برندهای خارجییادداشت برند

۱۰۰ برند برتر در سال ۲۰۲۲

با توجه به اینکه ماهیت درک برندها سخت بوده، تعیین ارزش مالی یک برند کار دشواری است.

علی‌رغم ناملموس‌بودن یک برند، انکار اینکه برند قوی چقدر می‌تواند در افزایش سود شرکت مؤثر باشد، دشوار است.

با در نظر گرفتن این موضوع، مؤسسه Brand Finance در گزارش سالانۀ Global 500 خود، بیان کرده است که چالش شناسایی باارزش‌ترین برندهای جهان را بر عهده گرفته است. نمودار بالا، با استفاده از داده‌های آخرین ویرایش این گزارش، ۱۰۰ برند برتر از لحاظ ارزش در سال ۲۰۲۲ را نشان می دهد.

یادداشت مدیر مسئول: این رتبه‌بندی، ارزش برندها را که می‌توان آن را دارایی‌های نامشهود مرتبط با بازاریابی در نظر گرفت و هویت و شهرت برند را در ذهن مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند، می‌سنجد. تلاش این گزارش، سنجش این رتبه بندی، براساس اصطلاحات مالی و محاسبۀ ارزش برند برای شرکتی بوده که صاحب آن است.

تفکیک کامل ارزشمندترین برندها

برند اپل با افزایش ۳۵درصدی نسبت به گزارش سال گذشته، جایگاه اول خود را در رتبه‌بندی با ارزش‌ترین برند جهان با ارزش کل برند ۳۳۵.۱میلیارد دلار حفظ کرده است.

این بالاترین ارزش برند ثبت‌شده در تاریخ گزارش Global 500 است که از سال ۲۰۰۷، هر سال منتشر می‌شود.

برند اپل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین برند‌های فناوری جهان، بر بازار گوشی‌های هوشمند تسلط دارد، به ویژه در ایالات‌متحده، که در آن بیش از ۵۰ درصد گوشی‌های هوشمند در حال حاضر آیفون هستند.

در اینجا لیست کاملی از ۱۰۰ برند ارزشمند طبق این گزارش آمده است.

RankBrand۲۰۲۲ Brand Value ($B)CountrySector
۱Apple۳۵۵.۱United StatesTech & Services
۲Amazon۳۵۰.۳United StatesRetail & Consumer Goods
۳Google۲۶۳.۴United StatesMedia & Telecoms
۴Microsoft۱۸۴.۲United StatesTech & Services
۵Walmart۱۱۱.۹United StatesRetail & Consumer Goods
۶Samsung Group۱۰۷.۳South KoreaTech & Services
۷Facebook۱۰۱.۲United StatesMedia & Telecoms
۸ICBC۷۵.۱ChinaBanking & Insurance
۹Huawei۷۱.۲ChinaTech & Services
۱۰Verizon۶۹.۶United StatesMedia & Telecoms
۱۱China Construction Bank۶۵.۵ChinaBanking & Insurance
۱۲Toyota۶۴.۳JapanAutomobiles
۱۳WeChat۶۲.۳ChinaMedia & Telecoms
۱۴Agricultural Bank Of China۶۲ChinaBanking & Insurance
۱۵Mercedes-Benz۶۰.۸GermanyAutomobiles
۱۶State Grid۶۰.۲ChinaEnergy & Utilities
۱۷Deutsche Telekom۶۰.۲GermanyMedia & Telecoms
۱۸TikTok/Douyin۵۹ChinaMedia & Telecoms
۱۹Disney۵۷.۱United StatesMedia & Telecoms
۲۰Home Depot۵۶.۳United StatesRetail & Consumer Goods
۲۱Ping An۵۴.۴ChinaBanking & Insurance
۲۲Taobao۵۳.۸ChinaRetail & Consumer Goods
۲۳Shell۴۹.۹United KingdomEnergy & Utilities
۲۴Bank of China۴۹.۶ChinaBanking & Insurance
۲۵Tmall۴۹.۲ChinaRetail & Consumer Goods
۲۶AT&T۴۷United StatesMedia & Telecoms
۲۷Tencent۴۶.۷ChinaMedia & Telecoms
۲۸Tesla۴۶United StatesAutomobiles
۲۹Starbucks۴۵.۷United StatesFood & Bev
۳۰Allianz Group۴۵.۲GermanyBanking & Insurance
۳۱Aramco۴۳.۶Saudi ArabiaEnergy & Utilities
۳۲Moutai۴۲.۹ChinaFood & Bev
۳۳Volkswagen۴۱GermanyAutomobiles
۳۴China Mobile۴۰.۹ChinaMedia & Telecoms
۳۵NTT Group۴۰.۷JapanMedia & Telecoms
۳۶McDonald's۳۹.۷United StatesFood & Bev
۳۷Mitsubishi Group۳۹.۲JapanAutomobiles
۳۸UPS۳۸.۵United StatesEnergy & Utilities
۳۹BMW۳۷.۹GermanyAutomobiles
۴۰Costco۳۷.۵United StatesRetail & Consumer Goods
۴۱Bank of America۳۶.۷United StatesBanking & Insurance
۴۲Marlboro۳۶.۳United StatesRetail & Consumer Goods
۴۳accenture۳۶.۲United StatesTech & Services
۴۴Coca-Cola۳۵.۴United StatesFood & Bev
۴۵Citi۳۴.۴United StatesBanking & Insurance
۴۶Porsche۳۳.۷GermanyAutomobiles
۴۷Instagram۳۳.۵United StatesMedia & Telecoms
۴۸Lowe's۳۳.۴United StatesRetail & Consumer Goods
۴۹Nike۳۳.۲United StatesRetail & Consumer Goods
۵۰UnitedHealthcare۳۲.۹United StatesHealthcare
۵۱Xfinity۳۱.۳United StatesMedia & Telecoms
۵۲Chase۳۰.۱United StatesBanking & Insurance
۵۳Wells Fargo۳۰.۱United StatesBanking & Insurance
۵۴Deloitte۲۹.۸United StatesTech & Services
۵۵PetroChina۲۹.۷ChinaEnergy & Utilities
۵۶Netflix۲۹.۴United StatesMedia & Telecoms
۵۷Oracle۲۹.۱United StatesTech & Services
۵۸JP Morgan۲۸.۹United StatesBanking & Insurance
۵۹Wuliangye۲۸.۷ChinaFood & Bev
۶۰Target۲۸.۳United StatesRetail & Consumer Goods
۶۱Honda۲۸.۲JapanAutomobiles
۶۲CSCEC۲۷.۴ChinaEnergy & Utilities
۶۳American Express۲۷.۲United StatesBanking & Insurance
۶۴JD.com۲۷.۲ChinaRetail & Consumer Goods
۶۵VISA۲۷.۱United StatesBanking & Insurance
۶۶Cisco۲۶.۶United StatesTech & Services
۶۷CVS۲۶.۲United StatesRetail & Consumer Goods
۶۸FedEx۲۶United StatesEnergy & Utilities
۶۹Intel۲۵.۶United StatesTech & Services
۷۰Sinopec۲۵.۲ChinaEnergy & Utilities
۷۱Sumitomo Group۲۵.۱JapanTech & Services
۷۲Hyundai Group۲۵South KoreaAutomobiles
۷۳SK Group۲۴.۴South KoreaMedia & Telecoms
۷۴China Merchants Bank۲۴.۴ChinaBanking & Insurance
۷۵Mitsui۲۴.۳JapanEnergy & Utilities
۷۶Ford۲۴.۲United StatesAutomobiles
۷۷Spectrum۲۴.۱United StatesMedia & Telecoms
۷۸TATA Group۲۳.۹IndiaEnergy & Utilities
۷۹YouTube۲۳.۹United StatesMedia & Telecoms
۸۰China Life۲۳.۹ChinaBanking & Insurance
۸۱Louis Vuitton۲۳.۴FranceRetail & Consumer Goods
۸۲EY۲۳.۲United KingdomTech & Services
۸۳PWC۲۳.۲United StatesTech & Services
۸۴Alibaba.com۲۲.۸ChinaRetail & Consumer Goods
۸۵Uber۲۲.۸United StatesTech & Services
۸۶Siemens Group۲۲.۴GermanyEnergy & Utilities
۸۷Dell Technologies۲۲.۲United StatesTech & Services
۸۸Mastercard۲۱.۴United StatesTech & Services
۸۹IBM۲۱.۴United StatesTech & Services
۹۰Nestlé۲۰.۸SwitzerlandFood & Be
۹۱LG Group۲۰.۸South KoreaTech & Services
۹۲Pepsi۲۰.۷United StatesFood & Bev
۹۳TSMC۲۰.۵TaiwanTech & Services
۹۴Sony۱۹.۸JapanTech & Services
۹۵General Electric۱۹.۷United StatesEnergy & Utilities
۹۶CRCC۱۹.۷ChinaEnergy & Utilities
۹۷Walgreens۱۹.۷United StatesRetail & Consumer Goods
۹۸Vodafone۱۹.۵United KingdomMedia & Telecoms
۹۹Aldi۱۹.۲GermanyRetail & Consumer Goods
۱۰۰RBC۱۹CanadaBanking & Insurance

پس از برند اپل، برند آمازون با ارزش برند ۳۵۰.۳میلیارد دلار در رتبۀ دوم قرار دارد. این تعجب‌آور نیست؛ با توجه به اینکه این غول فناوری اغلب خود را با برند اپل همرده می‌بیند و حتی در نسخه‌های قبلی گزارش در جایگاه اول قرار گرفته است.

یکی دیگر از برندهایی که ارزش توجه و بررسی دارد، برند TikTok است. این شرکت رسانه‌های اجتماعی نسبت به سال گذشته ۲۱۵درصد افزایش در ارزش برند خود را تجربه و آن را به سریع‌ترین برند در حال رشد در کل لیست تبدیل کرد.

بین سال‌های ۲۰۱۹تا۲۰۲۱، این پلتفرم شاهد افزایش سرسام‌آور پایگاه کاربری خود بود و تنها در دو سال، از ۲۹۱.۴میلیون به ۶۵۵.۹میلیون رسید. بر اساس پیش‌بینی‌های Insider Intelligence، اگر این رشد ادامه پیدا کند، برند TikTok می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ به حدود یک میلیارد کاربر برسد.

باارزش‌ترین بخش‌ها در ۲۰۲۲

بیش از یک سوم از برندهای موجود در لیست، در بخش فناوری و خدمات قرار دارند. در مجموع، این دسته دارای ارزش برند ۲.۰تریلیون دلار است.

SectorBrand Value% of Top 100
Tech & Services$۲.۰ trillion۰.۳۶۸
Media & Telecoms$۱.۰ trillion۰.۱۹۲
Retail & Consumer Goods$۹۱۰ billion۰.۱۶۸
Banking & Insurance$۶۳۴ billion۰.۱۱۷
Energy & Utilities$۴۱۱ billion۰.۰۷۶
Automobiles$۴۰۰ billion۰.۰۷۴
Healthcare$۳۳ billion۰.۰۰۶

بخش رسانه دومین بخش باارزش است؛ بدین معنا که ۱۹درصد از ۱۰۰ برند برتر، از جمله برند Google، برند Facebook و برند WeChat در بخش رسانه و ارتباطات قرار دارند.

کووید۱۹ تا حدودی دلیل این امر است؛ زیرا مصرف رسانه‌ها در سراسر جهان افزایش یافته است. به عنوان مثال، در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۱، استفادۀ روزانه از اسنپ‌چت ۷۷درصد رشد داشته است. شایان ذکر است علی‌رغم افزایش جذب کاربران، این شرکت اکنون مشکلاتی را حس می‌کند؛ زیرا رقابت واقعی جهانی برای جلب توجه، یک بار دیگر به‌وجود آمده است و تبلیغ‌کنندگان به دلیل اختلالات رکود اقتصادی شروع به تسخیر این اَپ کرده‌اند.

با کمرنگ شدن محدودیت های همه گیری در سراسر جهان و زمزمه های رکود جهانی، رشد اقتصاد جهانی را تهدید می کند، گزارش سال آینده ممکن است شاهد تغییرات بزرگی در ارزش برند باشد.

جغرافیای برندهای ارزشمند ۲۰۲۲

هنگامی که به محل استقرار این برندها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم ایالات‌متحده و چین ۷۳ مورد از ۱۰۰ برند برتر در رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند. حتی شگفت‌انگیزتر اینکه، فقط شش کشور ۹۴درصد از این فهرست را تشکیل می‌دهند.

رشد شرکت‌های چینی در صحنۀ جهانی در این تجسم منعکس شده است. برای مقایسه، یک دهه پیش، تنها شش شرکت چینی در رتبه‌بندی ۱۰۰ برند برتر Brand Finance قرار گرفتند و هیچ یک از آن‌ها از نظر ارزش برند در ۳۰ شرکت برتر قرار نداشتند.

جغرافیای برندهای ارزشمند 2022

جالب اینجاست که کشورهای اروپایی تنها ۱۴درصد از این فهرست را تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد چقدر سلطۀ اقتصادی اروپا در چند دهۀ گذشته کاهش یافته است.

در دهۀ ۱۹۶۰، اروپا تقریباً یک سوم کل تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌داد؛ اما در سال ۲۰۱۷ به ۱۶درصد کاهش یافت. بر اساس پیش‌بینی مرکز Pardee در دانشگاه دنور، انتظار می‌رود سهم اتحادیۀ اروپا از تولید ناخالص داخلی جهانی تا سال ۲۱۰۰ به ۱۰درصد کاهش یابد.

البته تاریخ به ما آموخته است در طول یک قرن، خیلی چیزها می‌تواند تغییر کند. اینکه چنین رتبه‌بندی در دهه‌های آینده چگونه خواهد بود، هنوز به‌راحتی قابل حدس نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا