مزایای درج قیمت بر روی کالاها به جیب تولیدکننده و مصرف کننده می رسد
پایگاه خبری توسعه برند، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: درج قیمت بر روی کالاها که در دولت سیزدهم آغاز شده، محاسن و مزایایی دارد که مستقیم به جیب تولید کننده و مصرف کننده میرسد.
عزیزالله افضلی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از اقدامات جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه اصلاحات، ورود به قیمت کالاها و واقعی کردن آن و درج قیمت کالاها و شفاف سازی در این زمینه است.
وی اضافه کرد: البته این موضوع در دهه ۷۰ نیز به این سبک بود که قیمت بر روی کالاها برای اطلاع مصرف کننده درج می شد چون قیمت های کالاها در بازار کاذب بود.
افضلی با بیان اینکه دولت سیزدهم هم به این موضوع ورود کرده است، خاطر نشان ساخت: درج قیمت مصرف کننده برای واقعی سازی قیمت های اصلی محاسنی دارد که به جیب تولیدکننده و مصرف کننده می رسد و دست واسطه و دلال را کوتاه می کند.
وی اضافه کرد: این طرح در سه مرحله در حال اجرا است که مرحله اول آن از ۲۸ آبان ماه ابلاغ شد که براساس آن تعدادی از کالاها شامل چهار قلم سرمایه ای مانند غذاساز، نوشیدنی ساز، ماکروفر و چرخ گوشت مشمول قیمت گذاری گردید.
افضلی خاطر نشان ساخت:در مرحله بعد وارد درج قیمت روی یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباس شویی شدیم و در مرحله بعد واحدهای تولیدکننده و وارد کننده آب معدنی، دلستر و نوشیدنی از تاریخ ۲۷ آبان ماه امسال مشمول درج قیمت تولیدکننده یا واردکننده شدند که باید در این زمینه اقدام می کردند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت:مزایای این طرح آن است که وقتی قیمت کارخانه بر روی محصولات درج شود عمده یا خرده فروشی ها ملزم هستند با احتساب سود مجاز که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده برای هر رسته مصوب و ابلاغ کرده، سود خود را دریافت بکنند و نسبت به درج قیمت مصرف کننده با اتیکت اقدام نمایند که این موضوع باعث می شود قیمت ها به صورت شفاف و واقعی دربیاید.
افضلی ادامه داد:در خرده و عمده فروشی ها درصدی از قیمت هم هزینه حمل است که حداکثر هزینه حمل برای کالاها براساس فاصله طی شده مشمول شرکت های پخش سراسری می شود که می تواند ۱۰ درصد افزایش بر روی سود خرده فروشی داشته باشد که حداکثر مبلغی است که از سوی شرکت های توزیعی می تواند روی قیمت تولید کننده یا وارد کننده اعمال شود.
این مسوول اضافه کرد: همچنین مجموع ضرایب سود برای همه اقلام و کالاها ۲۵ درصد لحاظ می شود مثلا اگر قیمت کالایی هزار تومان باشد با احتساب ۱۰ درصد هزینه حمل و نقل بر روی آن هزار و ۱۰۰ تومان می شود و با ۱۵ درصد حداکثر ضریب سود، قیمت آن به هزار و ۲۵۰ تومان می رسد.
وی گفت: با توجه به این موضوع درج قیمت فروش و مصرف کننده برای واحدهای صنفی در خرده فروشی و عمده فروشی الزامی است.
افضلی اضافه کرد: با اجرای این دستورالعمل انتظار می رود در بخش عمده کالاها که در این بخش در حال اجرا است شاهد کاهش چشمگیر قیمت باشیم.
پایانی بر تخفیفات غیرواقعی در فروشگاه های زنجیره ای
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اضافه کرد: در خیلی از فروشگاه های زنجیره ای شاهد تخفیفات چشمگیری بودیم که واقعی نبود مثلا ۲۰ درصد تخفیفات روی قیمت کالا که در بازار زیر قیمت اعلام شده به فروش می رفت و مصادیق عدم قیمت گذاری در این فروشگاه ها بود.
وی اضافه کرد:با اجرای این طرح، اگر فروشگاهی بخواهد تخفیف بدهد باید از ضرایب قانونی سود خود تخفیف بدهد و از میزان سود خود کم کند.
برگزاری جشنواره خرید شفاف در دستور کار قرار دارد
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با بیان اینکه برگزاری جشنواره خرید شفاف را در دستور کار داریم، اضافه کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و بیشتر شدن درخواست خرید کالاها و اصلاح شیوه پرداخت یارانه ها، جشنواره خرید شفاف را از ۲۲ دیماه تا یک ماه اجرا خواهیم کرد.
وی با اشاره به اهداف این طرح، گفت: ایجاد بستر رقابت سالم برای زنجیره های تولید و تامین کالاها با قیمت مناسب برای سبد خانوار، شفافیت اطلاعات قیمت کالاها، حمایت از واحدهای تولیدی و شبکه پیشرو توزیع از جمله اهداف این طرح است.
افضلی گفت: واحدهای تولیدی استان که داوطلبانه اقدام به درج قیمت کرده اند در جهت حمایت معنوی و مادی از آنها در جریان جشنواره خرید شفاف از آنها به عنوان برند استانی حمایت می کنیم و تبلیغات رایگان را اعمال خواهیم کرد.
وی افزود: خود این موضوع نیز کمک می کند تا واحدهای دیگر نیز در درج قیمت و شفاف سازی قیمت کالاها پیشگام شوند و با عرضه مستقیم آنها را در اختیار مصرف کننده قرار دهند که با حذف واسطه ها سود آن مستقیم به جیب تولیدکننده و مصرف کننده می رسد.
منبع: ایرنا