یادداشت برند

انواع برند

پایگاه خبری توسعه برند، برندها مانند عصاره بازاریابی در دنیایی پر از انواع برند هستند، از طریق آنها می توانیم کالاها و خدمات متفاوت و متنوع را در صنایع تشخیص دهیم. رایج ترین نوع برند، برندهای فردی نظیر ماشینها و نوشیدنیها هستند. برای فروش کالاها و اقلام مصرفی، کسب و کارها باید برند کالایشان را ارتقا دهند و روی آن کار کنند.

تفاوت انواع برند

بسیاری از چیزها میتوانند انواع برند را تشکیل دهند. برندها مانند عصاره بازاریابی هستند، از طریق آنها می توانیم کالاها و خدمات متفاوت و متنوع را در صنایع تشخیص دهیم. انواع برند می تواند شامل عناوین متفاوتی مثل کالاهای تکی، طیف کالاها، خدمات، سازمانها، افراد شخصی، گروهها، رویدادها، مکانهای جغرافیایی، برند علامتهای شخصی، رسانه ها و برندهای الکترونیک باشند. چگونه میتوان از یک تعریف به گونه ای استفاده کرد که انواع برند را توضیح دهد در حالی که آنها تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند؟ بسیاری بر این باورند که بیست و یک نوع برند متفاوت وجود دارد و هر کدام ویژگی متفاوتی دارد.

مجموعه ای از معروفترین و بزرگترین برندها

برندهای فردی:

رایج ترین نوع برند که محسوس است، برندهای فردی مثل ماشین یا نوشیدنی است. این برند میتواند بسیار خاص باشد مثل کلینکس که برند دستمال کاغذی است یا میتواند طیف متنوعی از محصولات را در بر بگیرد. برند کالاها میتواند همراه با طیفی از پیشنهادات فروش همراه باشد، مثل مرسدس کلاس S و همه انواع خمیر دندانهای کلگیت.

برند کالاها:

برای فروش کالاها و اقلام مصرفی، کسب و کارها باید برند کالایشان را ارتقا دهند و روی آن کار کنند. اینها با احساسات، ایده ها و افکاری که به کالا پیوند خورده اند، برندسازی میشوند. در نتیجه، این پیوندها فراتر از جنبه کاربردی کالا میروند و بیشتر نشان دهنده تاثیر جمعی آن و تفاوت برند مذکور از انواع برند است. برندهای کالاهای تند مصرف از مثالهای برندسازی کالاها به شمار می رود.

انوع برند
اهمیت برندسازی در بازاریابی انواع برند مشخص می شود.

برندهای خدمات:

برند خدمات شباهتهایی با برند کالاها دارد. تفاوت اصلی این است که برندهای خدمات، به جای کالاها، بر روی خدمات تمرکز میکنند؛ این بدین معنا است که رشد و پیشرفت برای آنها سخت تر است. خدمات به اندازه کالاها محسوس و ملموس نیستند، پس در نتیجه برندهای خدمات سعی میکنند با احساسات مثبت مصرف کنندگان خدمات پیوندی ایجاد کنند تا موفقیت کسب کنند. برند خدمات به نحوی پیشرفت میکند که شرکتها از تولید کالاها گذر میکند؛ تا خدمات راه حلهای کامل و محسوسی فراهم کند. برندهای خدمات با ضرورت به نگهداری مداوم ارائه خدمات درجه یک شخصیت سازی میشوند. این دسته بندی شامل موارد پیرو است:

برند خدمات کلاسیک: مانند خطوط هوایی، هتل ها، آژانسهای کرایه اتومبیل و بانکها.

ارائه دهندگان خدمات محض: مثل اعضای انجمنها.

برند خدمات حرفه ای: مثل همه نوع مشاوران و حسابداران.

مباشرین و کارگزاران: مثل آژانسهای مسافرتی و مشاورین املاک.

برندهای جزئی و خرده فروشی: مثل سوپرمارکتها، فروشگاه های لباس فروشی و رستورانها.

انواع برند
برندسازی امروزه بیش از پیش اهمیت خود را نشان می دهد.

برندهای سازمانی:

برندهای سازمانی، شرکتها و سایر نهادهایی هستند که خدمات یا کالا ارائه میدهند. مرسدس مثالی از برندهای سازمانی است که از برندهای سازمانی قوی به شمار می روند و دارای یک سری ویژگی است که برند سازمانی را مطرح میکند. سازمانها می توانند به طور نزدیکی به برندهای فردی مرتبط باشند؛ مثلا حزب دموکرات آمریکا با بیل و هیلاری کلینتون و باراک اوباما پیوند خورده است.

برندهای شخصی:

شخص میتواند به عنوان برند لحاظ شود. این می تواند شامل یک فرد، مانند اپرا وینفری و میک جگر باشد. یا می تواند شامل چند فرد باشد، به گونه ای که برندسازی با شخصیت های متفاوت گره خورده است. به هر حال، برند شخصی چیزی است که از طریق آن با استفاده از رسانه ها، شبکه های اجتماعی، و دیگر ابزارها، خودمان را به بازار عرضه میکنیم و وجهه خود را بهبود داده تا فرصتهای شغلی احتمالی بیشتری به دست بیاوریم.

برندهای گروهی:

برند گروهی زمانی تشکیل میشود که گروه کوچکی از نهادهای برند سازی شده که دارای اشتراک هستند، سهام برندها را به هم پیوند میدهند. به طور مثال، برند گروهی اون (The OWN) که متعلق به شبکه اپرا وینفری و برند اعضای شناخته شده اپرا و گروهش است، شدیدا به یکدیگر متصل هستند. به طور مشابه، گروه رولینگ استونز نشان دهنده برند گروهی است که به شدت به برندهای شخصی اعضای آن وابسته است.

انواع برند
گروه رولینگ استونز به عنوان نمونه ای از برند گروهی

برند رویدادها:

رویدادها زمانی میتوانند برندسازی شوند که تلاش میکنند تجربه مداومی ارائه دهند تا وفاداری مشتریان و مخاطبین خودش را جذب کنند. مثالهایی از این قبیل شامل مجموعه کنفرانسهای تد، فستیوالهای موسیقی مثل کوچلا، رویدادهای ورزشی مثل المپیک، و تور کنسرتهای خیابانی مثل ویکد میشود. نقطه قوت این برندها وابسته به تجربه افرادی است که در این نوع رویدادها شرکت میکنند. مدیران زیرک برندهای کالا، خدمات یا سایر انواع برند، قدرت برندسازی رویدادها را درک کرده اند و به دنبال همکاری برند خودشان با رویدادها از طریق حمایتهای مالی هستند. در حال حاضر، حمایت مالی رویدادها جزو تجارتهای پر رونق محسوب میشود.

برند مکانهای جغرافیایی:

بسیاری از مکانها و مناطق در جهان به دنبال برندسازی خودشان هستند تا در مورد ویژگیهای به خصوص آن جا، آگاهی به وجود بیاورند. مکانهای برندسازی شده طیف وسیعی از کشورها و ایالات تا شهرها، خیابانها، و حتی ساختمانها را تشکیل میدهند. کسانی که این نوع جاهای جغرافیایی را مدیریت میکنند یا نمایندگی آن را بر عهده دارند، سخت تلاش میکنند تا برند خود را ارتقا دهند. برندسازی جغرافیایی به طور مکرر استفاده میشود تا سرمایه گذاری، گردشگری، شهروندان جدید و سایر موارد را از جنبه تجاری و اقتصادی جذب کنند.

برندهای علامت شخصی:

برندهای علامت شخصی یا به عبارتی دیگر برندهای خاص، یا برندهای فروشگاهی، میان خرده فروشان وجود دارد که دارای هویت شناخته شده ای هستند. برندهای شخصی ممکن است با ویژگی هایی نظیر عالی، کیفیت تضمین شده و یا قیمت پایین در بازار شناخته شوند.

برندهای انجمن ها:

این برندها فقط به دنبال جذب سرمایه برای جلو بردن و رسیدن به هدف اجتماعیشان نیستند، بلکه آن ها به الگوهای ارزشی نیز توجه میکنند.

برندهای رسانه ای:

برندهای رسانه ای شامل روزنامه ها، مجله های، شبکه های تلویزیونی مانند سی ان ان میشود.

برندهای کارفرمایی:

برندهای کارفرمایی همانطور که از نامشان پیدا است، بر روی ارزش کسب و کار کارمند تمرکز میکند و با استخدام کارمندان رده بالا سر و کار دارد.

برندهای الکترونیک:

برندهای الکترونیک فقط در دنیای مجازی وجود دارند. بسیاری از برندهای الکترونیک، مانند سایت آمازون، تمرکز خود را بر روی ارائه نوعی ویترین آنلاین برای تحویل دادن کالاها و خدمات فیزیکی قرار داده اند. بعضی از برندهای الکترونیک، اطلاعات و خدمات محسوسی را ارائه میدهند تا به مصرف کنندگان سود برسانند. معمولا رایج ترین ویژگی مشترک بین برندهای الکترونیک، تمرکزشان بر روی ارائه دادن خدمات و تجارب سودمند و با ارزش از طریق محیط مجازی است.

آمازون مثالی از برند الکترونیک

 با دیدن انواع برند و تفاوت برندها، تعجبی ندارد که افراد سردرگم شوند. آنها نمیدانند که چگونه برند را تعریف کنند، چرا که تعاریف زیادی وجود دارد که با آن میشود برند را توصیف کرد. شایان ذکر است که ما میتوانیم برندها را بر اساس ساختار یا گروه مخاطبشان دسته بندی کنیم. واضح است که یک برند میتواند در آن واحد، چیزهای متفاوتی باشد و کالاها و خدمات متفاوتی را ارائه دهد. باید بدانیم که موفقیت برند علاوه بر ساختار و شرایطی که ارائه میدهد، بر دسته بندی که به آن تعلق دارد مرتبط است.

یادداشت

یادداشت

محسن غلام پور
مدیرمسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری توسعه برند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا