برند گوگل پیروز یک نبرد حقوقی دیگر؛ سرمایهگذاری در هوش مصنوعی ادامه دارد

وزارت دادگستری آمریکا در اقدامی غیرمنتظره، از پیشنهاد خود برای وادار کردن برند گوگل به فروش سرمایهگذاریهایش در شرکتهای هوش مصنوعی، از جمله Anthropic، رقیب OpenAI، عقبنشینی کرد. با این حال، این نهاد و ۳۸ دادستان ایالتی همچنان بهدنبال محدود کردن انحصار گوگل در جستجوی اینترنتی هستند.
به گزارش توسعه برند، وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که پیشنهاد خود را برای وادار کردن برند گوگل، زیرمجموعه شرکت آلفابت، به فروش سرمایهگذاریهایش در شرکتهای هوش مصنوعی، از جمله Anthropic، لغو کرده است. این اقدام در راستای تلاش برای افزایش رقابت در بازار جستجوی آنلاین صورت گرفته بود، اما حالا مقامات قضایی تصمیم گرفتهاند تا راهکارهای دیگری را برای مقابله با انحصار گوگل در نظر بگیرند.
با این حال، وزارت دادگستری آمریکا و ائتلاف ۳۸ دادستان ایالتی همچنان بهدنبال صدور حکمی برای مجبور کردن برند گوگل به فروش مرورگر کروم و اعمال محدودیتهایی دیگر بر این غول فناوری هستند. آنها معتقدند که نفوذ بیرقیب گوگل در جستجوی آنلاین، آزادی رقابت را در بازار دیجیتال از بین برده است.
گوگل در پاسخ به این اقدامات اعلام کرده است که این پیشنهادات “بسیار فراتر از تصمیم دادگاه” هستند و به مصرفکنندگان، اقتصاد و امنیت ملی آمریکا آسیب خواهند زد. از سوی دیگر، Anthropic، شرکت هوش مصنوعی که گوگل میلیاردها دلار در آن سرمایهگذاری کرده است، هشدار داده بود که خروج گوگل از این سرمایهگذاری میتواند به نفع OpenAI و شریک اصلیاش، مایکروسافت، تمام شود.
مقامات وزارت دادگستری اعلام کردهاند که شواهد جدیدی که پس از پیشنهاد اولیه در نوامبر ۲۰۲۴ به دست آوردهاند، نشان میدهد که جلوگیری از سرمایهگذاریهای برند گوگل در حوزه هوش مصنوعی ممکن است پیامدهای ناخواستهای در این صنعت در حال رشد ایجاد کند. با این وجود، آنها درخواست کردهاند که گوگل قبل از هرگونه سرمایهگذاری جدید در هوش مصنوعی، این موضوع را به اطلاع دولت برساند.
این پرونده یکی از چندین دعوای حقوقی ضدانحصار علیه شرکتهای بزرگ فناوری است. در همین راستا، برندهای بزرگی مانند اپل، متا و آمازون نیز به اتهام انحصارطلبی در بازارهای خود تحت بررسی هستند. حالا با نزدیک شدن به برگزاری دادگاه در ماه آوریل، همه نگاهها به قاضی پرونده است تا تصمیم نهایی درباره آینده فعالیتهای تجاری برند گوگل را مشخص کند.