تابستان ۱۴۰۴ زیر ذرهبین دادههای دیجیکالا ادز | مشکلات و ترندها خریدهای مردم را تغییر داد

دیجیکالا مدت کوتاهی پس از انتشار گزارش سالانهاش، گزارشی درباره رفتار خرید در تابستان منتشر کرده است که نکات بسیار جالبی درباره پرفروشترین و پرجستوجوترین کالای تابستان دارد. کالاهایی که هم به مشکلات تابستان امسال اشاره دارند و هم بخشی از ترندهای جهانی هستند.
این گزارش را سرویس بینش بازار دیجیکالا ادز منتشر کرده که به تازگی راهاندازی شده است. این سرویس با ارائه روشهای ساختاریافته، تحلیل روزانه جستوجوها و رفتار کاربران و نظرسنجیهای انجام شده در دیجیکالا، نیازهای پنهان مشتریان را شناسایی و به برندها و کسبوکارها ارائه میکند که میتواند برای تعیین استراتژیهای فروش کاربردی باشد.
گزارش سرویس بینش بازار دیجیکالا ادز بر پایه تحلیل دادههای واقعی میلیونها کاربر این پلتفرم در دستهبندیهای مختلف کالایی تهیه شده و با ارائه تصویری شفاف از وضعیت بازار و رفتار مصرفکننده، بینشهای ارزشمند و عملیاتی را در اختیار کسبوکارها قرار میدهند تا بر اساس واقعیتهای بازار تصمیم بگیرند.
در این گزارش، سرویس بینش بازار دیجیکالا ادز جستوجو و خرید مشتریان دیجیکالا در تابستان ۱۴۰۴ را با تابستان ۱۴۰۳ مقایسه کرده که میتواند مورد توجه اقتصاددانها و کسبوکارهای مختلف قرار بگیرد. خریدهایی که ناشی از تغییرات اقتصادی، تورم و مشکلاتی چون قطعی برق و آب بوده است.
از لبوبو تا موتور برق؛ بازتاب شرایط اجتماعی و اقلیمی
تحلیل دادههای دیجیکالا در تابستان ۱۴۰۴ نشان میدهد سبد خرید مردم ایران بهطور همزمان بازتابدهنده چند پدیده است:
- بحران قطع آب و برق و گرما خرید تجهیزات اضطراری را افزایش داده است.
- تورم و شرایط اقتصادی نامطمئن، طلا را به کالای سرمایهای بدل کرده است.
- ترندهای جهانی بر خریدها و جستوجوهای مردم بسیار اثرگذار بودهاند.
پرجستوجوترین و پرفروشترین کالاهای تابستان در دیجیکالا تا حدودی نشان دهنده تغییر رفتار خرید مردم است. این که مردم خیلی جدی ترندهای جهانی را پیگیری میکنند و در کنار مشکلات اقتصادی و فصلی تلاش میکنند از این ترندها فاصله نگیرند. به همین دلیل کالاهایی مثل لبوبو، ماچا، عروسکهای کرومی و آلبوم کیمدی جزو پرجستوجوترین کالاها هستند.
عروسک لبوبو، که همزمان با ترند جهانیاش در شبکههای اجتماعی محبوب شد، در صدر جستوجوهای تابستان قرار گرفت و حتی از گوشیهای پرچمدار آیفون و سامسونگ پیشی گرفت. البته گوشیهای موبایل همیشه کالاهای پرطرفدار دیجیکالا هستند و امسال تابستان نیز گوشی سامسونگ S25 Ultra و آیفونهای ۱۶ و ۱۷ جزو پرجستوجوترینها بودند.
در کنار آن، در فهرست پرجستوجوترینها کالاهایی را میبینیم که ناشی از مشکلات تابستان امسال یعنی قطع آب و برق است. کولر شارژی و لامپ شارژی جزو پرجستوجوترین کالاهاست و فروش کالاهایی مثل منبع آب و پمپ آب رشدهای نجومی داشته است.
از سوی دیگر تعداد زیادی از کالاهای پرفروش تابستان محصولات مراقبت از پوست مثل کرم آبرسان، ضدآفتاب، پاککننده آرایش صورت و محصولات پوست، مو و ناخن بودهاند. خرید ضدآفتاب نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد، آبرسانها ۲۸ درصد و پاککننده آرایش صورت ۲۶ رشد داشته است.
طبق نظریات رفتار مصرفکننده و اقتصاد رفتاری، گروه بزرگی از جامعه در شرایط بد اقتصادی و تورم، معمولا کالاهایی را میخرند که احساس آرامش، مراقبت از خود یا کنترل میدهند. از سوی دیگر در اقتصاد خرد، وقتی قیمتها بالا میرود، مصرفکننده به جای کالاهای گرانتر، سراغ جایگزینهایی میرود که کارکرد مشابه دارند ولی ارزانتر یا بادوامتر هستند.
در مورد کالاهای مراقبت پوست پرفروشتر شدن این کالاها نشان میدهد که گروهی از جامعه به جای رفتن به کلینیک یا خرید برند لوکس، سراغ یک محصول خانگی یا برند ایرانی مقرونبهصرفه میروند. در واقع این افراد زمانی که احساس کمبود یا بیقدرتی اقتصادی میکنند با خرید کالاهایی که حس قدرت، کنترل یا ارزش شخصی میدهند، این احساس را جبران میکنند.
تاثیر قطع آب و برق در خریدهای مردم
تابستان امسال مردم بیشتر نقاط کشور با کمآبی و قطع برق مواجه بودند و همین باعث شده در دیجیکالا کالاهایی که کمک به حل مشکلات بیبرقی و بیآبی میکنند با رشد جستوجو و فروش مواجه شوند.
طبق گزارشی که سرویس بینش بازار دیجیکالا منتشر کرده جستوجوی مخزن آب ۲۶۲ درصد و خرید آن نسبت به تابستان سال گذشته ۱۵۲ درصد رشد داشته است و در کنار آن رشد ۱۰۵ درصدی جستوجو و رشد ۱۲ درصدی خرید پمپ آب نشان میدهد مردم تلاش کردهاند در ساعات افت فشار و قطع آب با این تجهیزات زندگی را ادامه دهند.
جالب اینجاست که فروش آفتابه ۳۱۱ درصد و جستوجوی آن ۱۳۱ درصد رشد داشته است. به نظر میرسد توصیه دبیر سندیکای برق که گفته بود مردم بادبزن و آفتابه بخرند جدی گرفته شده است.
برای حل مشکل قطع برق هم مردم نسبت به تابستان سال گذشته ۲۶۷ درصد بیشتر موتور برق خریدند و خرید پنکه شارژی هم ۱۵۱ درصد رشد داشت تا گرمای تابستان در ساعات قطع برق قابل تحمل شود.
طلا از زیورآلات تا ابزار سرمایهگذاری
افزایش قیمت طلا و تورم اقتصادی باعث شد خرید طلا از قالب زینتی خارج و به رفتار سرمایهگذاری تبدیل شود. گزارش تابستانی سرویس بینش بازار دیجیکالا رشدهای عجیب و غریبی برای طلا ارائه کرده است. براساس این گزارش، جستوجوی طلای آبشده ۹۷۶۲ درصد و خرید آن ۱۵۹۰۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و خرید شمش و پلاک طلا هم نسبت به تابستان سال گذشته ۸۵ درصد بیشتر شده است. در حالی که خرید طلای زینتی تنها ۷ درصد رشد داشته است. همین آمار نشان میدهد نگاه مردم به طلا تغییر کرده و این فلز گرانبها را کمتر به عنوان زیورآلات میخرند و تلاش میکنند با خرید طلای آب شده و شمش طلا سرمایهای را که دارند حفظ کنند. این ناشی از ترس مردم برای از دست دادن سرمایهشان بر اثر تورم و کاهش ارزش پول ملی است.
رشد سبک زندگی سالم: از ماچا تا چای ارگانیک ایرانی
یکی از جالبترین تغییرات رفتاری تابستان ۱۴۰۴، رشد چشمگیر خرید محصولات سالم و ارگانیک بوده است. براساس گزارش تابستانی سرویس بینش بازار دیجیکالا، فروش و جستوجوی کالاهایی چون ماچا، عسل طبیعی، رب گوجهفرنگی خانگی، روغن محلی و چای و قهوه ارگانیک رشد بالایی نسبت به تابستان سال قبل داشته است. این توجه ناشی از ترندهای جهانی برای مصرف کالاهای سالم و ارگانیک است. به خصوص ماچا که حسابی بین جوانان مطرح و پرطرفدار شده است.
چای ماچا در تابستان امسال در دیجیکالا با رشد ۲۴۳ درصدی جستوجو و رشد ۶۲ درصدی فروش مواجه شده است.
این رشد برای کالاهایی مانند ماچا نشان دهنده افزایش آگاهی نسبت به تغذیه سالم و تأثیر شبکههای اجتماعی است چون بسیاری از بلاگرها و اینفلوئنسرها برای این کالاها تبلیغات غیرمستقیم انجام میدهند. افرادی که سبک زندگی آنها اکنون برای بسیاری از مردم و به خصوص جوانان اثرگذار است.
خودرو و ایمنی؛ تمرکز بر نگهداری بهجای خرید جدید
افزایش هزینه خودرو باعث شده بسیاری از کاربران به جای خرید ماشین نو، تجهیزات جانبی و ایمنی برای خودروهای فعلی خود تهیه کنند. این مساله را در گزارش تابستانی بینش بازار دیجیکالا ادز میبینیم. براساس این گزارش، دوربین ثبت وقایع با رشد خیرهکننده ۱۷۹۴ درصدی در خرید، پرفروشترین کالای خودرویی تابستان شده است. پس از آن، باتری خودرو (با رشد۲۸۳ درصدی)، روغن موتور (با رشد ۹۴ درصدی) و لاستیک (با رشد ۷۸ درصدی) قرار دارند.
این دادهها تأیید میکنند که مصرفکننده ایرانی به سمت حفظ دارایی موجود حرکت کرده است، نه جایگزینی پرهزینه.
بهطور کلی، دادههای سرویس بینش بازار دیجیکالا ادز نشان میدهد رفتار خرید مصرفکنندگان ایرانی به سمت تصمیمگیریهای آگاهانهتر و مبتنی بر داده، ارزش و رفاه شخصی در حرکت است. این روند، نهتنها بازتابی از تغییرات اقتصادی و فرهنگی است، بلکه چشمانداز جدیدی برای برندها در جهت طراحی محصولات و استراتژیهای بازاریابی در ایران آینده ترسیم میکند.



