزیع محصولات تقلبی بوتاکس هشدار داد و اعلام کرد: گزارش های مکرر از عرضه سم بوتولینوم تقلبی تزریقی. محصولات با برندهای مسپورت و دیستون (دو محصول ساخت ایران) خارج از سیستم توزیع مجاز به دست آمد که نشان دهنده تحویل کالاهای تقلبی است.

البته مسئولان بهداشت تاکید دارند که عوارض ناشی از تزریق بوتاکس مربوط به محصولات مورد تایید سازمان غذا و دارو یا بوتاکس ایرانی نیست. اما مصرف بوتاکس در ایران چه برای محصولات داخلی و چه برای محصولات خارجی رو به افزایش است و افزایش قابل توجه قیمت تمام شده آن باعث شده است تا مردم به بوتاکس ارزان قیمت که می تواند تقلبی نیز باشد، گرایش پیدا کنند.

خطر اصلی اما یک هشدار چند روز پیش یکی از اعضای هیات مدیره جامعه جراحان ایران از کاهش سن بوتاکس و جراحی زیبایی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر تمایل به انجام عمل زیبایی جراحی و بوتاکس در میان نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله که والدین خود را دارند “آنها مجبور هستند این را بپذیرند، این در حال افزایش است.” اتفاقی که می تواند آسیب های ناشی از استفاده از بوتاکس تقلبی را در این گروه سنی تا حد زیادی افزایش دهد زیرا مشکلات روحی و روانی زیادی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

این نکته را رضا لاری پور، معاون فنی و ناظر سازمان نظام پزشکی و سخنگوی این سازمان نیز تایید می کند و می گوید: هر چه بلوغ زودرس در کشور شکل بگیرد یا با مشکل کوتاهی قد مواجه شویم، هجمه مردم برای انجام. جراحی زیبایی در سنین پایین تر این نیز به دلیل دو مشکل اتفاق افتاد. تبلیغات نادرست و فرهنگ غلط. مردم فکر می کنند که چنین خدماتی تغییرات فاحشی را در آنها ایجاد می کند که البته تغییراتی ایجاد می شود اما عوارضی دارد که جبران ناپذیر است.

وی معتقد است بخشی از این فرهنگ سازی و همچنین اصلاح این فرهنگ غلط باید در خانواده ها و آموزش و پرورش صورت گیرد. علاوه بر این، ممنوعیت های سنی خاص باید در نظر گرفته شود. همانطور که سیگار کشیدن و فروش سیگار در سنین زیر ۱۸ سال ممنوع است، انجام چنین جراحی زیبایی غیر درمانی نیز ممکن است ممنوع باشد.

ما با قلیان هم مخالف نیستیم
وقتی نمی‌توانیم قلیان جمع‌آوری کنیم، نباید انتظار زیادی برای رسیدگی به تقاضای فزاینده تزریق بوتاکس داشته باشیم. این نکته دیگری است که لاری پور به آن اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت حتی نمی تواند کلوپ های قلیان را از کشور جمع آوری کند و مقابله با چنین مطالباتی در خدمات زیبایی چالش بزرگی است.

وی ادامه می دهد: قلیان رسما به عنوان مواد مضر شناخته می شود، اما برای قهوه خانه ها انواع جواز کسب صادر می شود. به همین دلیل نمی توان انتظار موفقیت زیادی در زمینه افزایش تقاضا برای بوتاکس داشت. نگران کننده است که مزاحمان غیرمجاز با افزایش تقاضا از این بازار آشفته سوء استفاده و بهره برداری می کنند.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بر اساس اخلاق پزشکی، پزشکان تا چه اندازه می توانند از ارائه چنین خدماتی به افراد در سنین نوجوانی و جوانی خودداری کنند، می گوید: مشکل اصلی تقاضا است و نیاز به مدیریت دارد. مردم باید آگاه شوند و این مشکل به مدیریت تدریجی می انجامد. تا جایی که به اخلاق پزشکی مربوط می شود، پزشک می تواند در تمام مداخلاتی که می تواند انجام دهد دخالت کند، اما باید مسئولیت کاری را که انجام می دهد، بپذیرد. اما به طور کلی فردی که در سنین پایین می آید معمولا رضایت و همراهی پدر و مادرش را دارد.

بوتاکس نیز گردش مالی بالایی دارد
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی همچنین در خصوص ادعای پزشکان ترک مبنی بر تقلبی بودن بوتاکس ایرانی اظهار کرد: دو نکته در این زمینه وجود دارد، اول اینکه سازمان غذا و داروی ایران نظر فنی و کارشناسی در تایید دارو اعلام کرد. ، وارد کشور می شود و اجازه واردات محصولات تقلبی را نمی دهد. نکته دوم در مورد محصولات تولید شده در کشور است. نظارت بر کلیه فرآورده های دارویی و فرآورده های آنها اعم از مواد اولیه و محصول نهایی توسط سازمان غذا و دارو انجام می شود.

وی ادامه می دهد: گزارش های مربوط به عوارض داروها از جمله انواع بوتاکس در سازمان غذا و دارو بررسی و به ایرادات پاسخ داده می شود. اما نکته مهم در اینجا این است که این محصولات عمدتاً در زمینه زیبایی کاربرد دارند و طبیعتا گردش مالی بالایی دارند. به همین دلیل مانند سایر بازارهای اقتصادی می توانند با واکنش رقبا همراه بوده و رقبا سعی در حذف یکدیگر داشته باشند. به همین دلیل برخی می گویند یک محصول مشکل دارد یا مورد تایید است.

لاری پور البته تاکید می کند که سازمان غذا و دارو باید به چنین ادعایی پاسخ دهد که انواع بوتاکس های تولید و توزیع شده در کشور چقدر مضر بوده یا عوارض دارد. متخصصین و با محصولات مورد تایید سازمان غذا و دارو.

منبع: همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا