کسب و کار

کارگاه آموزشی مسئولیت اجتماعی در وزارت میراث فرهنگی برگزار شد

پایگاه خبری توسعه برند، کلاس و کارگاه آموزشی مسئولیت اجتماعی برای روابط عمومی‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز ۲۲ مهر در سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی؛ در این جلسه که به همت علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی صورت گرفت برای شناخت، آگاهی و تطابق اقدامات مسئولانه مدیران روابط عمومی آن وزارت‌خانه با اصول، مبانی و شاخصه‌های استاندارد‌های مسئولیت اجتماعی، کلاس و کارگاه آموزشی با حضور سید رضا جمشیدی، رئیس انجمن مسئولیت اجتماعی و مدیر مسئول رسانه مسئولیت اجتماعی برگزار شد.

در این کلاس که در سه محور مفهوم و مسئولیت اجتماعی، توصیه‌ها و استانداردها بیان شد نمونه‌های موفق و تطابق اقدامات آن وزارتخانه و فعالیت مسئولانه مورد تایید و ارزیابی قرار گرفت و حاضرین که مدیران روابط عمومی این وزارتخانه و مراکز گردشگری، صنایع‌دستی، موزه‎‌ها و ابنیه تاریخی بودند هریک در خصوص هفت اصل، اصولی مسئولیت اجتماعی که ارائه شد نظراتی را بیان کردند و فرم ارائه شده را تکمیل نمودند.

مسئولیت اجتماعی با الزام و اجبار قانون اتفاق نمی‌افتد؛ جمشیدی با بیان این مطلب افزود: حتی iso 26000 نیز تنها ایزوی است که داوطلبانه است و الزامی برای انجام آن نیست به همین دلیل گواهینامه ندارد.

رئیس انجمن مسئولیت اجتماعی نقش مدیران ارشد را در سازمان‌ها نقشی کلیدی دانست و بیان کرد: راهبرد و استراتژی یک شرکت را مدیران ارشد طراحی می‌کنند و باید درکی از نگاه مسئولانه برای تحقق مسئولیت اجتماعی در این مدیران ارشد باشد.

بیان مسئله

مسئولیت اجتماعی به معنای ضمانت و تعهد است.مسئولیت اجتماعی یعنی تعهدی که در قبال خداوند متعال،محیط زیست انسانی و طبیعی،جامعه و اجزای تشکیل دهنده آن داریم و تلاش و کوشش جهت شناسایی این مسئولیت و مسئولیت پذیری و اقداماتی که میتوان انجام دادکه زمین را جای بهتری برای زندگی حال و آینده کرد.

برای زیست بهتر می بایست به جامعه آموزش داد.و با ترویج و توسعه و ارتقای روحیه مشارکت و کارگروهی  جامعه را  جهت دستیابی به رفاه اجتماعی و مهارت های زیستی سوق داد.

شرکت ها و سازمان ها یکی از بهره برداران مهم جامعه هستند،و نسبت به فعالیتشان به جامعه مسئولیتی نیز دارند.

مسئولیت اجتماعی شرکتی (Corporate Social Responsibility-CSR) وظیفه و تعهدی است که شرکت‌ها و سازمان‌ها در قبال تاثیرات سوءشان بر جامعه و محیط و در جهت کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، عهده‌دار می‌شوند. این مفهوم از دهه ۵۰ میلادی بتدریج اهمیت پیدا کرده و امروزه اغلب شرکت‌ها( اعم از کوچک و بزرگ و بین‌المللی) بدان توجه جدی نشان داده و بنا به مزیت‌هایی که این نوع مسئولیت از لحاظ مواردی همچون برندینگ و خوشنامی، افزایش انگیزه و کارآیی کارکنان، جذب تسهیلات و جلب حمایت‌های سازمان‌های بین‌المللی و… دارد، سازوکار مسئولیت اجتماعی شرکتی را در ساختار سازمانی خود پدید آورده‌اند.

هرچند مفهوم مسئولیت اجتماعی در ایران با اقبال مواجه شده و شرکت‌ها و سازمان‌های متعددی بدان توجه نشان داده‌اند و برخی از شرکت‌های صنعتی و بزرگ در تاریخ فعالیت خود به اقدامات عام‌المنفعه، خیریه یا حتی توسعه‌ای در پیرامون خود و در قبال جوامع محلی یا محیط طبیعی اطراف دست زده‌اند، اما هنوز اقدامات آن‌ها از ماهیت و استانداردهای ملی (استاندارد ملی مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی) و  بین المللی (ایزو ۲۶۰۰۰ و جی آر آی) و عمل لازم در این زمینه برخوردار نیست.

هدف

۱- آگاهی بخشی دانش و توسعه فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی  گفتمان سازی در سطح مراکز علمی و جامعه و بسترسازی برای تثبیت آن در شرکت‌ها و سازمان‌ها خصوصی و دولتی

۲- زمینه‌سازی جهت همسویی مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها با توسعه پایدار محلی، منطقه‌ای، ملی و فراملی و کاهش یا رفع چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی مطابق با اسناد و چشم اندازها و اهداف ملی

۳-  بهبود تعامل و تقویت مشارکت میان شرکت‌ها/سازمان‌ها و ذینفعان آن‌ها در رویکردها، فرآیندها و برنامه‌های مسئولیت اجتماعی

۴-  طراحی ،تدوین و تولید شاخصه ها و مصادیق CSR  رصد ،پایش،ارزیابی،رتبه بندی و معرفی افراد،سازمان و شرکت های برتر درCSR

۵- مطالعه و بررسی چالش ها و فرایند تحقق مسدولیت اجتماعی و کمک به رفع چالش و موانع آن و ریل گذاری مناسب

۶-ارزیابی و رتبه بندی  تهیه و انتشار گزارش براساس استانداردهای ملی  و بین المللی ( جی آر آی)  و اطلاع رسانی مسئولیت اجتماعی شرکت- سازمان

۷-مشاوره به نهاد ها جهت تدوین قوانین و ایین نامه های اجرایی

۸-رصد پایش نظارت  و مطالبه گری مسئولیت اجتماعی شرکت -سازمان

۹-آموزش و تربیت کارشناس  و مشاورمسئولیت اجتماعی جهت تربیت منابع انسانی برای اجرای صحیح قوانین و ایین نامه های مسئولیت اجتماعی با بهره مندی از مصادیق ،الگوها و مولفه های مسئولیت اجتماعی شرکت برای دست یابی به اثربخشی و توسعه پایدار مسئولیت اجتماعی

۱۰-توسعه فرهنگ مسئولیت اجتماعی از طریق ترویج اطلاع رسانی با تولید محتوا،تلاش درجهت حفظ ،تقویت، توسعه سرمایه اجتماعی  و عینیت بخشی نهادینه سازی  وصیانت از فرهنگ مسئولیت اجتماعی در تراز مکتب  ایرانی- اسلامی در سطوح مختلف اجتماعی

شیوه اجرا:

۱- انجام پژوهش های اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی (به عنوان  موضوعات کلان مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار )

۲- شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود و بهره‌گیری از آن‌ها در رویکردها و اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی، جمع آوری ،ثبت نگاری،دریافت گزارشات،و اقدامات و تولید فرایند های علمی در جهت پایداری اجرای csr مطالعه ،تحقیق ،پژوهش، و بررسی وضعیت موجود csrدرکشور و جع آوری تجارب و تطابق اقدامات صورت گرفته با سایر کشورو     انتقال     دانش و محتوای بومی شده،مشاور به مراجع و مراکز تصمیم گیر csrدرکشور و همکاری با مجریان و تشکال ها و سازمان ها

۳-بررسی و محک زنی تجربیات موفق داخلی و خارجی مرتبط با مسئولیت اجتماعی و پایداری سازمانی و تبادل تجربه در این زمینه

۴- پایش شاخص‌های توسعه‌ای و ایجاد بانک‌های داده برای تهیه برنامه‌های محلی، منطقه‌ای و ملی مسئولیت اجتماعی

۵-  تولید و انتشار محتواهای علمی- تخصصی، آموزشی، مشاوره‌ای و محصولات فرهنگی، رسانه‌ای (نشریه، کتاب، ویژه‌نامه، خبرنامه، کلیپ، تیزر، فیلم مستند و…) با موضوع مسئولیت اجتماعی و پایداری سازمانی

۶- استقرار استانداردهای مرتبط (ایزو ۲۶۰۰۰، ایزو ۲۰۴۰۰ و…) و ترجمه و تولید استاندارهای مرتبط

۷-بررسی و تهیه گزارش‌های پایداری و تولید فرم های گزارش دهی ،معرفی شاخصه های ارزیابی

۸-         برگزاری رویدادهای تخصصی (همایش، نشست، جشنواره، کمپین) با موضوع مسئولیت اجتماعی و پایداری سازمانی وتکریم و تجلیل  از پیشگامان مسئولیت اجتماعی و معرفی شاخصه ها الگو های موفق در سطح شرکت ،حاکمیت،ذینفعان و شهروندی

۹- ارزیابی عملکرد و رتبه بندی مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار شرکت‌ها و سازمان‌ها

۱۰-انجام تسهیلگری اجتماعی جهت تعامل و مشارکت بهینه میان شرکت‌ها/ سازمان‌ها و ذینفعان آن‌ها  مراکز علمی و تولیددانش و رسانه هادر رویکردها، فرآیندها و برنامه‌های مسئولیت اجتماعی در توسعه پایدار

۱۱-طراحی و تولید جایزه ملی مسئولیت اجتماعی

۱۲- ایجاد دبیرخانه دائمی مسئولیت اجتماعی

۱۳- طراحی  و توسعه برند و نشان مسئولیت اجتماعی شرکتی کشور

۱۴- به کارگیری و فعال کردن  مجموعه ظرفیت های موجود علمی و عملی کشور و ایجاد فرصت های جدید

۱۵- معرفی توانمندی و ظرفیت های علمی و مشاوره ای موجود در انجمن به شرکت ها و سازمان ها و نهاد های حاکمیتی

۱۶-تقویت و بهبود عملکرد نهاد های سیاست گذاری تقمینی، اجرایی ،قضایی و نیز ارتقای سطح مطالبه گری و الگو دهی بخش خصوصی و نهادهای مدنی در زمینه رعایت مسئولیت اجتماعی ایفای نقش در زمینه اصلاح قوانین ،رصد پایش نظارت و ….

۱۷-ایده پردازی ،بسترسازی و ایجاد سازوکارهای تولید و انتشار محتوای پیشران و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و اشکال گوناگون جهت ظرفیت سازی و توان افزایی ذینفعان

۱۸- توسعه فرهنگ مسئولیت اجتماعی از طریق ترویج اطلاع رسانی با تولید محتوا ،تلاش درجهت حفظ ،تقویت، توسعه سرمایه اجتماعی  و عینیت بخشی نهادینه سازی  وصیانت از فرهنگ مسئولیت اجتماعی در تراز مکتب  ایرانی- اسلامی در سطوح مختلف اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا