۷۱٪ کارکنان دیجیکالا از نسل زد | تحول منابع انسانی با اپلیکیشنهای داخلی مثل «مسیر»، «اینشیفت» و «کدوسکلاب»

دیجیکالا در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ همکار داشته است که ۷۱ درصد آنها را نسل زد تشکیل میدهند. این شرکت با بهرهگیری از برخی راهکارهای هوشمند تلاش کرده است تجربه کاری کارکنان خود را بهبود دهد و محیطی مدرن، دیجیتال و انعطافپذیر فراهم کند. این برند با تکیه بر فناوری و توسعه ۸ اپلیکیشن داخلی مانند «مسیر»، «اینشیفت» و «کدوسکلاب»، تجربه کاری نسل دیجیتال خود را هوشمند، مدرن و انعطافپذیر کرده است.
به گزارش توسعه برند؛ دیجیکالا در گزارش عملکردی سال ۱۴۰۳ مجموعهای از نوآوریها و توسعهها را در بخش فروشندگان و منابع انسانی خود معرفی کرده است. طبق این گزارش تمرکز دیجیکالا بر فناوری، هوشمندسازی و تجربه دیجیتال هم برای فروشندگان و هم برای کارکنان بوده است.
اپلیکیشن فروشندگان؛ مدیریت کسبوکار روی موبایل
یکی از اقدامات اصلی دیجیکالا در سال گذشته، عرضه اپلیکیشن «سلر اپ» بود. این اپلیکیشن امکان مدیریت سفارشها، پاسخگویی به پیامها و پایش عملکرد فروشندگان را از طریق گوشیهای هوشمند فراهم میکند. نسخه اندروید اپلیکیشن مهر ۱۴۰۳ و نسخه iOS و وب موبایل آن اسفند ۱۴۰۳ منتشر شد. تا پایان سال، تعداد نصب این اپلیکیشن به ۱۴۰ هزار مورد رسید و ۶۹ درصد فروشندگان از تجربه کار با آن رضایت داشتند.

سرویس هاب؛ برونسپاری هوشمندانه خدمات فروش
دیجیکالا همچنین سرویس «هاب» را به پنل فروشندگان اضافه کرد. پیش از این، فروشندگان علاوه بر فروش کالا، وظایفی مانند قیمتگذاری، ارتقای بستهبندی، مدیریت موجودی، ارسال کالا و حسابداری را بهطور مستقل انجام میدادند. سرویس هاب این امکان را فراهم کرده است که فروشندگان بخشی از این وظایف را به ارائهدهندگان خدمات تخصصی بسپارند. خدمات ارائهشده شامل مدیریت پنل فروش، گزارشهای تحلیلی، قیمتگذاری، اجرای کمپینهای تبلیغاتی، حسابداری، حملونقل و انبارداری است. تا پایان سال ۱۴۰۳، چندین سرویسدهنده فعال از طریق این بخش به فروشندگان خدمات ارائه کردند.

تحول تجربه کاری و نوآوری در منابع انسانی دیجیکالا
گزارش سال ۱۴۰۳ نشان میدهد که دیجیکالا بیش از ۱۰ هزار و ۵۱۰ نفر همکار دارد و میانگین سنی کارکنان ۲۶ سال است. ۷۱ درصد از کارکنان این شرکت از نسل Z هستند. این نسل انتظارات متفاوتی از محیط کار دارد و به انعطاف، شفافیت و تجربه دیجیتال اهمیت میدهد. بر همین اساس دیجیکالا در راستای ایجاد بهترین شرایط کاری تلاش کرده است با استفاده از ابزارها و امکانات هوشمند به نیاز کارمندان خود پاسخ دهد.

مسیر؛ سامانه مدیریت حملونقل کارکنان
سامانه «مسیر» با هدف بهینهسازی جابهجایی کارکنان طراحی شد. این سامانه با استفاده از دادههای مکانی محل سکونت، الگوی استفاده از سرویسها و بازخورد مستقیم کارکنان، ایستگاهها و ظرفیت ناوگان را مدیریت میکند. این پلتفرم اکنون با ۱۶۵ ایستگاه و ۷۵ دستگاه اتوبوس و مینیبوس فعال، روزانه حدود هزار و ۳۵۰ نفر را جابهجا میکند و تجربه رفتوآمد کارکنان را راحتتر و شفافتر کرده است.

اینشیفت؛ استخدام پویا و انعطافپذیر
پلتفرم «اینشیفت» پاسخی فناورانه به نوسان تقاضای نیروی انسانی در بخش پردازش و ارسال بود. این مدل استخدام پویا که از سال ۱۳۹۹ طراحی و در ۱۴۰۳ به بلوغ رسید، به کارجویان امکان میدهد شیفتهای کاری متناسب با سبک زندگی خود انتخاب کنند. حقوق بر اساس مدت زمان کار پرداخت میشود و مزایای قانونی مانند بیمه نیز شامل حال کارکنان است. در سال ۱۴۰۳، سهم دانشجویان از نیروهای فلکس ۸۳ درصد و میانگین درآمد ماهانه آنها ۴ میلیون تومان بوده است. همچنین بیشترین درآمد ثبتشده ۲۹ میلیون تومان بوده است.

کدوسکلاب؛ قدردانی دیجیتال
دیجیکالا با راهاندازی پلتفرم «کدوسکلاب» بستری برای قدردانی دیجیتال بین کارکنان ایجاد کرد. همکاران میتوانند از طریق کارتها و پیامهای دیجیتال یکدیگر را تشویق کنند. این سامانه به مرور به شبکه اجتماعی داخلی تبدیل شده و امکان استفاده از امتیازها برای خرید یا فعالیتهای خیریه را فراهم کرده است. میانگین قدردانی ماهانه برای هر نفر در سال ۱۴۰۳، چهار هزار و ۲۲ بار و تعداد کارکنان فعال در این سامانه به طور میانگین دو هزار و ۵۰۲ نفر بوده است.

تلنتکلاب؛ مدیریت دادهمحور استعداد
پلتفرم «تلنتکلاب» ابزارهایی برای مدیریت عملکرد، بازخورد ۳۶۰ درجه، تعریف مسیر شغلی، آموزش هدفمند و مدیریت اهداف سازمانی (OKR) فراهم کرده است. دیجیتالی شدن این فرآیندها، زمان ارزیابی عملکرد را از دو ماه به یک ماه کاهش داده است. در سال گذشته، هزار و ۶۵۲ ارزیابی عملکرد ثبت شد و هزار و ۴۵۸ نفر فرآیند ارزیابی خود را در این سامانه انجام دادند.

زیگو؛ دستیار هوشمند منابع انسانی
چتبات «زیگو» پاسخگویی به پرسشهای کارکنان درباره مرخصی، تردد و امور اداری را بر عهده دارد. این ابزار تاکنون ۵۲ درصد پرسشها را بهطور کامل پاسخ داده و قرار است در سال ۱۴۰۴ به سمت خودکارسازی کامل درخواستها حرکت کند.
- بیشتر بخوانید:
- گزارش سال ۱۴۰۳ برند دیجیکالا
-
گزارش ۱۴۰۳ دیجیکالا: بیش از ۲۴ هزار برند ایرانی در دیجیکالا حضور دارند
-
«سرویسهاب» دیجیکالا؛ همسفر هوشمند فروشندگان برای رشد و فروش بیشتر
پایان



