فیلم The Watchers یک فیلم ترسناک فراطبیعی است
فیلم تماشاگران به نویسندگی و کارگردانی ایشانا نایت شامالان و به تهیهکنندگی پدرش ام. نایت شامالان (کارگردان شناختهشده سینمای وحشت و فیلمهایی چون حس ششم محصول ۱۹۹۹، شکافته (Split) محصول ۲۰۱۶ و در کلبه را بزن محصول ۲۰۲۳؛ که در این مورد آخر، ایشانا کارگردان گروه دوم فیلمبرداری بود). ایشانا این نخستین فیلم بلندش را بر اساس رمانی به همین نام از اِی. اِم. شاین (انتشار سال ۲۰۲۲) کارگردانی کرده است. او پیش از این، چند قسمت از سریال تحسینشده «خدمتکار» (۲۰۱۹-۲۰۲۳) را هم کارگردانی کرده بود. «تماشاگران» که منتقدان نظرهای متفاوتی دربارهاش دارند با بودجه سی میلیون دلاریاش در گیشه به فروشی ۵۲ میلیونی دست پیدا کرد.
خلاصه داستان فیلم تماشاگران
فیلم تماشاگران The Watchers را باید اینطور تعریف کرد؛ مینا مهاجری آمریکایی است که در یک فروشگاه حیوانات خانگی در شهر گالوِی ایرلند کار میکند. او هنوز با مرگ مادرش – که خودش پانزده سال پیش سهوا باعث آن شد – کنار نیامده و سالهاست که خواهر دوقلویش لوسی را هم ندیده است. رییس مینا او را مامور تحویل یک طوطی طلایی ارزشمند به باغوحشی در بلفاست میکند. خودروی مینا در جاده جنگلی و کوهستانی خراب میشود و او در اعماق جنگل گم میشود. او که در این میان، نام داروین را برای طوطی انتخاب میکند ناگهان پیرزنی به نام مدلین را میبیند و به دنبال او در پناهگاهی جنگلی پناه میگیرد که قفس نامیده میشود. او در قفس با دو گمشده دیگر به نامهای کیارا و دنیل آشنا میشود. مدلین توضیح میدهد که موجودات مرموزی به نام «تماشاگران» بهواسطه پنجره آینهای قفس، هر شب به تماشای آنها مینشینند.
عوامل و بازیگران فیلم تماشاگران
نویسنده و کارگردان: ایشانا نایت شامالان بر اساس رمان تماشاگران نوشته اِی. اِم. شاین، مدیر فیلمبرداری: ایلای آرِنسن، تدوینگر: جاب تِر برگ، آهنگساز: ابل کورزِنیووسکی
و بازیگران: داکوتا فانینگ (مینا/ لوسی)، جرجینا کمبل (کیارا)، آلون فوئره (مدلین)، اولیور فینِگان (دنیل)، جان لینچ (کیلمارتین) و…
تولید فیلم تماشاگران از کجا شروع شد؟
کمپانی «نیو لاین سینما» در فوریه ۲۰۲۳ اعلام کرد که اولین فیلم بلند ایشانا نایت شامالان را با عنوان «تماشاگران» تولید خواهد کرد. فیلمبرداری اصلی از ماه ژوییه تا سپتامبر در شهرهای دوبلین، ویکلو و گالوی انجام شد و در اواسط ژوییه، تولید با توافقی موقتی در میانه اعتصاب سال ۲۰۲۳ اتحادیههای نویسندگان و بازیگران ادامه پیدا کرد. «تماشاگران» که با سرمایه شخصی پدر ایشانا، ام. نایت شامالان، ساخته شد به قیمت سی میلیون دلار به کمپانی برادران وارنر فروخته شد.
آیا میدانید؟
- موضوع پارتیبازی یا فامیلپروری (Nepotism) در جریان نشستهای رسانهای فیلم بارها مطرح شد چون ایشانا با تهیهکنندگی پدر نامدارش توانست اولین فیلم بلندش را نویسندگی و کارگردانی کند. او در گفتوگویی در این باره چنین توضیح داد: «این موضوعی است که هر روزی که فیلمم را میساختم در ذهن داشتم و به آن فکر میکردم. خیلی میترسیدم از اینطور مورد قضاوت قرار گرفتن و برداشتهایی که ممکن بود صورت بگیرند. شما وقتی چیزی برای اثبات کردن دارید پا گذاشتن به یک اتاق یا حوزه کاری هرگز بد نیست و باعث میشود سختتر کار کنید و بیشتر به دنبال آن باشید.» او در گفتوگوی دیگری هم اشاره کرد که قطعا میتواند واکنشها به چنین «امتیازی» را بپذیرد و این موضوعی است که درباره هر فرزندی صادق است که پا در حوزه کاری والدین خود میگذارد.
- فیلم «تماشاگران» برای اینکه با سریال نتفلیکسی «نگهبان» اشتباه گرفته نشود در انگلیس و ایرلند با عنوان «تحت نظر» (The Watched) عرضه شد.
- نامهای مینا و خواهرش لوسی از روی دوستان صمیمی دراکولای برام استوکر انتخاب شدهاند.
نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم تماشاگران
ایندپندنت | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰
کلاریس لافری | بهحتم نوعی از پیچش داستانی «گولت زدم» در فیلم هست که «تماشاگران» را به آثار ام. نایت شامالان پیوند میدهد اما تمرکز واقعی ایشانا بر این است که غم و سوگ شخصیت مینا، او را به کجا میرساند؛ جایی در اعماق دنیایی باستانی و کفرآمیز و داستانهایش در باب طبیعتهای بیثبات و هویتهای تغییرکننده. آیا ما خودمان را تعریف میکنیم یا دیگران تعریفکننده ما هستند؟ این سوال شایستهای است که کارگردان جوان فیلم مطرح میکند.
شیکاگو تریبیون | امتیاز ۷۵ از ۱۰۰
مایکل فیلیپس | «تماشاگران» حتی با وجود نقطهضعفهایش ارزش تماشا کردن را دارد؛ حتی با وجود پانزده دقیقه عجیبوغریب پایانیاش (و شاید وفاداری بیش از حد به کتاب منبع اقتباسش). در ضمن، کارگردان همکاری خوبی با مدیر فیلمبرداریاش ایلای آرنسن در تصویرپردازی فیلم دارد.
آتلانتیک | امتیاز ۶۵ از ۱۰۰
دیوید سیمز | «تماشاگران» ضرباهنگی سنجیده دارد، شخصیتمحور است و کاملا پیرو احساساتی صادقانه؛ و فیلمی است که کمتر به آداب ترساندن و بیشتر به این موضوع علاقه دارد که ترسها چطور روی شخصیتهایی تاثیر میگذارند که در میان جنگل دور هم جمع شدهاند.
امپایر | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰
کیم نیومن | داکوتا فانینگ بازی درجه یکی دارد و هیولاهای درون جنگل به اندازه کافی رمز و راز دارند تا تماشاگران را تا پایانبندی عجیب اما رضایتبخش فیلم بکشانند. با وجود این، «تماشاگران» در حد یک فیلم قابل قبول باقی میماند.
ورایتی | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰
اوئن گلیبرمن | «تماشاگران» تا جایی یک فیلم ترسناک خوشساخت و معقول درباره گمشدگان در جنگل است؛ فیلمی که شما را همچون پازلی که باید قواعدش را یاد بگیرید (درست مثل شخصیتهای فیلم) جذب خود میکند.
نیویورک تایمز | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰
الیزابت وینسِنتِلی | فیلم کمی ترسناک است ولی بیشتر از آن، بهگونهای کمدی یک فیلم خودبزرگبین است.
شیکاگو سان-تایمز | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰
ریچارد روپر | افسوس که ایشانا نایت شامالان فیلمسازی نویدبخش نشان میدهد و چند جلوه بصری جالب و ترس ناگهانی خوب را از کار درآورده است اما «تماشاگران» در کل مثل کار یک گروه موسیقی که ترانههای موفق را دوبارهنوازی میکنند از مضامین آشنای دیگر فیلمهای ترسناک بهره میبرد و ایدهها و غافلگیریهای اریژینال کمی دارد.
امتیاز سایت های سینمایی به فیلم The Watchers
نام سایت | امتیازدهندهها | امتیاز میانگین | تعداد آراء |
IMDb | کاربران | ۵.۷ از ۱۰ | ۲۰ هزار کاربر |
متاکریتیک | منتقدان برتر | ۴۶ از ۱۰۰ | بر اساس ۳۸ نقد |
راتن تومیتوز | عموم منتقدان | ۴.۹ از ۱۰ | بر اساس ۱۷۲ نقد |
حرفهای ایشانا نایت شامالان درباره فیلم
- در ابتدای راه ساخت این فیلم اقتباسی واقعا دستپاچه بودم چون نمیخواستم هیچیک از عاشقان کتاب را ناامید کنم و در ضمن برایم مهم بود که نویسنده کتاب هم از محصول نهایی راضی باشد. برای همین بود که از ابتدا کاملا پذیرای نظرهای او بودم. او اولین و آخرین نسخه فیلمنامه را خواند و برخوردی کاملا حمایتگرانه داشت. البته حرفی که او به من زد و مرا از قیدوبندها رها کرد این بود که «من کتاب خودم و فیلم تو را یک اثر هنری نمیبینم. تو اثر هنری خودت را میسازی؛ پس هر کاری که دوست داری انجام بده.»
- پیشتولید خوب همیشه کارها را آسانتر میکند بهخصوص زمانی که اوضاع به دلیل لوکیشنهای خاص یا دیگر شرایط کاری دشوار سر صحنه، ممکن است از کنترل خارج شود. من سر صحنه این فیلم در شروع هر روز، برنامه کاری آن روز را برای همه به نمایش درمیآوردم. من خیلی دقیق برنامهریزی میکنم و برای همین میتوانستم دقیقا بگویم که هر نما از ابتدا تا انتها چقدر طول میکشید. پیروی از چنین ساختاری به من اجازه میداد که وقتی مشکلی به وجود میآمد – مثلا باران میگرفت – طرح جایگزینی داشته باشم. این لحظههای عقبنشینی مرا به این فکر میبرد که «چه چیزی درباره این صحنه برای من مهم است که میتوانم به شیوه دیگری یا با محدودیتهای ایجادشده انجامش بدهم؟» در این شرایط که بهواسطه پیشتولید قوی برایم مهیا میشد میتوانستم در لحظه جاری شوم. بماند که عاشق چنین هرجومرجهایی در سر صحنه هستم چون خیلی باحال و سرگرمکنندهاند.
منبع: فیلیمو