وب گردی

از خدا چه بخواهیم؟

انسان در همه امور محتاج خداست و برای رفع نیازهای خود نباید به وسایل عادی و ظاهری تکیه کرد. هر چه هست از جانب خداست، هر چند خداوند با واسطه نعمت خود را به بندگانش می رساند.

در حدیث قدسی آمده است که خداوند به موسی فرمود: هر چه نیاز داری از من بخواه، حتی علف گوسفند و نمک طعام. اما بهتر آن است که بنده نیازمندی در برابر خدای نیازمند بایستد و از او نعمتی بزرگ و گرانبها بخواهد، زیرا نعمت دادن نزد خداوند زحمتی نیست و کوچک و بزرگ در نزد خداوند برابر است.

در اینجا با توجه به سیره معصومین علیهم السلام به نمونه هایی اشاره می کنیم:

۱. دعا برای پدر و مادر

والدین در تولد انسان واسطه هستند و همچنین بیشترین تلاش هر فرد بر عهده پدر و مادرش است، از این رو در اسلام احترام و احسان نسبت به آنها بسیار مورد تاکید قرار گرفته است، چنانکه در آیات مختلف قرآن بعد از آن دستور به عبادت خدا و شرکاء. نبخشیدن برای او لطفی به پدر و مادرش شد. و از آنجایی که هر چقدر هم که به والدین خود خدمت کند، نمی توان زحمات آنها را جبران کرد.

یکی از راه های جبران زحمات آنها دعا برای آنهاست. همان گونه که ابراهیم و نوح علیهم السلام برای پدر و مادر خود طلب آمرزش می کنند; و امام سجاد علیه السلام در سجادیه برای پدر و مادر دعای خاصی دارد.

۲. آرزوی خیر برای دیگران

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: وقتی دعا می کنید برای عموم دعا کنید که باعث اجابت دعا می شود. خداوند نه عاجز است و نه در تأمین آن بخیل است. پس اگر کسى خیر دیگران را بخواهد، خداوند به خاطر لطفى که به دیگران دارد، حاجت او را برآورده مى کند.

۳. داشتن فرزند صالح

یکی از موهبت های هر پدر و مادری داشتن فرزند صالحی است که باعث سربلندی دنیا و آخرت او شود، به همین دلیل ائمه عطار (علیهم السلام) از خداوند فرزندی صالح و مؤمن خواستند. حضرت زکریا – سلام الله علیه – از خداوند فرزندی پاک و نیکو خواست. حضرت ابراهیم (علیه السلام) پس از حمد و ثنای خداوند برای داشتن فرزند، از خداوند خواست که فرزندانش را از نمازگزاران قرار دهد.

۴. سلامتی و ظاهر امام زمان (عج)

با ظهور امام زمان (عج) همه ظلم از بین می‌رود و عدل تمام زمین را فرا می‌گیرد، عقل‌ها کامل می‌شود و کسی به دنبال گناه نمی‌رود، بر بندگان در اثر حسنات و عدم ارتکاب صلوات بر بندگان نازل می‌شود. گناهان و فقر ریشه کن می شود حتی مردم به دنبال فقیران می گردند تا کارهای نیک انجام دهند اما هیچ کاری نمی یابند. چه آرزویی بالاتر از زندگی در چنین جامعه ای که سعادت دنیا و آخرت همه در آن است و چه سعادتی بالاتر از زندگی تحت حاکمیت امام زمان (عج) از این رو دعا برای سلامتی و تعجیل در ظهور. یکی از بزرگترین دعاهاست که آرزوی قلبی همه شیعیان است. به دلیل عظمت حاکمیت جهانی آن حضرت، حتی ائمه معصومین (علیهم السلام) برای سلامتی و ظهور ایشان دعا کردند. امام رضا علیه السلام دعایی برای سلامتی حضرت صاحب الامر خواندند و به مردم دستور دادند که این دعا را دائماً برای سلامتی آن حضرت بخوانند و امام زمان (عج) در نامه ای به یکی از یاران خود فرمودند. سن غیبت صغیره: برای سرعت بخشیدن به واژن بسیار دعا کنید زیرا این مهبل شما خواهد بود.

۵. بهترین بنده بودن

کمال هر انسانی در بندگی خداست. همانطور که قرآن کریم می فرماید: ما جن و انس را فقط برای عبادت و بندگی خود آفریدیم. از آنجا که رسیدن به کمال عبودیت مستلزم ترک تراوشات و امیال نفسانی است، بنابراین در راه رسیدن به آن باید از خداوند یاری خواست. چنان که امام سجاد – علیه السلام – می فرماید: خدایا مرا به کمال ترین درجه ایمان رهنمون کن; و حضرت علی – علیه السلام – در دعای کمیل می فرماید: خدایا مرا از بهترین بندگانت قرار بده.

۶. حفظ اسلام

اسلام ناب یکی از بزرگترین نعمت های الهی است که به بشر داده شده است. دینی جامع برای همه ابعاد زندگی انسان است، هم راهکارهای سعادت دنیا و هم برنامه های سعادت اخروی را بیان می کند، پیروی از دستورات آن آرامش روحی و روانی فرد را تضمین می کند و آسایش و امنیت را نیز برای انسان به ارمغان می آورد. جامعه.

ارزش این نعمت الهی به حدی است که هزاران و حتی میلیون ها انسان برای پایداری آن جان خود را از دست داده اند و خون معصومین علیهم السلام به عنوان بزرگترین مردان بشریت بر خاک ریخته شده است. به خاطر بقای اسلام لذا دعا برای حفظ این مکتب الهی از مهمترین وظایف هر مسلمانی است.

۷. سلامتی زیاد و پایان خوب

یکی از بزرگترین نعمت های الهی سلامتی و تندرستی است: سلامت دین و جسم، دنیا و آخرت. اگر چه خداوند به بندگان خود بدون درخواست سلامتی عطا می کند، اما باید برای سعادت دین و آخرت خود دعا کند و بقای آن را تا پایان عمر تضمین کند تا این عافیت در زمان او از بین نرود. زندگی و عاقبت انسان بی دینی و ذلت دنیا و آخرت است. امام سجاد علیه السلام می فرمایند: خدایا تا آخر عمرم طعم تندرستی را به من بده. و در دعایی معروف به دعای سلام و شکر می فرمایند: خداوند من و سلامت دنیا و آخرت را جدا می کند.

۸. توبه جویی و محو عواقب گناه

گناه علاوه بر عذاب اخروی عواقب بدی نیز در این دنیا دارد که انسان را از معنویت دورتر می کند و توانایی اطاعت سلب می شود. لذا درخواست رفع آثار گناهان گذشته در توفیق عبادت بیشتر در آینده از مهمترین دعاهاست. امام سجاد در دعای آموزنده ای برای شیعیان می فرماید: «خدایا مرا از پلیدی گذشته پاک کن و آثار بد آن را برطرف کن».

۹. درخواست رزق حلال

قرآن کریم در بسیاری از موارد به خوردن غذاهای حلال دستور داده است. در آیه ۱۶۸ سوره بقره می فرماید: «ای مردم حلال در زمین بخوابید و از گام های شیطان پیروی نکنید، همانا او دشمنی آشکار است. تأکید قرآن بر این است که غذای بدن تأثیر مستقیم بر روح و جان انسان دارد، از این رو ائمه معصومین علیهم السلام در بسیاری از مواقع مانند امام باقر (علیه السلام) از خداوند رزق حلال و طیبه خواستند. در دعای سومات فرمود: «خدایا روزی حلالت را بر من زیاد کن»; و امام صادق علیه السلام فرمود: «خدایا بر من و خاندانم رزق و روزی پاک و حلال فراوان از برکات آسمانها و زمین بفرست تا به وسیله آن از بندگانت بی نیاز شوم. “

۱۰. جویندگان علم

خداوند در قرآن کریم پیامبرش را به نماز امر می کند و می فرماید: «بگو; پروردگارا علم مرا زیاد کن.» و حضرت سجاد – علیه السلام – هر شب در نمازش می فرمود: «خدایا عقل کامل و قلب پاک و علم فراوان عطا کن».

در پایان لازم به ذکر است که بنا به توصیه و سنت انبیاء معصوم علیهم السلام با توجه به فقر و نیاز ما به خداوند متعال در همه امور مادی و معنوی اعم از کلی و جزئی و در همه حال همه نیازها و خواسته هایمان را بخواهیم و بس و در این راه است که زندگی ما روشن و پربرکت و الهی می شود. در این رابطه به دلیل اختصار نگارش به برخی از این دعاها اشاره شده است. «خدایا تو را به آنچه دوست می‌داری و آنچه دوست می‌داری هدایت می‌کنیم».

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا