نزول ارزش سهام برند آمازون
سرمایه بازار آمازون از ۷/ ۱تریلیون دلار در ابتدای سال، به حدود ۸۳۴ میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۲۲ رسید و این شرکت از کلوب شرکتهای تریلیون دلاری، حذف شد. عمده بداقبالی آمازون ناشی از وضعیت اقتصاد و فضای کلان بود. صعود نرخ تورم و افزایش نرخ بهره، سرمایهگذاران را از رشد دور کرد و به سمت شرکتهایی با حاشیه سود بالا کشاند که منطبق با جریان نقدینگی و سود نقدی بالا بود. در اوج بحران پاندمی کووید، مصرفکنندگان برای خرید همه کالاهای مورد نیازشان از دستمال توالت گرفته تا ماسک و مبلمان، به فروشندههای آنلاینی مانند آمازون وابسته شدند و این امر، فروش آمازون را افزایش داد و سهام این شرکت را به رکورد بالایی رساند. اما با بازگشایی اقتصاد، مصرفکنندگان به تدریج به خرید از فروشگاهها و هزینه در بخشهایی مانند رستوران و سفر پرداختند که باعث ضعیف شدن رشد درآمد قابل ملاحظه آمازون شد.
این وضعیت ابتدای سال ۲۰۲۲ که آمازون با هزینههای بالاتر مربوط به تورم، جنگ در اوکراین و محدودیتهای زنجیره تامین روبهرو شد، بدتر شد. اندی جاسی، مدیرعامل آمازون که در ژوئیه سال ۲۰۲۱، جانشین جف بزوس شد، تصدیق کرد که این شرکت برای پاسخگویی به تقاضای بالایی که در دوران پاندمی وجود داشت، کارکنان زیادی را استخدام کرده و شبکه انبارهایش را بیش از حد توسعه داده بود. آمازون از آن زمان، طرحهای راهاندازی مراکز توزیع جدید را متوقف کرده و شمار کارکنانش را در سه ماهه دوم تعدیل کرد. آمازون ماه گذشته بزرگترین تعدیل کارکنان در تاریخ این شرکت را آغاز کرد که حذف ۱۰ هزار کارمند را به دنبال خواهد داشت. حتی بخش رایانش ابری آمازون که معمولا پناهگاه سرمایهگذاران بود، ضعیفترین رشد درآمد را در سه ماهه سوم داشت. بر اساس گزارش شبکه سیانبیسی، تحلیلگران متعدد با اشاره به استمرار موانع کلان و تداوم ضعف خردهفروشی آنلاین و رایانش ابری، برآوردشان از عملکرد مالی آمازون برای سال ۲۰۲۳ را پایینتر بردهاند.
منبع: ایسنا