اقتصادی

زیربنای توسعه اقتصاد دیجیتال تحول در ارائه خدمات بانکی است

پایگاه خبری توسعه برند، ظهور فناوری‌های تحول آفرین، بانکداری را به شکلی که ما امروزه می‌شناسیم، دستخوش تغییرات شگرفی کرده است؛ به نحوی که منجر به ایجاد همزمان فرصت‌ها و چالش‌ها برای نظام بانکی خواهد شد.
فناور‌ی‌های جدید امکان ایجاد تغییرات اساسی در سیستم بانکی و فرآیند‌های مالی را فراهم کرده‌اند. بانک‌ها بر اساس شرایط خود از جمله میزان آموزش و آمادگی مشتریان، اقدام به بکارگیری فناوری‌های جدید می‌کنند. در این میان نبود درک صحیح و شفاف از میزان پذیرش مشتریان بانک از خدمات دیجیتالی، مسئله اساسی پیشروی صنعت بانکداری کشور به شمار می‌رود.
برای اینکه بانک‌ها بتوانند در بستر دیجیتال ارزش‌آفرینی کنند نباید تمام مراحل خلق و ایجاد تحول دیجیتال توسط خود بانک‌ها صورت بگیرد. بلکه خاصیت اقتصاد دیجیتال حکم می‌کند که این توسعه‌ها و تحولات در مشارکت با عناصر دیگر زیست بوم اقتصاد دیجیتال محقق شود. رگولاتور به عنوان یکی از اجزای زیست بوم اقتصاد دیجیتال باید در مقررات گذاری، تسهیل، توسعه و راه‌اندازی مدل‌های کسب و کار و خدمات جدید در بستر دیجیتال مدنظر قرار گیرد؛ لذا گسترش نئوبانک‌ها، داده‌محور کردن فرآیند‌های مختلف از جمله اعتبارسنجی و ایجاد تحول ساختاری در بانک‌ها مانند کاهش تعداد شعب و تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات از مصادیق این تغییر پارادایم است.
مدل‌های اقتصادی کسب و کار دیجیتال، امروزه بیش از هر زمانی تمرکز خود را معطوف بر تصمیم گیری درســت کرده و آنچه هدیه فناوری بوده امکان تصمیم گیری دقیق براساس داده کاوی است. «بانک ایران زمین» با ایجاد و توسعه مرکز داده کاوی در راستای استراتژی‌های اقتصاد دیجیتال خود، یکی از اقدامات مهم در راستای کسب و کار دیجیتال را برداشته است. این زیرساخت به بهبود فعالیت سریع کمک کرده و یک برتری رقابتی برای کسب وکار‌ها خصوصا در حوزه فناوری‌های مالی محسوب می‌شود. در این حوزه بانک ایران زمین، با توسعه کسب وکار از طریق سرمایه گذاری ریسک پذیر توسط جامپ (هلدینگ فناوری اطلاعات بانک ایران زمین) و مرکز نوآوری «بانک ایران زمین» به استقبال آینده رفته است.
توجه به فرآیند‌های کســب و کاری در استراتژی دیجیتال عاملی حیاتی است. در حال حاضر توسعه کســب وکار‌های آنلاین در کشــور فرصتی برای نهادهــای مالی ایجاد کرده تا با توسعه و تنوع خدمات خود در این حوزه بتوانند هم در فرآیند‌های کسب و کاری نقش تاثیرگذار داشته باشــند و هم بر فرآیند‌های کسب و کاری منشا اثر باشند.
در حوزه پلتفرم‌های دیجیتال آنچه فعالان این حوزه بر آن تاکید دارند، این است که توسعه پلتفرم‌ها توقف پذیر نیســت و بروزرسانی و توسعه پلکانی خواهند داست. در این استراتژی بانک ایران زمین در سال‌های اخیر اقدامات مهمی در توسعه پلتفرم‌های خود برداشته است.
در همین رابطه عبدالمجید پورسعید مدیرعامل «بانک ایران» گفته بود که خدمات ما باید طوری طراحی شود که برای مشتریان ارزش افزوده‌ای متمایز از آنچه در گذشته ارائه می‌شد، داشته باشند. بانک ایران زمین با این رویکرد توانست در بخش خدمات دیجیتال بانکی سرمایه گذاری کند و با همت همکاران در تمامی بخش‌های بانک این رویکرد را عملی و اجرایی کند.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا