وب گردی

از شبکه جهانی وب تا هوش مصنوعی؛ اختراعاتی که دنیا را تغییر دادند

در دهه‌های اخیر، نوآوری فناوری شتاب قابل توجهی داشته است و در این مقاله قصد داریم به برخی از برجسته‌ترین نقاط عطف فناوری در چهار دهه اخیر اشاره کنیم. با ما بمان:

در ۲۴ ژانویه ۱۹۸۴، اپل مکینتاش ۱۲۸K را معرفی کرد و با انجام این کار چهره محاسبات شخصی را برای همیشه تغییر داد.

کامپیوتر جمع و جور و راحت استیو جابز جهان را با یک رابط کاربری گرافیکی آشنا کرد که در آن زمان، لحظه ای مهم در تکامل فناوری شخصی بود. از آن روز، سرعت نوآوری های تکنولوژیکی با سرعت شگفت انگیزی همراه با پیشرفت در محاسبات، ارتباطات، اتصال و یادگیری ماشین گسترش یافته است.

در این دوره، چندین نقطه عطف تکنولوژیک اتفاق افتاد که باعث شد زندگی ما در ۴ دهه اخیر دستخوش تغییرات عظیمی شود.

۱۹۹۳: شبکه جهانی وب
اگرچه بحث های زیادی در مورد تولد رسمی اینترنت وجود دارد، اما باید توجه داشت که اختراع شبکه جهانی وب بود که دسترسی به اطلاعات را به روشی دموکراتیک فراهم کرد و منجر به شکل گیری اینترنت مدرن امروزی شد.

شبکه جهانی وب توسط دانشمند بریتانیایی تیم برنرزلی ایجاد شد و در سال ۱۹۹۳ در دسترس عموم قرار گرفت و طلوع ارتباطات آنلاین، تجارت الکترونیک و آغاز اقتصاد دیجیتال را به همراه آورد.

با وجود پیشرفت عظیم از زمان اختراع اینترنت، حدود ۲.۶ میلیارد نفر در کره زمین هنوز به اینترنت دسترسی ندارند و دسترسی به سیستم دیجیتال جهانی اکنون یک اولویت مهم است. اتحاد EDISON مجمع جهانی اقتصاد قصد دارد این شکاف را کاهش دهد و تا سال ۲۰۲۵ به یک میلیارد نفر دسترسی به خدمات اساسی مانند بهداشت، آموزش و امور مالی بدهد.

۱۹۹۷: Wi-Fi
ظهور وای فای در سال ۱۹۹۷ چهره دسترسی به اینترنت را به کلی تغییر داد و برای همیشه نیاز مردم به اتصال به اینترنت از طریق کابل را از بین برد. بدون Wi-Fi، استفاده از اینترنت با تلفن هوشمند و اتصال اینترنتی فعلی که به آن متکی هستیم امکان پذیر نخواهد بود.

Wi-Fi اکنون به بخشی ضروری از دنیای مدرن و متصل ما تبدیل شده است.

۱۹۹۸: گوگل
راه اندازی موتور جستجوی گوگل در سال ۱۹۹۸ سرآغاز جستجوی کارآمد در وب بود که نحوه دسترسی مردم به اطلاعات آنلاین را در سراسر جهان تغییر داد. البته امروزه گزینه های بسیار و متنوعی برای این کار وجود دارد: بینگ، یاهو، بایدو و غیره، اما گوگل همچنان پرکاربردترین موتور جستجوی جهان است.

۲۰۰۴: شبکه های اجتماعی
در طول دو دهه گذشته، ظهور شبکه ها و رسانه های اجتماعی بر زندگی ما مسلط شده است. در سال ۲۰۰۴، MySpace اولین سایت رسانه اجتماعی بود که به یک میلیون کاربر ماهانه رسید. پس از آن، پلتفرم هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و تیک تاک ارتباطات و تعاملات اجتماعی را متحول کردند و باعث به اشتراک گذاری حجم زیادی از اطلاعات شدند که البته بحث ها و زمینه های زیادی را به همراه داشت.

رسانه های اجتماعی

۲۰۰۷: آیفون
بیش از یک دهه پس از معرفی اولین گوشی هوشمند، آیفون با ترکیب تلفن، پخش کننده موسیقی، دوربین و اتصال اینترنت در یک بسته، فناوری موبایل را متحول کرد. استانداردهای جدیدی برای گوشی های هوشمند تعیین شد و این امر افزایش استفاده از گوشی های هوشمند را تسریع کرد.

۲۰۰۹: بیت کوین
پایه های پرداخت های دیجیتال مدرن در اواخر دهه ۱۹۵۰ با معرفی اولین کارت های اعتباری و نقدی گذاشته شد. اما اختراع بیت کوین در سال ۲۰۰۹ آغاز دوره جدیدی از تراکنش های دیجیتال امن بود.

به عنوان اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز، بیت کوین شکل جدیدی از سیستم پرداخت دیجیتال را معرفی کرد که کاملاً مستقل از سیستم های بانکی سنتی و بلاک چین به عنوان فناوری زیربنایی کار می کند و روشی امن، شفاف و غیرمتمرکز برای پرداخت های همتا به همتا ارائه می کند. تراکنش های دیجیتال را متحول کرد.

بیت کوین نه تنها بر توسعه سایر ارزهای دیجیتال تأثیر گذاشته است، بلکه بحث های بسیاری را در مورد آینده پول در عصر دیجیتال برانگیخته است.

۲۰۱۴: واقعیت مجازی
سال ۲۰۱۴ سال مهمی در توسعه واقعیت مجازی (VR) برای کاربردهای تجاری بود. فیس بوک Oculus VR را به قیمت ۲ میلیارد دلار خرید و تلاش گسترده ای را برای ارائه تجربیات واقعیت مجازی با کیفیت بالا به مشتریان آغاز کرد.

سامسونگ و سونی نیز محصولات واقعیت مجازی خود را روانه بازار کردند و Google Cardboard (نمایشگر ارزان قیمت گوشی هوشمند) معرفی شد.

در همان زمان، اولین سری از هدست های Oculus Rift در سال ۲۰۱۶ برای کاربران ارسال شد.

۲۰۱۵: اتومبیل های خودران
در طول دو دهه گذشته، ایده خودروهای خودران راه خود را از داستان های علمی تخیلی به زندگی روزمره باز کرده است و پیش بینی ها نشان می دهد که تقریباً دو سوم خودروهای سواری ثبت شده در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۵ رانندگی و هندلینگ نیمه کمکی خواهند داشت.

تسلا در سال ۲۰۱۵ خودروی Autopilot را معرفی کرد که دارای ویژگی های شگفت انگیزی بود که از مهمترین آنها می توان به معرفی فناوری خودران اشاره کرد.

ماشین های خودران

۲۰۱۹: محاسبات کوانتومی
در اکتبر ۲۰۱۹، لحظه مهمی در تاریخ محاسبات کوانتومی رخ داد. در آن زمان، پردازنده Sycamore گوگل با حل یک مشکل پیچیده سریعتر از قدرتمندترین ابررایانه های جهان، “برتری کوانتومی” را نشان داد.

فناوری‌های کوانتومی را می‌توان در کارهای مختلفی به کار برد و تأثیر تحول‌آفرین آن‌ها را در صنایع مختلف می‌توان مشاهده کرد. ابتکار اقتصاد کوانتومی مجمع جهانی اقتصاد چارچوبی برای دسترسی دموکراتیک و مبتنی بر ارزش به منابع کوانتومی برای اطمینان از توزیع عادلانه جهانی و جلوگیری از شکاف کوانتومی فراهم می کند.

۲۰۲۰: همه گیری کووید ۱۹
همه گیری کووید-۱۹ تحول دیجیتال را در مقیاس بی سابقه ای سرعت بخشیده است. با توجه به اینکه این اپیدمی با شیوع یک ویروس عجیب و کشنده تقریباً تمام جنبه های زندگی انسان (از ارتباط با عزیزان گرفته تا نحوه و مکان کار افراد) را تحت تأثیر قرار داده است، سرعت نوآوری و پذیرش فناوری در همه جای دنیا دستخوش تغییراتی شده و کار از راه دور، ویدئو کنفرانس، پزشکی از راه دور و تجارت الکترونیک در زندگی روزمره مردم بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.

سال ۲۰۲۲: هوش مصنوعی
فناوری هوش مصنوعی مدت‌هاست که وجود داشته است و لوازم الکترونیکی مصرفی مبتنی بر هوش مصنوعی، از دستگاه‌های خانگی هوشمند گرفته تا دستیارهای شخصی، محبوب شده‌اند. با این حال، ظهور برنامه های کاربردی AI مولد جریان اصلی در سال های اخیر تغییرات گسترده ای را ایجاد کرده است.

در سال ۲۰۲۲، OpenAI یک ربات چت به نام ChatGPT را معرفی کرد که بیش از یک میلیون کاربر در یک هفته به دست آورد و به سریع ترین برنامه مصرف کننده در تاریخ تبدیل شد. در همان سال، DALL-E 2 به عنوان یک ابزار هوش مصنوعی متن به تصویر منتشر شد.

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا