برندهای ایرانی

اسنپ با «اهدای عضو، یک حرکت زندگی‌بخش» کمیسیون خانواده‌های اهداکنندگان را صفر می‌کند

به گزارش توسعه برند؛ برند اسنپ با همکاری انجمن اهدای عضو ایرانیان، طرح «اهدای عضو، یک حرکت زندگی‌بخش» را برای حمایت از خانواده‌های اهداکنندگان عضو فعال در ناوگان خود آغاز می‌کند. بر اساس این طرح که از ابتدای مهر تا پایان اسفند ۱۴۰۴ اجرا می‌شود، این خانواده‌ها به مدت ۶ ماه از پرداخت کمیسیون سفرهای خود معاف خواهند بود. شناسایی و معرفی مشمولان این طرح نیز پس از بررسی مدارک توسط انجمن انجام می‌شود.

انجمن اهدای عضو ایرانیان فعالیت خود را از ۱۳۹۴ با هدف ارتقاء فرهنگ اهدای عضو، آموزش به تیم‌های درمانی و جامعه، انجام طرح‌های پژوهشی و حمایت از خانواده‌های اهداکنندگان آغاز کرده است.
این انجمن با حمایت همه‌جانبه از خانواده‌های اهداکنندگان و ارائه‌ی خدمات مددکاری اجتماعی همراه آنان است. این خدمات شامل ایجاد بسته‌ی خدمات بیمه‌ای به مدت ۳ سال، تعامل با موسسه‌های نیکوکاری برای ارائه‌ی خدمات حمایتی، برگزاری دوره‌های مواجهه با سوگ، عقد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و ارگان‌ها در راستای توان‌افزایی و ایجاد فرصت شغلی برای خانواده‌های جانبخش و … است.

خانواده‌های اهداکنندگان عضو با تصمیمی به‌موقع و در شرایط سخت با اهدای عضو به افراد در انتظار پیوند فرصتی دوباره برای زندگی به آنها بخشیدند. اسنپ با اجرای این طرح قصد دارد با همکاری انجمن اهدای عضو ایرانیان، ضمن حمایت از خانواده‌های اهداکنندگان عضو، آگاهی درباره‌ی اهمیت این اقدام ارزشمند را ارتقاء دهد.

 

برای نجات زندگی لحظه‌ها مهم است

مرگ مغزی نوعی آسیب بدون‌‌ بازگشت سلولی است که به دنبال عوامل متعددی مانند ضربه‌ی شدید به سر در تصادفات رانندگی، حین نزاع و سقوط از ارتفاع، غرق‌شدگی، مسمومیت‌ها، عارضه‌های عروقی مغز و غیره رخ می‌دهد. این نکته قابل تامل است که مرگ مغزی مانند مرگ معمولی پایان حیات و غیرقابل بازگشت است؛ با این تفاوت که به دلیل اکسیژن‌رسانی مصنوعی توسط دستگاه حرکات قفسه‌ی سینه شبیه به تنفس است و ضربان قلب وجود دارد. این شرایط حداکثر تا ۱۴ روز به کمک دستگاه تداوم دارد و این تنها زمان باقی‌مانده برای تصمیم سرنوشت‌ساز خانواده برای اهدای عضو است.

هر فرد دچار مرگ مغزی می‌تواند با اهدای ۸ ارگان حیاتی شامل ۲ کلیه، ۲ ریه، کبد، قلب، روده و لوزالمعده جان ۸ بیمار در انتظار پیوند را نجات دهد. همچنین هر فرد دچار مرگ مغزی با اهدای ۱ تا ۵۳ نسج (مانند قرنیه، دریچه‌ی قلب، تاندون و …) می‌تواند ۱ تا ۵۳ نفر را از زندگی با معلولیت برهاند.

هر ثانیه در این فرآیند جانبخش دارای اهمیت بالایی‌ست. هرچه فاصله‌ی زمان اهدای عضو به لحظه‌ی تشخیص مرگ مغزی نزدیک باشد امکان پیوند تعداد بیشتری از اعضا فراهم می‌شود. از این‌ رو، همراهی خانواده‌ها در این لحظات سرنوشت‌ساز و رضایت به موقع آنها نقشی بی‌بدیل در احیای زندگی بیماران چشم‌انتظار ایفا می‌کند.

باید توجه کرد که مرگ مغزی با کما متفاوت است و تشخیص آن توسط تیم متخصص پزشکی صورت می‌گیرد. در شرایط کما ساختار اکثر سلول‌های مغزی سالم هستند و مشکل در اختلال عملکرد سلول‌هاست. بیماران دچار مرگ مغزی و کما از نظر ظاهری کاملاً شبیه به یکدیگر هستند با این تفاوت که بیماری که در کماست احتمال بازگشت به زندگی را دارد ولی فردی که دچار مرگ مغزی شده به زندگی بازنمی‌گردد.

 

نیاز به پیوند عضو؛ نیازی حیاتی

به گزارش انجمن اهدای عضو ایرانیان، در کشورمان روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار نیازمند پیوند به دلیل عدم دریافت به موقع عضو جان خود را از دست می‌دهند. با این حال سالانه حدود هزار اهدای عضو در ایران انجام می‌شود. براساس اعلام انجمن اهدای عضو ایرانیان شاخص تعداد سالانه‌ی اهدای عضو به ازای یک میلیون نفر جمعیت (PMP) در ابتدای فرایند اهدای عضو در ایران (۱۳۷۹) ۰/۲ بود که در پایان ۱۴۰۳ به ۱۳/۹ رسیده و رشدی ۷۰ برابری داشته است. رشد چشمگیر اهدای عضو در ایران طی سال‌های گذشته موجب شده که کشورمان در این زمینه در رتبه‌ی اول در آسیا قرار گیرد.

به گزارش شبکه‌ی بین‌المللی ثبت اهدای عضو و پیوند، در ۲۰۲۳ میلادی کشورهای اسپانیا، آمریکا و پرتغال به ترتیب سه کشور نخست در شاخص اهدای عضو بودند و ایران نیز رتبه‌ی سی‌ویکم را به خود اختصاص داد.

 

معافیت از پرداخت کمیسیون کاربران راننده

معافیت از پرداخت کمیسیون یکی از طرح‌های اسنپ برای حمایت از کاربران راننده است. پیش از این طرح نیز گروه‌هایی از کاربران راننده از جمله زنان سرپرست خانوار، افراد  مبتلا به ام‌اس و تالاسمی به صورت دوره‌ای از پرداخت کمیسیون معاف شده بودند. در این دوره نیز خانواده‌های اهداکنندگان عضو از پرداخت کمیسیون معاف می‌شوند. براساس گزارش عملکرد ۱۴۰۳ گروه اسنپ در این سال ۲۶ هزار و ۷۹۵ کاربر راننده از پرداخت کمیسیون معاف شدند.

تحریریه توسعه برند

“تحریریه توسعه برند” متشکل از تیمی حرفه‌ای از نویسندگان، ویراستاران و کارشناسان است که با ارائه مقالات تخصصی و پوشش خبری دقیق، مأموریت خود را در ارتقای دانش و توانمندی مخاطبان دنبال می‌کند. هدف ما همراهی شما در مسیر آگاهی، رشد و توسعه برندهای موفق است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا