وب گردی

رویداد خشکشویی

چند سالی است که اصطلاح «رویداد مد و لباس» بیش از گذشته شنیده می شود و به نوعی وارد ادبیات روزمره شده است. اما در یک «رویداد» چه اتفاقی باید بیفتد؟ در تعریف کلمه رویداد آمده است: «رویدادها یکی از بهترین روش‌های بازاریابی برای کسب‌وکارها هستند که تعداد مخاطبان برند را افزایش می‌دهند و ارتباطی دو طرفه با مشتریان برقرار می‌کنند.» در واقع طی یک «رویداد»، چندین برند انتخاب می‌شوند. پیش‌پرداخت توسط برگزارکنندگان رویداد، باید در زمان و مکان مشخصی جمع‌آوری شود و کالاهایی را که مجوز “رویداد” برای آنها صادر شده است، به همان صورت بفروشد.

اگر می خواهید لوکس باشید، از “ایونت” خرید کنید!

به گفته برخی از برگزارکنندگان فعلی «رویدادهای» لباس در کشور، سابقه برگزاری چنین رویدادی به حدود ۱۵ سال پیش بازمی‌گردد، اما تقریباً هشت سال پیش رونق گرفت و امروزه حتی می‌توان ادعا کرد که با گنجاندن این گروه مخاطب خاصی در دراز مدت توانسته است ذائقه این گروه را تغییر دهد. گروهی که معمولا به دنبال محصولات لوکس هستند!

از سوی دیگر، به نظر می رسد برگزاری «رویدادها» در هتل ها به یک رسم نانوشته تبدیل شده است. کارمندی که خواسته یا ناخواسته به تجمل این رویداد دامن زد و گروه خاصی از مردم را مشتری «رویدادها» کرد; آنهایی که پذیرفتند اگر قرار باشد در هتلی در شمال تهران یا شهر دیگری لباس بخرند، شاید باید میلیون ها خرج کنند. البته «رویداد» نیز مانند هر چیز دست نیافتنی دیگری با تغییر شکل و ظاهر و نوع کالایی که عرضه می کند، چشم به زندگی اقشار متوسط ​​جامعه می گشاید.

ورود آقایان ممنوع!

وقتی به یک “رویداد” می روید، باید تمام روش های خریدی را که تا به حال انجام داده اید فراموش کنید. از جای پارک گرفته تا کالاهایی که عرضه می شود، تا نحوه بازاریابی و فروش محصول و حتی برخی قیمت های متفاوت با فروشگاه های سطح شهر. این را هم بدانید که «حوادث» یا جا برای مردان ندارد و لباس هایشان را می فروشند یا فقط لباس مردانه می فروشند; چیزی که باعث می شود شما انبوهی از مردان را در خارج از “رویداد” ببینید که یا در حال قدم زدن هستند یا بچه ها را سرگرم می کنند تا زمانی که خرید همسرشان تمام شود.

اینجا فروشگاه نیست

اما در یک رویداد مد چه انتظاری می توان داشت؟ معمولا سالن اجتماعات هتل ها توسط برگزارکنندگان «رویدادها» استخدام می شود، طبیعی است که امکاناتی مانند آنچه در یک فروشگاه می بینید را نداشته باشد و به همین دلیل امکانات لازم برای برگزاری «رویداد» وجود دارد. باید به آنجا برده شود، اگرچه حتی تحقق این مورد نیز کمال ممکن نیست.

از لباس تا ادویه، همه در یک “رویداد”

ورودی مراسم معمولا با گل آرایی، بادکنک آرایی و یا در ساده ترین حالت با گذاشتن چند بنر مشخص می شود و شما را به سالن بزرگی هدایت می کند که پادشاهی های پر از لباس در فواصل کم در کنار هم قرار گرفته اند و یکی دو فروشنده. کنار ردای سلطنتی بایست

البته، این تمام چیزی نیست که به چشم شما می آید. کمی جلوتر می توانید میزی را ببینید که در آن کریستال، وسایل خواب، اقلام مذهبی (تسبیح، تسبیح، تسبیح و…)، لوازم التحریر، ادویه جات، گل و گیاه، شمع، میوه های خشک و … می فروشند. اقلام بی ربط به یک رویداد مد و بیشتر شبیه به جمعه بازار! اگرچه در یک رویداد مد و لباس لوکس، فروش اجناس مختلف کمتر است و آنهایی که فروخته می شوند با آنچه در حالت عادی دیده اید یکی نیستند. آنها درخششی دارند که قیمت آنها را چندین ده برابر افزایش می دهد.

عکس مراسم لباس پوشیدن در یکی از هتل های معروف مرکز تهران

لوکس، اما قاچاق!

یک «رویداد» برندهایی را گرد هم می‌آورد که نمی‌توانند محصولات خود را شخصاً بفروشند، به این معنی که مشتریان با فروشگاه‌های آنلاین (فروشگاه‌های اینترنتی) مواجه می‌شوند که احتمالاً در میان اقلام خود کالاهای لوکس فراوانی دارند. محصولاتی که قیمت آنها پیگیری نمی شود. بنابراین وقتی متوجه می شوید عبای زنانه ۹ میلیون تومان قیمت دارد، نباید تعجب کنید! چون فروشنده فوراً به شما می گوید: “خانم شما در حال خرید یک عبای اماراتی هستید، قیمتش همین است.” با این حال، برخی دیگر معتقدند که این رویدادها به خریداران باهوش این امکان را می‌دهد که لباس‌هایی را که می‌پوشند از نزدیک ببینند و با اطمینان خرید کنند، حتی اگر قیمت بالایی برای چیزی که می‌خواهند بخرند بپردازند.

مرکز خرید

عکس مراسم لباس پوشیدن در یکی از هتل های معروف شمال تهران

پرو در حضور دیگران!

در این مواقع حتی اگر محصولی را دوست داشته باشید، روند پوشاک حرفه ای با خرید در فروشگاه متفاوت است. خبری از اتاق پرو نیست. فروشنده باید در عرض چند دقیقه مسئولیت رگال خود را به شخص دیگری واگذار کند و با مشتری به مکانی به نام اتاق پرو برود! اتاقی که اگر «رویداد» فانتزی باشد با پرده از یکدیگر جدا می شود وگرنه باید بدون حریم خاصی جلوی دیگران عوض شوید!

خبری از نفس کشیدن آسان نیست!

نکته دیگری که باید بدانید این است که چیزی به نام نفس راحتی وجود ندارد! شما در مکانی خرید می کنید که برای فروش لباس طراحی نشده است. پس طبیعتا ساده ترین امکانات تهویه مطبوع را هم ندارد، آن هم در شرایطی که بیش از ۳۰۰ نفر همزمان در سالنی محدود می توانند در این مراسم شرکت کنند و در نهایت چند فن بزرگ صنعتی می توانند به گردش هوا کمک کنند.

فروش لباس در “رویدادها” به روندی تبدیل شده است که در گزارش نمی توان به آن پرداخت. چرا این نوع پوشاک رونق دارد و معایب و مزایای آن در درازمدت چیست؟، روند اجرای یک رویداد مد و لباس، نحوه نظارت بر عملکرد آن، ایجاد درآمد حاشیه ای وبلاگ نویسان رویداد و غیره. که گزارش های بعدی ایسنا به آنها خواهد پرداخت.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا