وب گردی

اینستاگرام بلای سبک زندگی زنان ایرانی است

در سال ۲۰۱۸ مقاله ای در مجله انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطی منتشر شد که در مورد سبک زندگی زنان جوان ایرانی در اینستاگرام بود. این مقاله بر روی حساب های کاربری ۵۳ زن در یک دوره شش ماهه تمرکز دارد تا بفهمد آنها چگونه تجربیات روزانه و نقش های مختلف خود مانند خانواده، شغل، تحصیل و غیره را نشان می دهند. در فضای عمومی اینستاگرام

بازنمایی به واقعیت معنا می بخشد که امروزه با اینستاگرام به لطف ابزارهای تجسم بسیار گسترش یافته است. به گفته راجرز، استاد رسانه، شیوه جدید زندگی تنها از طریق تصاویر به مردم ارائه می شود. اکنون محققان از طریق اینستاگرام دریافته اند که زنان ایرانی سبک زندگی خود را در قالب چهار مولفه تبلیغ می کنند: اول امکانات و دارایی. دوم، فعالیت ها؛ سوم، ارزش ها، نگرش ها و اهداف و چهارم، روابط انسانی.

امکانات و دارایی ها

امکانات و دارایی ها شامل خانه و خانه، مواد غذایی، پوشاک، کالاهای مصرفی و چیزهایی است که عمدتاً برای نمایش اقلام منزل، دکوراسیون و مبلمان در نظر گرفته شده است. در اینجا زنان و دختران مجرد با توجه به نقشی که در خانه دارند به خودگردانی و سلیقه می پردازند. به عنوان مثال، زنان می توانند چیدمان خود را در سراسر خانه و دختران فقط در اتاق های خود اعمال کنند. اما موضوع خوردن و آشپزی بیشتر برای خانم های متاهل است که تاکید زیادی بر ارائه آن به عنوان یک هنر یا مهارت دلپذیر دارند. در پوشاک بیشتر به تنوع رنگ، طرح و ارائه یک سبک خاص توجه می شود که در مصرف کالا نیز دیده می شود. نمایش کالاهایی که بیشتر جنبه تزیینی و ثانویه دارند اما در واقع بیانی از زندگی لوکس است.

فعالیت ها

گروه فعالیت ها شامل طیف وسیعی از اعمال و رفتارهای روزانه زنان طبقه متوسط ​​است که با توجه به مقاله «بازنمایی سبک زندگی زنان جوان ایرانی در اینستاگرام» شامل ۱۰ دسته فعالیت های اوقات فراغت، فعالیت های مصرف فرهنگی نوین، خود محوری است. فعالیت های تغذیه ای، مدیریت بدن، فعالیت های آموزشی، سیاسی و اجتماعی. ، شغل، خرید و مصرف به دسته هایی تقسیم می شوند. در اینجا به تعریف مختصری از پنج مورد از آنها که در اینستاگرام زنان ایرانی دیده شده است می پردازیم:

الف) اعمال خودمحورانه: رفتاری که بر شخصیت خود فرد تأکید می کند و او را وادار می کند به دنبال علایق و رویاهای خود برود و برای خود وقت بگذارد. در این زیرمجموعه، زنان و دختران به همسالان خود توصیه می کنند که خواسته های خود را در اولویت قرار دهند و سپس به همسر و فرزندان خود. در این زمینه توصیه می کنند که از نظرات دیگران نترسید.

ب) مدیریت بدن: به معنای مشاهده، مراقبت و دستکاری مستمر خصوصیات ظاهری و مشهود بدن است که از مهمترین مصادیق آن می توان به تغذیه و رژیم غذایی، ورزش های حرفه ای و غیرحرفه ای، توجه به ظاهر، آرایش، آرایش، و… اشاره کرد. عطر، خالکوبی و غیره. E.

ج) فعالیت های آموزشی: این مشکلات عمدتاً در قالب تحصیلات آکادمیک مانند دوره های زبان یا برنامه نویسی و یا در قالب مهارت های قابل آموزش مانند نواختن ساز، خیاطی و غیره مطرح می شود. هدف هم تجربه یادگیری مجازی در محیط دانشگاهی و هم ایجاد انگیزه برای ارتقای مهارت زنان است.

ج) کنش های سیاسی و اجتماعی: مطمئناً در بسیاری از اینستاگرام های زنان ایرانی با موضوعاتی با محوریت رویدادهای سیاسی و اجتماعی مانند انتخابات و زنان شاغل برخورد کرده اید که هدف بیشتر آنها جلب توجه سایر زنان به این موضوعات و ایجاد انگیزه برای مشارکت است. یا آنها را اصلاح کنید.

د) آداب و رسوم: گاهی در حساب کاربری برخی از زنان ایرانی رفتارهای نجیبانه، طنزآمیز، نحوه تلفظ کلمات و لهجه هایی که در جامعه مرسوم یا رایج نیست، مانند زندگی با حیوانات خانگی، سیگار کشیدن، آفتاب گرفتن و … مشاهده می شود.

ارزش های اینستاگرام زنان ایرانی

سوم، ارزش‌ها، نگرش‌ها و اهداف مقوله‌ای است که در آن شاهد بیان دغدغه‌ها، دیدگاه‌ها، ارائه نگرش و ارزش‌های شخصی زنان ایرانی در اینستاگرام هستیم. این مؤلفه بیشتر در مورد تشویق عمل یا تأثیرگذاری بر زنان دیگر برای بحث در مورد موضوعات انتزاعی با استفاده از ابزارهای بصری اینستاگرام در قالب عکس یا ویدیو است. موضوعاتی که عمدتاً در این زمینه بیان می شود، دیدگاه های جامعه نسبت به زنان مانند حقوق شهروندی و ایجاد تصویری ایده آل از زنان مانند لذت بردن از رویدادهای کوچک یا تأکید بر مثبت اندیشی است. به همین دلیل در برخی از حساب‌های کاربری دختران جوان، پیام‌هایی درباره برنامه‌ها یا برنامه‌ریزی‌ها برای رسیدن به خواسته‌های آن‌ها مشاهده می‌شود. علاوه بر این، تعدادی دیگر از دختران جوان تجربیات خود را در راستای علایق خود بیان می کنند که باید به عنوان هدف تلقی شود.

روابط انسانی

آخرین مؤلفه از چهار عنصر، روابط انسانی است که به دو دسته کوچکتر الگوی روابط خانوادگی و الگوی روابط بین فردی و اجتماعی تقسیم می شود. مدل روابط خانوادگی خود دارای دو قسمت است: فرزندان و روابط با همسر که شامل مسائلی مانند تربیت فرزند، روابط با همسر، حقوق زن در خانواده، اشتغال زنان و… می شود. در الگوی روابط بین فردی و اجتماعی، دختران ایرانی بیشتر به چشم می آیند و معمولاً عکس هایی از روابط خود با دوستان خود منتشر می کنند که برای مهمانی یا تعطیلات است. بنابراین با تکیه بر تحقیقات محققان ایرانی در سال ۲۰۱۸ متوجه شدیم که فعالیت زنان ایرانی در اینستاگرام را می توان در چهار شکل خلاصه کرد. چهار فرمتی که هدف اصلی آنها نشان دادن سبک زندگی است و قصد دارند در فعالیت های اینستاگرامی خود این موارد را به سایر بانوان ایرانی آموزش دهند. این مضامین مجازی به تدریج تبدیل به هنجارهای مثبت در جامعه می شود و این معضل علاوه بر تغییر درون مایه های خانواده، جامعه را به سمت مصرف گرایی می کشاند.

منبع: جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا