کسب و کار

مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی و سنتی نسبت به هم از نظر میثم شکری ساز

پایگاه خبری توسعه برند، با توسعه اینترنت و بسترهای آنلاین، کسب و کار اینترنتی به سرعت در حال رشد و جایگزینی با مشاغل سنتی است. به‌همین دلیل، امروزه این مشاغل به‌عنوان یکی از پردرآمدترین حرفه‌ها شناخته می‌شوند. انتخاب راه‌اندازی کسب‌وکار سنتی یا آنلاین امری چالش‌برانگیز است و هر دو شیوه دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. دکتر میثم شکری ساز، قصد دارد با بررسی جنبه‌های مختلف کسب ‌و کار مدرن و سنتی و ارائه اطلاعات دقیق، به شما کمک کند که با آگاهی بیشتر برای تاسیس یک شغل موفق و پول‌ساز تصمیم‌گیری کنید.

کسب و کار اینترنتی و سنتی چه تفاوتی با هم دارند؟

با توسعه تکنولوژی، تجارت آنلاین در حال جایگزینی با مشاغل سنتی است. بسیاری بر این عقیده‌اند که به زودی مشاغل سنتی نابود خواهند شد. تجارت اینترنتی و سنتی، به‌عنوان دو رویکرد متفاوت در عرصه کسب‌‌ کار هستند. این دو روش، از نظر نحوه فعالیت، دسترسی به بازار هدف، هزینه‌ها، برقراری ارتباط با مشتریان و روش بازاریابی و… با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

آشنایی با جنبه‌های مختلف کسب و کار اینترنتی و سنتی، به کارآفرینان کمک می‌کند که بهترین روش را برای تاسیس و توسعه حرفه خود برگزینند. کسب‌وکارهای اینترنتی و سنتی از چند نظر با هم متفاوت هستند. به عقیده دکتر میثم شکری ساز  مدیرعامل گروه بین المللی پارس پندار نهاد برخی از تفاوت‌های اصلی این دو شیوه کسب‌‌وکار عبارتند از:

بستر فعالیت

کسب‌‌وکارهای اینترنتی در فضای مجازی و آنلاین فعالیت می‌کنند؛ درحالی‌که کسب‌‌وکارهای سنتی، در فضای فیزیکی و آفلاین فعال هستند.

عدم محدودیت مکانی

در کسب‌‌وکارهای اینترنتی و آنلاین، امکان دسترسی به مشتریان سراسر کشور، به‌راحتی فراهم است. در مقابل، کسب‌وکار سنتی‏ فقط می‌تواند به مشتریان محلی خدمات ارائه دهد.

هزینه‌ها

هزینه راه‌اندازی کسب‌‌وکارهای اینترنتی کمتر است. شما می‌توانید کسب و کار آنلاین خود را در کمترین زمان ممکن و بدون نیاز به پرداخت هزینه‌هایی مانند اجاره مغازه، حقوق پرسنل و … راه‌اندازی کنید.

ارتباط با مشتریان

کسب‌‌وکارهای اینترنتی، بیشتر از طریق ارتباطات آنلاین با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند. ارتباط با مشتریان در این مشاغل از طریق ارسال ایمیل، چت آنلاین در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت برقرار می‌شود. در یک کسب‌وکار سنتی‏، تعامل چهره‌به چهره با مشتریان از طریق خرید حضوری، تماس تلفنی و… برقرار می‌شود.

کسب و کار اینترنتی و سنتی

شیوه بازاریابی و جذب مشتری

در یک کسب‌وکار مدرن، برای بازاریابی، از ابزارهای بازاریابی آنلاین نظیر تبلیغات دیجیتال، روش‌های SEO، تبلیغات کلیکی و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. این ابزارها، به برقراری ارتباط با جمعیت هدف کمک می‌کنند. در کسب‌‌وکارهای سنتی، از روش‌های بازاریابی نظیر تابلوهای تبلیغاتی، توزیع بروشور و کاتالوگ و… استفاده خواهد شد.

در مجموع تفاوت کسب و کار اینترنتی و سنتی نشان می‌دهد که هر کدام از این روش‌ها، قابلیت‌ها و محدودیت‌های منحصر‌به‌فردی دارند. انتخاب روش مناسب تجارت، با درنظرگرفتن نوع حرفه و بازار هدف می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت شما در آن حرفه باشد.

 

بررسی مزایا و معایب کسب و کارهای اینترنتی و سنتی

در دنیای کسب‌وکار جدید، انتخاب یکی از روش‌های مشاغل مدرن و سنتی برای تاسیس و توسعه یک شغل، امری حیاتی است. دکتر شکری ساز بر این باور است که هر یک از این دو روش، مزایا و معایب مختص به خود را دارند. در ادامه، به بررسی اجمالی مزایا و معایب شیوه‌های مختلف کسب‌وکار می‌پردازیم. کارآفرینان می‌توانند با توجه به این اطلاعات، تصمیمات بهتری درباره نوع شغل خود بگیرند و استراتژی مناسبی را برای رشد و پیشرفت حرفه خود انتخاب کنند.

مزایای کسب و کار آنلاین

از نظر دکتر شکری ساز، برخی از مزایای کسب و کار مدرن عبارتند از:

  • دسترسی به بازار هدف گسترده: مشاغل اینترنتی می‌توانند به مشتریانی از سراسر کشور دسترسی داشته باشند و به‌راحتی، خدمات و محصولات خود را به مشتریان شهرها و مناطق دیگر ارائه دهند.
  • نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر: شما می‌توانید با راه‌اندازی یک وب‌سایت یا صفحه در شبکه‌های اجتماعی، کسب‌وکار خود را با هزینه‌ای ناچیز راه‌اندازی کنید.
  • انعطاف‌پذیری بیشتر: مشاغل اینترنتی می‌توانند به سرعت خود را با نیازهای بازار و تقاضای مشتریان تطبیق داده و رضایت مشتریان را جلب کنند.
  • امکان بازاریابی دقیق: در کسب و کار اینترنتی می‌توانید با استفاده از ابزارهای تحلیل و بازاریابی دقیق، از بهترین راهکارهای جذب مشتریان استفاده کنید. ضمن آنکه به‌راحتی می‌توانید رفتار رقبا و مشتریان خود را آنالیز کنید.
  • ارتباط سریع با مشتری و عدم محدودیت زمانی: در کسب‌‌وکارهای اینترنتی، امکان برقراری ارتباط سریع و ۲۴ ساعته با مشتریان و ارائه خدمات بهتر به آنها وجود دارد.

معایب مشاغل اینترنتی

 

البته این شیوه کسب‌وکار نیز همانند هر پدیده نوظهور دیگری، دارای معایبی است. از جمله معایب این روش می توان موارد ذیل را نام برد:

  • رقابت: به‌دلیل رشد سریع کسب‌‌وکارهای اینترنتی، رقابت در این حوزه شدید و جذب مشتریان و حفظ آنها یک امر چالش‌برانگیز است.
  • جلب اعتماد مشتری: در کسب‌وکارهای اینترنتی، اعتماد مشتریان به شرکت و محصولات اهمیت زیادی دارد و عدم وجود اعتماد می‌تواند موجب کاهش فروش و عدم رشد بیزینس شود.
  • هزینه‌ بازاریابی: احتمال دارد در کسب و کار اینترنتی، هزینه‌های بازاریابی به دلیل نیاز به صرف هزینه برای جذب مشتریان و رقابت با رقبا بالا باشد. در برخی موارد، باید هزینه‌ای را برای تبلیغ کسب‌وکار خود کنار بگذارید.
  • مسائل امنیتی: ممکن است در کسب‌وکارهای اینترنتی، با مشکلاتی نظیر سرقت اطلاعات و هک‌شدن مواجه شوید.
  • وابستگی به اینترنت: کسب‌‌وکارهای اینترنتی، به شبکه اینترنت نیاز دارند. احتمال دارد در صورت قطعی یا بروز مشکلات فنی در اینترنت، فعالیت‌های شما متوقف شود یا تحت تأثیر قرار بگیرد.

کسب و کار اینترنتی و سنتی

مزایای مشاغل سنتی

به نظر دکتر شکری ساز، کسب‌وکارهای سنتی نیز دارای مزایای و معایبی هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

مزایای مشاغل سنتی عبارتند از:

  • امکان برقراری ارتباط رو در رو با مشتری: یکی از مزایای اصلی کسب‌وکار سنتی، این است که مشتریان می‌توانند به‌صورت مستقیم با شما در تماس باشند. این ارتباط چهره به چهره موجب تسهیل ارتباط با مشتریان، افزایش اعتماد و بهبود کیفیت محصولات و خدمات می‌شود.
  • اشتغال‌زایی محلی: مشاغل سنتی می‌توانند به اشتغال‌زایی و توسعه اقتصاد در سطح محلی کمک کنند.
  • ارائه خدمات شخصی: در برخی مشاغل سنتی مانند خیاطی، آرایشگری، خدمات بهداشتی و مراقبتی امکان ارائه خدمات به مشتریان به‌صورت خصوصی و مستقیم وجود دارد. در برخی موارد، مشتریان نیز از این مزیت استقبال می‌کنند.
  • ارتباط با جامعه و امکان انجام فعالیت‌های مشترک: در کسب‌وکارهای سنتی، مشتریان به‌طور مستقیم با کارآفرینان در تماس هستند و سوالات، مشکلات یا نیازهای خود را مطرح می‌کنند. این تعامل موجب بهبود خدمات و سهولت ارتباط می‌شود. مشاغل سنتی می‌توانند با برگزاری بازارهای محلی، رویدادهای فرهنگی و نمایشگاه‌ها فرصتی را برای مشارکت در فعالیت‌های مشترک در جامعه محلی فراهم کنند.

معایب کسب و کار سنتی

از سوی دیگر برخی از معایب کسب و کار سنتی‏ عبارتند از:

  • هزینه بالا: بر خلاف کسب و کار اینترنتی، هزینه راه‌اندازی یک کسب‌وکار سنتی‏ از جمله اجاره، تامین و نگهداری از تجهیزات و حقوق پرسنل بالا است. این هزینه‌ها می‌تواند دارای تاثیر منفی بر سودآوری و رشد آن شغل باشد.
  • محدودیت جغرافیایی: مشاغل سنتی به محدوده جغرافیایی خاصی محدود هستند و تنها با مشتریان محلی در ارتباط خواهند بود. در دنیای مبتنی بر اینترنت امروزی، این محدودیت می‌تواند منجر به کاهش رشد آن حرفه شود.
  • استفاده محدود از امکانات آنلاین: در دنیای رو به رشد اینترنت و تکنولوژی، ممکن است کسب‌وکارهای سنتی دسترسی محدودی به امکانات آنلاین داشته باشند. این امر موجب از دست‌رفتن فرصت‌های بازاریابی برای چنین مشاغلی می‌شود.

لازم به ذکر است که این مزایا و معایب به‌صورت کلی در نظر گرفته شده‌اند. انتخاب شیوه راه‌اندازی یک شغل به صورت اینترنتی یا سنتی، به میزان زیادی به نوع و شرایط کسب‌وکار و بازار هدف بستگی دارد. در دنیای کسب‌وکار مدرن، بسیاری از کسب‌وکارها تلاش می‌کنند برای بهبود عملکرد خود، از مزایا و امکانات هر دو شیوه سنتی و آنلاین استفاده کنند.

کسب و کار اینترنتی و سنتی

برای راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی از کجا شروع کنم؟

نظر دکتر میثم شکری ساز این است که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار مدرن، باید ابتدا درباره بازار تحقیق لازم را انجام دهید و نیازهای مشتریان و شرایط رقبا را بررسی کنید. سپس می‌توانید وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین خود را طراحی کنید. راه‌اندازی این کسب‌وکار، برخلاف تصور شما اصلا کار سختی نیست و شما می‌توانید بدون تخصص، مجوز، نیروی کار و… همین حالا کار خود را شروع کنید.

فقط کافی‌است عکس محصولات یا شرح خدمات خود را در سایت یا صفحه خود قرار دهید. اگر تازه‌کار هستید، بهتر است محصولات و خدمات خود را با قیمت کمتری ارائه کنید. شناسایی همکاران و تبادل با آنها به شما در جذب مشتریان بیشتر کمک می‌کند.

استفاده از استراتژی‌های بازاریابی و راهکارهای جذب و حفظ مشتری به توسعه حرفه شما کمک خواهد کرد. نهایتا می‌توانید از طریق کسب بازخورد مشتریان، با جذب مخاطبان بیشتر، کسب‌وکار خود را ارتقا دهید.

 

جمع‌بندی

کسب ‌و کار مدرن و سنتی از جنبه‌های مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. به نظر می‌رسد که تجارت آنلاین به تدریج رشد بهتری را تجربه کرده است و به سمت جایگزینی با مشاغل سنتی حرکت می‌کند. این روزها، مردم بیشتر به کسب و کار اینترنتی اعتماد می‌کنند و ترجیح می‌دهند خرید خود را به‌صورت غیرحضوری انجام دهند. مشاغل مدرن، دسترسی گسترده‌تری به مشتریان و بازار هدف دارد، در حالی‌که کسب ‌‌و کار سنتی به جوامع محلی محدودتری متمرکز هستند.

منبع: دیده بان ایران

 

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری توسعه برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا