صدای کاربران دیوار شنیده میشود؛ تمرکز بر مقابله با کلاهبرداری
دیوار با برگزاری دورهمی ماهانه “رو در رو”، نشان داد که صدای کاربران برایش مهم است. در این رویداد، کاربران فرصت دادند تا مشکلات خود، به ویژه در زمینه کلاهبرداری، را با مدیران دیوار در میان بگذارند.
توسعه برند؛ طبق معمول هر ماه، دورهمی «رو در رو»ی ماهانه دیوار با کاربران در مهر ماه نیز برگزار شد. دورهمی این ماه را اختصاص دادیم به مسئله کلاهبرداری در دیوار و میزبان کاربرانی بودیم که مواردی از این مشکل را به دیوار گزارش کرده بودند. در این برنامه هم مثل همیشه، مدیر عامل و تعدادی از مدیران دیوار، حضور داشتند تا بیواسطه، مشکلات، انتقادات و پیشنهادات کاربرانمان را بشنوند.
به گزارش اتاق خبر دیوار، مهمانان این برنامه، کاربرانی با فعالیتهای متنوع در دیوار بودند که در ۶ ماه اول امسال گزارشی از کلاهبرداری را در این پلتفرم ثبت کرده بودند. بخش عمده گفتوگو با مهمانان به انواع روشهایی اختصاص یافت که افراد سودجو در داخل یا خارج از پلتفرم دیوار، تلاش کرده بودند از کاربران دیوار کلاهبرداری میکنند. حاضرین در جلسه از تجربه ناخوشآیندی که در این زمینه برایشان اتفاق افتاد، گفتند و پیشنهاداتی برای افزایش امنیت و همچنین سهولت کاربری در دیوار ارائه کردند. مدیران دیوار بعد از شنیدن این نکات، به سوالات پاسخ دادند و قرار شد موارد مطرح شده را بررسی و در صورت امکان اقدامات لازم را برای اصلاح و بهبود پلتفرم انجام دهند.
خلاصهای از موارد مطرحشده را میتوانید در ادامه بخوانید:
- آقای رضاپوریان، مشاور املاک و فعال در دسته املاک دیوار، یکی از روشهای کلاهبرداری را قیمت و اجاره پایین ملک در متن آگهیها عنوان کرد و توضیح داد فرد سودجو در آگهیهای فروش یا اجاره، مبلغ را بسیار پایین (در حد نصف یا حتی کمتر از نصف مبلغ واقعی) اعلام میکند و برای بازدید ملک از مشتری بیعانه میخواهد و بعد از آنکه مشتری بیعانه را واریز کرد، نشانی ملک را برایش ارسال میکند. مشتری پس از مراجعه متوجه میشود که چنین ملکی اصلا وجود ندارد. آگهیگذار هم دیگر به تماسها پاسخ نمیدهد.
- خانم عزیزی، از تجربه کلاهبرداری برای خرید اکانت از دیوار گفت و توضیح داد سودجویان در دیوار آگهی فروش اکانت منتشر میکنند و در اینستاگرام تصویر آگهی را برای مخاطبانشان میگذارند. معمولا در دایرکت اینستاگرام معامله نمیکنند و مشتری را به چت آگهیشان در دیوار هدایت میکنند تا به اعتبار دیوار، جلب اعتماد کنند. در چت دیوار شمارهشان پنهان است. بعد مشتری را به پیامرسانهایی مانند تلگرام، روبیکا و … هدایت میکنند. آنجا درخواست مبلغ میکنند و بعد از آنکه خریدار مبلغ را پرداخت کرد، او را بلاک میکنند. خانم عزیزی به مزاحمت در چت برای آگهیگذارهای خانم هم اشاره کرد و درخواستش این بود که با کاربرهای خاطی برخورد شود.
- آقای بیوت، که صاحب حساب فروشگاهی در دیوار است، به این نکته اشاره کرد که بعضی افراد سودجو در کمین آگهیهای اقلام لوکس یا گرانقیمت هستند. چون تصور میکنند آگهیگذار تمکن مالی بالایی دارد. به گفته این کاربر، در چتِ یکی از آگهیهای گرانقیمتی که در دیوار منتشر کرده بود، پیامی آمد که برای ادامه فعالیت در دیوار، کدی را که برای تلفن همراهش پیامک میشود، ارسال کند. او هم با تصور اینکه پیام در چت از طرف دیوار آمده، کد را اعلام کرد، بدون توجه به اینکه کدِ ورود به تلگرامِ خودش است. کلاهبردار هم با ورود به تلگرام وی به افراد در فهرست تلگرام پیام داد که مشکل مالی دارد و از آنها تقاضای مبالغی قرض کرد. حدود یک روز طول کشید تا آقای بیوت از این موضوع مطلع شود و دسترسی کلاهبردار را به تلگرامش ببندد. اما در همین فاصله، کلاهبردار از دوستان و آشنایان او در تلگرام مبالغی را کلاهبرداری کرد.
- آقای عبدالرحیمزاده، دو مورد تجربه کلاهبرداری در دیوار داشت، یکی از طریق پایا و چک و دیگری از طریق معامله با رمزارز. اولی فروش یک دستگاه کامپیوتر بود. کلاهبردار در مراجعه حضوری، در بعد از ظهر پنجشنبه که بانکها تعطیل است، ۲۰ میلیون تومان برایش پایا کرد و برای مابقی مبلغ چکی برای ۲ ماه بعد نوشت. کلاهبردار اما از این قابلیت بانکی که میشود مبلغ پایاشده را در تعطیلات به حساب خودت برگشت بزنی پول واریز شده را برگشت داد و چکی هم که داده بود بلامحل بود. آقای عبدالرحیمزاده به استناد نوشتهای که حین معامله از کلاهبردار گرفته بود و مشخصات و کدملی خریدار در آن قید شده بود، شکایت حقوقی کرد و بعد از ۶ ماه به نتیجه رسید اما مبالغ کلاهبرداری این فرد، که بازداشت شده بود، به میزانی بود که توان بازپرداخت را نداشت.
تجربه دومی که ایشان به آن اشاره کرد تجربه فروش یک دستگاه PS5 بود. مشتری به وی اعلام کرد مبلغ را در قالب رمزارز (بیتکوین فانتوم) پرداخت میکند و او هم پذیرفت. رمزارز و کالا ردوبدل شد. اما بعد از معامله متوجه شد با این رمزارز امکان هیچ نوع معاملهای وجود ندارد. خریدار هم دیگر به تماسهای او جواب نداد.
- آقای عزیزی، فعال در زمینه کشتوصنعت، به اخاذی از طریق آگهیهای استخدام اشاره کرد. به گفته این کاربر، افراد سودجو در آگهیهای استخدام شرایط بسیار ایدهآل با حقوق و مزایای بسیار بالا را برای جذب کارگر معمولی درج میکنند و کارجو را به محل خودشان میکشانند و با ارعاب مبلغ قابل توجهی از او میگیرند و او را برای کاری میفرستند که به هیچوجه شرایط مندرج در آگهی را ندارد.
- آقای آویزبک، از کاربران فعال دیوار نیز، تجربهاش را این طور توضیح داد که از روی یک آگهی ایرپاد، با فروشنده ارتباط گرفت و آن را خرید. کالا از طریق پست ارسال شد. هنگام تحویل، ایرپاد سالم بود و کار میکرد، اما وقتی باتریش تمام شد، دیگر شارژ نشد و کاملا بلااستفاده ماند. فروشنده هم دیگر به تماسهای او جواب نداد.
- آقای فتحی، فعال در دسته خدمات آموزشی دیوار، پرسید راهکار دیوار برای مقابله با کلاهبرداری «مثلثی» چیست و چطور میشود در دام این نوع کلاهبرداری نیفتاد.
این کاربر همچنین پرسید که اگر کلاهبردار، بلافاصله بعد از کلاهبرداری آگهیاش را حذف کند، چطور میتوانیم موضوع را به دیوار گزارش کنیم.
- آقای بهنام سلطانیان، که از کاربران قدیمی دیوار است، پیشنهاد کرد برای آنکه محتواهای آموزشی و آگاهیبخشی در زمینه کلاهبرداری بیشتر دیده شود و کاربران به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند، امکانی شبیه اکسپلور اینستاگرام به اپلیکیشن دیوار اضافه و ویدیوهایی در این زمینه در آن بارگذاری شود.
در حین این گفتوگوها، مدیران دیوار به سوالات مهمانان پاسخ دادند، توصیههایی برای پیشگیری از بروز کلاهبرداران ارائه کردند و به طور خلاصه این موارد را مطرح کردند:
- یکی از نکات مهم برای پیشگیری از کلاهبرداری این است که هرگز به درخواستهای ارسال کد تایید در چت یا پیامک جواب ندهید و روی لینکهای ارسالی کلیک نکنید. پیامهای دیوار در داخل پلتفرم از طریق پستچی و در خارج از پلتفرم صرفا با نام Divar برای کاربران ارسال میشود. حتما به این موضوع توجه داشته باشید.
- اگر کلاهبرداری برایتان اتفاق افتاد، حتما مورد را گزارش کنید. گزارشهای کاربران یکی از مهمترین منابع دیوار برای شناسایی و مقابله با کلاهبرداری است. این کار به مدلهای هوشمصنوعی در پلتفرم دیوار کمک بسیار بزرگی میکند تا رفتارهای مشکوک به کلاهبرداری را بهتر و بیشتر شناسایی و تا حد ممکن با آنها مقابله کند.
- بخش مهمی از کلاهبرداریها به خصوص در مراحل نهایی و خارج از پلتفرم دیوار صورت میگیرد. برای آنکه در دام این موارد نیفتید، حتما مرحله آخر معامله، یعنی ردوبدل کردن کالا و مبلغ، را به صورت حضوری انجام دهید. هر دو طرف با بررسی مدارک هویتی طرف مقابل، احراز کنند با چه شخصی معامله میکنند و این شخص همان فردی هست که در چت یا تلفنی طرف معامله بوده یا نه. فروشنده مطمئن شود مبلغ از حساب فرد حاضر برایش واریز شده و تا زمانی که مبلغ به حسابش نیامد، کالا را تحویل ندهد. هرگز به رسید پرداختی که خریدار در گوشی خودش به فروشنده نشان میدهد، اعتماد نکنید چون ممکن است رسید جعلی باشد. معامله حضوری با شرایط فوق یکی از روشهای اساسی برای پیشگیری از کلاهبرداری مثلثی هم هست.
- یکی از اقداماتی که دیوار برای پیشگیری از کلاهبرداری انجام داده، «پرداخت امن» است. با استفاده از این امکان، در مرحله پایانی معامله، خریدار پول را به حساب شرکت واسطه معتمد دیوار واریز میکند و تا تایید نهایی او، پول به حساب فروشنده نمیرود. در صورت عدم تایید هم خریدار باید کالا را به فروشنده تحویل دهد و پول به حساب خریدار برخواهد گشت. به این ترتیب، بسیاری از موارد کلاهبرداری اتفاق نخواهد افتاد. در «پرداخت امن»، کلاهبرداری «مثلثی» هم امکانپذیر نخواهد بود.
- اگر کلاهبرداری اتفاق بیفتد و فرد کلاهبردار، بلافاصله و پیش از گزارش مالباخته، آگهیش را پاک کند، باز هم امکان گزارش کردن کلاهبردار وجود دارد. کافی است وارد «دیوار من» شوید و شماره کلاهبردار را از طریق «دیوار امن» گزارش کنید.
- در پایان مدیران دیوار توضیح دادند که تیم متمرکزی پیوسته در زمینه مقابله با کلاهبرداری در دیوار فعالیت میکند تا این مشکل را به کمترین حد ممکن برسانیم. همچنین مقرر شد انتقادات و پیشنهاداتی که مهمانان برنامه ارائه کردند، به تیمهای مربوطه در دیوار ارجاع و در صورت امکان برایشان اقدامات لازم انجام شود.
این دیدار رو در رو در نهایت بعد از ۲ ساعت و نیم گفتوگو بین کاربران دعوت شده و تعدادی از مدیران دیوار به پایان رسید.
شاید به زودی با شما هم برای شرکت در یکی از «رو در رو»ها تماس گرفته شود. تماسها از سمت دیوار فقط با شماره ۷۹۴۵۸۰۰۰-۰۲۱ گرفته و پیامکهای ما تنها با نام Divar ارسال میشود.