کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در پرونده ضدانحصاری علیه آمازون با شکست نسبی روبرو شد
دادگاه فدرال آمریکا بخشی از شکایت کمیسیون تجارت فدرال علیه آمازون را رد کرد. این کمیسیون، آمازون را متهم به استفاده از شیوههای ضد رقابتی برای حفظ سلطه در بازار تجارت الکترونیک کرده بود. جزئیات دقیق حکم دادگاه هنوز مشخص نشده است.
توسعه برند به نقل از رویترز، دادگاه فدرال آمریکا در سیاتل، بخشی از شکایت کمیسیون تجارت فدرال علیه آمازون را رد کرد. جزئیات دقیق حکم دادگاه هنوز به طور کامل مشخص نشده است.
کمیسیون تجارت فدرال آمازون را متهم کرده بود که با استفاده از شیوههای ضد رقابتی، سلطه خود را در بازار تجارت الکترونیک حفظ میکند. آمازون در ماه دسامبر از قاضی جان چون، قاضی پرونده، خواسته بود تا این شکایت را رد کند، چرا که به گفتهی آمازون، کمیسیون تجارت فدرال هیچ مدرکی دال بر آسیب به مصرفکنندگان ارائه نداده است.
سال گذشته، کمیسیون تجارت فدرال ادعا کرد که آمازون، با بیش از ۱ میلیارد محصول در فروشگاه آنلاین خود، از الگوریتمی استفاده میکرد که قیمتها را برای خانوارهای آمریکایی بیش از ۱ میلیارد دلار افزایش داد. آمازون در اسناد دادگاه اعلام کرده است که استفاده از این الگوریتم را در سال ۲۰۱۹ متوقف کرده است.
قاضی چون حکمی با جزئیات محرمانه صادر کرده است که بخشی از درخواست آمازون را تایید میکند. بر اساس سوابق دادگاه، کمیسیون تجارت فدرال مجاز خواهد بود تا ادعاهایی را که قاضی به طور دائم رد نکرده است، پیگیری کند.
قاضی چون همچنین حکم داد که این پرونده در دو بخش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بدین صورت درخواست آمازون برای ارائه شواهد از سوی کمیسیون تجارت فدرال در مورد نقض ادعایی و راهکارهای پیشنهادی آنها در یک دادگاه رد شد.
سخنگوی کمیسیون تجارت فدرال از اظهار نظر در مورد این حکم خودداری کرد. سخنگوی آمازون نیز بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.
در شکایت خود در سال گذشته، کمیسیون تجارت فدرال ادعا کرد که آمازون رقابت را، با اجبار فروشندگان به استفاده از خدمات تبلیغاتی و توزیع خود، تضعیف میکند. آمازون در دفاع از خود استدلال کرد که خدمات تطبیق قیمت و ارسال Prime به نفع مصرفکنندگان بوده و نمونههایی از تلاشهای این شرکت برای رقابت با هزاران خردهفروش آنلاین و آجر و ملات است.
این پرونده یکی از پنج مورد از پروندههای مهم حقوقی است که در آن، تنظیمکنندههای ضد انحصار کمیسیون تجارت فدرال و وزارت دادگستری آمریکا به دنبال شرکتهای بزرگ فناوری هستند. متا پلتفرمز، مالک فیسبوک، و اپل هر دو تحت تعقیب قرار گرفتهاند و گوگل، زیرمجموعه شرکت آلفابت، با دو پرونده حقوقی مواجه است، از جمله پروندهای که قاضی اخیراً در آن اعلام کرد گوگل به طور غیرقانونی مانع رقابت بین موتورهای جستجوی آنلاین شده است.
پرونده آمازون برای لینا خان، رئیس کمیسیون تجارت فدرال، اهمیت ویژهای دارد. خان مدتهاست بر لزوم به چالش کشیدن قدرت غول تجارت الکترونیک یعنی آمازون تاکید کرده است. در سال ۲۰۱۷، خان مقالهای دانشگاهی تاثیرگذار نوشت و استدلال کرد که ساختار و شیوههای کار این شرکت نگرانیهای ضد رقابتی ایجاد کرده و از بررسیهای انحصارطلبی فرار کرده است.