برندهای ایرانی

رئیس اتاق ایران: سهم اقتصاد دیجیتال ایران از تولید ناخالص داخلی فقط ۷ درصد است

حسین سلاح ورزی در نشست روز فناوری ایران، جیتکس گلوبال 2023

پایگاه خبری توسعه برند، رئیس اتاق ایران با بیان اینکه در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال ایران از تولید ناخالص داخلی فقط ۷ درصد است و با میانگین‌های قابل قبول بین‌المللی و هدف‌گذاری دولت برای توسعه این بخش، فاصله دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال ایران از تولید ناخالص داخلی فقط ۷ درصد است و ظرفیت‌های زیادی برای گسترشِ همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها داخلی و خارجی در این بخش فراهم است.

حسین سلاح ورزی در روز فناوری ایران- جیتکس گلوبال، بیان کرد: اتاق ایران، با هدف حرکت مستمر به سمت تحقق اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان، ۱۲ تشکل تخصصی از جمله کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات در این حوزه ایجاد کرده است.

او افزود: بر اساس استراتژی کلان ما، شرکت‌های استارتاپی بیشتری در حال پیوستن به اتاق هستند تا از این طریق امکان حضور، همکاری، مشارکت در پروژه‌ها و جذب سرمایه‌گذاری در بازارهای بین‌الملل را داشته باشند.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضریب نفوذ مشترکان اینترنت پهن‌باند در ایران، با بیش از ۱۱۶ میلیون مشترک به رقم ۱۳۸ درصد رسیده است، ادامه داد: بالغ بر ۹۰ درصد این ارتباطات از طریق فناوری‌های پیشرفته نسل ۳ و ۴ تأمین می‌شود. همچنین توسعه ارتباطات مبتنی بر نسل ۵ موبایل به پشتوانه تجربه و شبکه عظیم موبایل در ایران، به سرعت در حال توسعه است.

او با اشاره به اینکه ضریب نفوذ مشترکان موبایل در ایران با بیش از ۱۴۸ میلیون مشترک به رقم ۱۷۶ درصد رسیده است، اظهار کرد: در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال ایران از تولید ناخالص داخلی حدود ۷ درصد است که با توجه به فاصله با میانگین‌های قابل قبول بین‌المللی و هدف‌گذاری دولت برای توسعه شتابان این سهم، ظرفیت‌های زیادی برای گسترشِ همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها داخلی و خارجی در این بخش فراهم است.

سلاح ورزی ادامه داد: در عرصه تجارت الکترونیکی، با ضریب نفوذ ۷۱ درصدی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، ایران دارای بیش از ۴۴ میلیون کاربر فعال در شبکه اینستاگرام وجود دارد که از این تعداد بیش از ۴۱۵ هزار کسب‌وکار کوچک، متوسط و مشاغل خانگی در حوزه‌هایی نظیر فروش کالا، آموزش، برنامه‌نویسی، کامپیوتر، تبلیغات و بازاریابی اینترنتی در این شبکه اجتماعی فعال هستند.

بیشتر بخوانید: گفتگوهای مختلف با مدعوین در روز فناوری ایران ۲۰۲۳ در دبی

او گفت: با توجه به پیشرفت سریع زیرساخت فناوری‌های مالی و بانکی در ایران و هم‌زمان گسترشِ فرهنگ ِکاربری انواع خدمات الکترونیکی در میان ایرانیان، بالغ بر ۷۰ درصد تراکنش‌های مالیِ ایران بر بستر اینترنت و از طریق درگاه‌های بانکی و ابزارهای پرداخت انجام می‌شود.

سلاح ورزی در بخش دیگر سخنانش به میزان آشنایی کودکان و نوجوانان ایرانی با فناوری‌های ارتباطی و مجازی اشاره کرد و افزود: در جریان پاندمی کوید، بزرگ‌ترین اپلیکیشن بومی و تعاملی ایران با عنوان «شبکه شاد» با بیش از ۳۴ میلیون نصب، میزبان معلمان، دانش‌آموزان و والدین آن‌ها برای ادامه تحصیل بود که در مجموع، بالغ بر ۸۷ میلیارد پیام، ۲۱ میلیارد فایل و ده‌ها میلیون پخش زنده در این بستر تبادل شد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به بخشی از ظرفیت‌ها در حوزه اکوسیستم استارت‌آپ‌های ایران، تصریح کرد: تنها اپلیکیشن چند منظوره اسنپ که از سرمایه‌گذاری اپراتور MTN آفریقای جنوبی و اپراتور ایرانسل برخوردار بوده و در حوزه‌هایی همچون حمل‌ونقل، جابجایی مرسولات، غذا، فروشگاه و خدمات پزشکی فعال است، با در اختیار داشتن ۶ هزار و پانصد کارمند و بالغ بر ۶۲ میلیون کاربر، سال قبل و تنها در حوزه تاکسی اینترنتی، رکورد جابجایی بیش از یک میلیارد مسافر را ثبت کرد.

او ادامه داد: در حوزه فروشگاه اینترنتی که با استقبال روزانه ایرانی‌ها مواجه است، پلتفورم بومی و چند منظوره «دیجی‌کالا» در بخش فروشگاهی خود و سهم دو درصدی از حجم تجارت الکترونیکی ایران، با بیش از ۳۰۸ هزار فروشنده فعال، سال قبل رکورد بیش از ۴۱ میلیون بازدید یکتای ماهانه را ثبت کرد.

او با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادِ دیجیتالِ ایران فراهم است، گفت: اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با ورود به صد و چهل و یکمین سال تأسیس خود به عنوان قدیمی‌ترین و فراگیرترین نهاد خصوصی در ایران، بالغ بر ۶۵ هزار شرکت ایرانی در عرصه‌های مختلفِ صنعتی، تولیدی، تجاری، بازرگانی و خدماتی را نمایندگی می‌کند و همگام با آخرین تحولات فناوری در دنیا، امروز به عنوان حامی و پل گسترش و توسعه شرکت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل و خارج کشور است.

رسانه توسعه برند «Tose Brand» حامی رسانه‌ایی

نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۳ دبی «Gitex»

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا