هفته کاری کارمندان برند پاناسونیک کوتاهتر شد
پایگاه خبری توسعه برند، پاناسونیک گزینه چهار روز کار در هفته را معرفی کرد و به جمع شرکتهای ژاپنی پیوست که ترند جهانی توازن مناسب بین کار و زندگی را تشویق می کنند.
یوکی کاسومی، مدیرعامل پاناسونیک هفته گذشته در جلسه کوتاهی به سرمایه گذاران اعلام کرد کارمندان این شرکت می توانند در روزهای استراحت اضافی، مشاغل جانبی اختیار کنند و اوقاتشان را برای کار داوطلبانه سپری کنند.
وی گفت: مسئولیت ما ایجاد توازن بین سبک کار و زندگی برای سرمایه انسانی متنوعمان است. پاناسونیک همچنین به کارمندان اجازه می دهد هنگامی که شریک زندگیشان به مناطق دیگر منتقل می شود، به دورکاری بپردازند.
اقدامات پاناسونیک همسو با اقدامات شرکتهای فناوری سراسر جهان است که تلاش می کنند با کوتاه کردن هفته کاری، استعدادها را در بازار کار دچار کمبود نیرو جذب کنند. شرکت آمازون هم به صورت آزمایشی هفته کاری چهار روزه را برای کارمندان منتخب در سال ۲۰۱۸ به اجرا گذاشت و غول کالاهای مصرفی یونیلیور در دسامبر سال ۲۰۲۰ آزمایش یک ساله هفته کاری کوتاهتر را برای کارمندانش در نیوزیلند آغاز کرد. کشورهایی مانند ایرلند و ایسلند به دنبال اجرای این برنامه هستند.
در ژاپن گروهی از قانونگذاران در حال بررسی پیشنهادی برای دادن یک روز تعطیلی بیشتر به کارمندان علاوه بر دو روز تعطیلی در هفته هستند تا از سلامت روان آنها حمایت کنند. اما شرکتهایی که چهار روز کار در هفته را اجازه می دهند، همچنان در اقلیت هستند. طبق نظرسنجی که در سال ۲۰۲۰ از سوی وزارت کار ژاپن انجام شد، تنها بیش از هشت درصد از شرکتهای ژاپنی بیش از دو روز تعطیلی را به کارمندانش پیشنهاد می دهند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، این وضعیت ممکن است تغییر کند. طبق گزارش روزنامه “نیککی” شرکت داروسازی “شیونوگی اند کو” که در حال ساخت یک داروی کووید ۱۹ است، گزینه سه روز کار در هفته را از آوریل فراهم می کند. شرکت یاهو ژاپن و “سومپو هیماواری لایف اینشورنس” هم با هفته کاری چهار روزه برای کارمندانی که از کودکان و بستگان سالمند مراقبت می کنند، موافقت می کنند.
منبع: ایسنا