وب گردی

چگونه می توانم تغییر کنم؟

اگر از وضعیت فعلی خود ناراضی هستید و احساس می کنید که در آن گیر کرده اید یا قربانی عادات بد و الگوهای فکری منفی و مخرب خود شده اید، ابتدا باید افکار و ذهن خود را بررسی کنید. نیروی قدرتمندی در افکار و ذهن برخی از ما وجود دارد که گاهی مانع موفقیت و خوشبختی ما می شود. اگر به درستی تربیت و هدایت شود، می تواند به رشد و موفقیت ما منجر شود.

درک قدرت تفکر و تاثیر آن بر زندگی
طرز فکر شما نحوه نگرش شما به زندگی، انتخاب های شما و در نهایت تصمیمات مهمی که در زندگی می گیرید را نشان می دهد و در واقع نحوه تفسیر و واکنش شما به موقعیت های مختلف زندگی را تعیین می کند.

کارول دوک، روانشناس بریتانیایی، پیشگام تحقیقات گسترده ای در این زمینه بود و به دو جهت گیری متفاوت مردم نگاه کرد. ذهنیت ثابت و تغییرناپذیر در مقابل انعطاف و رشد.

افراد با ذهنیت ثابت علاقه ای به تغییر ندارند و حتی گاهی از آن می ترسند. ویژگی های شخصیتی ثابت به محدودیت های ذاتی و عدم کنترل بر توانایی ها اعتقاد دارند. این باعث کاهش انگیزه برای تغییر می شود. اگر برعکس، نگرش های آماده تغییر معطوف به رشد و تکامل، تلاش و خودسازی باشد.

شما همانطور که فکر می کنید زندگی می کنید
به یاد داشته باشید که طرز فکر و نگاه شما ناخودآگاه همه چیز را تغییر می دهد. یعنی می توان گفت که شما در واقع همان طور که فکر می کنید زندگی می کنید و عادات روزانه خود را شکل می دهید و انتخاب های کلیدی و مهمی می کنید.

به افکار خود نگاه کنید؛ دیروز به چی فکر میکردی؟ امروز به چه چیزی فکر می کنید روی چه افکاری بیشتر تمرکز می کنید؟

این سوالات را از خود بپرسید و صادقانه به خودتان پاسخ دهید. زیرا خواهید دید که زندگی امروز شما تاییدی بر افکار دیروز شماست، همانطور که چیزهایی که امروز به آنها فکر می کنید به احتمال زیاد چیزهایی هستند که فردا زندگی می کنید.

تغییر در زندگی در نتیجه تغییر در تفکر
قبل از اعمال تغییرات بیرونی در امور مالی، روابط، شغل و سلامت خود از طریق یک بازنگری اساسی در زندگی، از درون شروع کنید و ببینید که کدام باورهای ریشه‌دار از اهداف شما حمایت می‌کنند یا آنها را تضعیف می‌کنند و تا چه اندازه در طراحی شرایط زندگی‌تان نقش دارند. آیا خود را مسئول می دانید؟

گاهی اوقات حتی یک تغییر جزئی در افکار و کلمات شما قدرت بیشتری به شما می دهد. همانطور که هنری فورد گفت: چه فکر کنید که می توانید یا فکر کنید نمی توانید، باز هم حق با شماست! شاید چنین افکاری بر اساس ناتوانی و ناتوانی باشد; این از دوران کودکی به شما تلقین شده است، اما اکنون این تصمیم شماست که آیا می خواهید به همان روند قبلی ادامه دهید یا شروع به تغییر نگرش، افکار و در نتیجه تصمیمات و رویدادهای مهم زندگی خود کنید.

از ترس تا شجاعت

ترس به طور طبیعی از تغییرات و تصمیمات اساسی زندگی جلوگیری می کند. هر بار که با متغیرهای ناشناخته زندگی روبرو می شویم، سعی می کنیم کار جدیدی انجام دهیم. در صورتی که روش مقابله ما مانند گذشته است، اما انتظار داریم اتفاق جدیدی برایمان بیفتد.

توجه داشته باشید که وقتی هر روز یک مسیر را طی می کنیم، نمی توانیم به مقصد جدیدی برسیم. بنابراین، اگر می خواهید نتیجه جدیدی بگیرید، باید شجاعت تغییر روش و جهت را داشته باشید.

به فهرستی از اهداف فعلی خود فکر کنید که توسط بلوک های ترس مسدود شده اند. سپس یک تصمیم جسورانه برای تغییر راه خود بگیرید.

افکار خود را محدود نکنید
بیشتر مردم به زندگی فعلی، مشکلات، نگرانی ها و چیزهایی که آنها را آزار می دهد یا دوست ندارند فکر می کنند. با انجام این کار روز به روز، این تفکر را به یک عادت و سبک زندگی تبدیل می کنید.

از این طریق دامنه تفکر خود را محدود کنید. زندگی شما را محدود می کند. بنابراین نمی توانید فراتر از این افکار را ببینید و زندگی فراتر از شرایط فعلی خود را تصور کنید.

امروز شروع کنید
برای تغییر و رها کردن افکار و رفتارهای محدودکننده، از همین امروز شروع کنید و آن را به تعویق نیندازید. شاید آسان نباشد، اما قطعا می توانید چنین تغییراتی را ایجاد کنید. البته ممکن است بارها و بارها به همان روش برگردید و ناامید شوید. اما در دراز مدت، قطعاً نتیجه خواهید گرفت. پس همین امروز اولین قدم را بردارید و به افکار خود نگاه کنید. بیشتر از افکار خود آگاه باشید. احتمالاً متوجه خواهید شد که افکار خود را محدود کرده اید و به خود اجازه نمی دهید به موفقیت، تغییر و آرامش فکر کنید. شما به وضعیت فعلی، زندگی فعلی، شغل فعلی و وضعیت مالی فعلی خود فکر می کنید.

قدم بعدی این است که بفهمید واقعاً چه می خواهید و می خواهید زندگی تان چه باشد. بر این اساس، شروع کنید به آن به عنوان چیزی ممکن و دست یافتنی فکر کنید. به یاد داشته باشید که افکار امروز شما سنگ بنای زندگی فردای شما هستند.

منبع: همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا