توسعه برند پلاس

محمد یزدی: برندینگ گردشگری بدون زیرساخت آموزشی راه به جایی نمی‌برد

محمد یزدی، رئیس گروه آموزش گردشگری وزارت میراث فرهنگی، با اشاره به اهمیت آموزش در برندسازی گردشگری، از عدم اجرای مصوبه هیئت‌وزیران برای حمایت از برند ملی گردشگری انتقاد کرد و آموزش را یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای دستیابی به برندهای موفق جهانی دانست.

به گزارش توسعه برند- صدیقه صادقی، بحث اصلی این است که بررسی کنیم گردشگری در حوزه آموزش، چقدر به برندینگ توجه کرده است تا کشور با بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود، به عنوان یک مرکز گردشگری در جهان شناخته و برند شود. ما حدود دو سال قبل، پژوهشی در حوزه برندینگ گردشگری انجام دادیم و برای اولین بار طرح مطالعاتی پژوهشی برند ملی گردشگری را به اجرا درآوردیم. در آن پژوهش، با یک مشکل قانونی مواجه شدیم؛ اینکه اساساً چیزی به نام “برند ملی گردشگری” از نظر دولت تعریف نشده بود. برای اولین بار توانستیم مصوبه‌ای از هیئت وزیران برای حمایت از برندهای گردشگری دریافت کنیم. در آن مصوبه، پیش‌بینی کردیم که دستگاه‌های اجرایی مرتبط، هر ساله در قانون بودجه خود، مبلغی را به حوزه برندینگ اختصاص دهند تا با فعالان این حوزه همکاری شود.

برندینگ صرفاً ساخت یک لوگو نیست

ترویج و معرفی آن نیازمند ضوابط، دستورالعمل‌ها و الگوهای اجرایی است. ما این دستورالعمل و الگوی اجرایی را در قالب یک کارگروه تدوین کردیم. هدف ما این بود که بخش خصوصی و فعالان حوزه برندینگ، به‌ویژه در حوزه آموزش، با رعایت این ضوابط و پروتکل‌های اجرایی، وارد عرصه شده و برند خود را شناسایی کنند. برای برندهای موفق و شاخص در سطح بین‌المللی، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده بود؛ مشوق‌های دولتی مانند تبلیغات رایگان در صدا و سیما یا تخفیف‌های مالیاتی.

متأسفانه پس از تغییر دولت، این مصوبه هیئت وزیران به طور کامل اجرا نشد و کسی پیگیر آن نبود. ما حتی ضوابط آموزشی را نیز تدوین کردیم و با مجری طرح برند ملی صحبت کردیم تا در زمینه برندسازی محصولات و ورود به حوزه برندینگ گردشگری همکاری کنیم. ضوابط و دستورالعمل‌های آموزشی مشخص شد، اما به دلیل عدم وجود پشتوانه حمایتی و مشوق برای برند گردشگری، نتوانستیم مخاطبان را شناسایی کنیم. برخی معتقد بودند که کسب‌وکارهای گردشگری باید خودشان برای برندسازی اقدام کنند و دولت نباید مستقیماً در این موضوع دخالت کند. این نواقص باعث شد که دولت نتواند به طور مستقیم از برند گردشگری حمایت کند.

پیشنهاد من این است که اگر مقامات موافق باشند، زیرساخت‌های حمایتی، از جمله آموزش، را در نظر بگیریم و از این مصوبه هیئت وزیران به نحو احسن استفاده کنیم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا