برندهای ایرانی

تراکتورسازی ایران جای پای خود را در بازارهای جهانی باز کرد

پایگاه خبری توسعه برند، تراکتورسازی ایران به رغم تحریم ها و با توسل به نیروی انسانی مجرب و با دانش و مدیریت بهینه امور، امروز به یکی از شرکت های مطرح در زمینه تولید انواع ادوات کشاورزی تبدیل شده و توانسته است جای پایی برای خود در بازارهای جهانی باز کند.

محصولات این شرکت که از نظر قیمت و کیفیت توان رقابت پذیری با نمونه های خارجی را دارد امروز در جای جای دنیا عرضه شده و نام صنعت ایران را نمایندگی می کند طوری که به علت کیفیت بالای محصولات تولیدی و همچنین قیمت تمام شده پایین تر نسبت به تراکتورهای رقیب، هر روز بر تعداد مشتریانش افزوده می شود.
حضور رییسان جمهور، معاونان رییس جمهور و سفیران و صنعتگران کشورهای مختلف و تقاضای آنها برای حضور تراکتور در کشورشان و ایجاد نمایندگی، نشان از کیفیت تولیدات این گروه صنعتی و رسیدن آوازه محصولات تراکتور به این کشورها دارد.

در واقع تراکتورسازی نوعی دیپلماسی صنعتی را آغاز و پایه گذاری کرده است که نتیجه آن، ارزآوری برای کشور و به تبع آن، افزایش ضریب مکانیزاسیون و نوسازی ناوگان کشاورزی داخلی است.

تنها در سالجاری از مقام های عالی رتبه تا صنعتی بیش از ۱۰ کشور با حضور در این مجموعه و بازدید و آشنایی با توانمندی های تراکتورسازی ایران، بلافاصله درخواست خود مبنی بر حضور تراکتورهای ایرانی و ایجاد نمایندگی و خط تولید در کشورهای متبوعشان را مطرح کرده اند، و آیت الله رییسی نیز در سفر دوم خود به آذربایجان شرقی با بازدید از این مجموعه صنعتی کیفیت تولیدات آن را ستود و الگوی مناسبی برای تولید و ارتباط صنعت با دانشگاه معرفی کرد.

آیت الله رییسی حتی چندی پس از سفر به تبریز در یکی از سخنرانی های خود در سفرهای استانی تراکتورسازی را به عنوان الگوی صنعت در تولید راهبردی و کیفی و همچنین دارای تعامل و همکاری مناسب با دانشگاه های منطقه اعلام کرد.

گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده ادوات کشاورزی با ۹ شرکت اقماری در تبریز، ۲ شرکت در سنندج و ارومیه و ۲ نمایندگی در کشورهای ونزوئلا و تاجیکستان فعال است و با حدود پنج دهه فعالیت در زمینه تولید تراکتور، در عرصه تولید ۷۱ نوع انواع موتور در بخش های کشاورزی، صنعتی و خودرو فعالیت دارد.

محصولات تولیدی این گروه صنعتی به ۲۵ کشور صادر می شود و امسال برای تولید حداقل ۴۰ هزار دستگاه و عرضه آن به بازارهای داخلی و خارجی برنامه ریزی شده است.

هر تراکتوری که صادر می شود صنعت ایران را نمایندگی می کند اگر کیفیت آن خوب باشد مشتریان جدیدی پیدا خواهد کرد و لازمه این کار، استفاده از فن آوری روز و متخصصان این حوزه و البته همکاری نهادهای بالادستی است تا با رفع موانع، زمینه ورود تراکتور به بازار کشورهای منطقه، آفریقا و آمریکا را هموارتر و تسهیل کنند.

تراکتورسازی ایران

ارز آوری ۳۷.۵ میلیون دلاری تراکتورسازی برای کشور

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: امسال از محل صادرات گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به دورترین نقاط دنیا ۳۷.۵ میلیون دلار ارز عاید کشور شده است.

مصطفی وحیدزاده افزود: این میزان ارز آوری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۲۰ درصدی و در مقایسه با متوسط سه سال گذشته بیش از ۳۵ درصد رشد نشان می دهد.

وی در تشریح ارز آوری مجموعه مدیریتش برای کشور اضافه کرد: ۲۸.۱ میلیون دلار این میزان ارز از محل صادرات محصول اصلی تراکتور و ۹.۴ میلیون دلار نیز با صادرات سایر محصولات از جمله انواع قطعات ریخته و انواع موتور نصیب کشور شده است.

در ۹ ماهه امسال ۲ هزار و ۱۳۱ دستگاه تراکتور به ارزش بیش از ۲۸ میلیون دلار به بازارهای جهانی ارسال شده که این تعداد صادرات در مقایسه با سال قبل ۲۶ درصد و در مقایسه با متوسط سه سال قبل ۶۴ درصد رشد داشته است.

وحیدزاده با بیان اینکه تراکتور به عنوان محصول اصلی تولیدات گروه صنعتی تراکتورسازان است، اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال ۲ هزار و ۱۳۱ دستگاه تراکتور به ارزش بیش از ۲۸ میلیون دلار به بازارهای جهانی ارسال شده که این تعداد صادرات در مقایسه با سال قبل ۲۶ درصد و در مقایسه با متوسط سه سال قبل ۶۴ درصد رشد داشته است.

وی آماری از عواید ریالی حاصل از این صادرات ارائه کرد و گفت: این میزان صادرات ارزشی معادل ۱۴ هزار میلیارد ریال داشته که این رقم نیز با رشد ۹۲ درصدی نسبت به ۹ ماهه سال قبل و ۱۷۳ درصدی (۱.۷ برابر) در مقایسه با سه سال گذشته برخوردار است.

این فعال حوزه صنعت کشور، بیشترین تراکتور صادراتی مجموعه تحت مدیریتش را به عراق، افغانستان، تاجیکستان و ترکیه اعلام کرد و گفت: بیش از ۲۵ کشور در قاره های اروپا، آسیا، آفریقا و حتی آمریکا از جمله ونزوئلا، اوگاندا، ازبکستان، تاجیکستان، ارمنستان، روسیه، صربستان، عمان، کویت و امارات متحده عربی مصرف کننده قطعات و مشتری تولیدات تراکتورسازی هستند.

وحیدزاده تاکید کرد: به رغم تحریم های ظالمانه ای که ضد کشور اعمال شده است، ۱۴ شرکت و برند اروپایی از قطعات ریخته گری تراکتورسازی ایران در محصولات نهایی خود استفاده می کنند.

افزایش ۳۰ درصدی صادرات تراکتور

مدیر عامل گروه تراکتورسازی ایران با بیان اینکه این گروه امسال در میان گروه های بزرگ خودرویی به عنوان صادرکننده ممتاز ملی انتخاب شد، افزود: سال گذشته ۲ هزار و ۵۵۰ دستگاه به ارزش ۳۲ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادرات کردیم که این میزان در ۶ ماهه نخست امسال به یکهزار و ۵۰۰ دستگاه به ارزش ۲۲ میلیون دلار رسیده که ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
وحیدزاده گفت: قیمت تراکتورهای صادراتی حداقل ۷۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر از قیمت داخلی است و این ارز آوری و سود بیشتر برای مجموعه است ضمن اینکه این گروه متعهد به تامین نیاز داخلی است.

وی افزود: تراکتورسازی در زمان حاضر در ۲ کشور ونزوئلا و تاجیکستان خط تولید دارد و راه اندازی خط تولید در ۲ کشور آسیایی دیگر نیز در مراحل پایانی است.
وی با بیان اینکه ۹۲ درصد قطعات مصرفی در تراکتور داخلی بوده و هشت درصد دیگر به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید داخلی از خارج تامین می شود گفت: تلاش شرکت بر این است تا قیمت تمام شده تراکتورهای تولیدی در مقایسه با تراکتورهای خارجی کمتر باشد و این اتفاق افتاده است و امروز واردات تراکتور به دلیل قیمت بالای آنها در مقایسه با تراکتورهای ایرانی، به صرفه نیست.

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، گفت: روی خطی حرکت می کنیم که ضرر نکنیم و کشاورز هم متحمل هزینه اضافی نشود.
وحیدزاده افزود: ۸۵ درصد قیمت محصول تمام شده مربوط به مواد اولیه و قطعات و ۱۵ درصد سایر هزینه هاست و گروه سعی کرده به رغم مجوز برای افزایش قیمت ۱۷ درصدی، تنها ۱۱ درصد افزایش قیمت داشته است و سعی کرده ایم این اختلاف را از محل افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها پر کنیم و پوشش دهیم.

تراکتورسازی ایران

عرضه تراکتور ایرانی در تاجیکستان ۲۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت تاجیران گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: امسال نزدیک به ۳۰۰ دستگاه انواع تراکتور تولیدی تراکتورسازی ایران به ارزش ۲ میلیون دلار در بازار تاجیکستان عرضه شده است که حکایت از رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

صمد تقی پور با اشاره به اینکه تراکتورهای تولیدی کارخانه تاجیران تراکتورسازی ایران در نمایشگاهی که در تاجیکستان برگزار شد در میان انواع تراکتورهای کلاس آلمانی، کره جنوبی، دانگ فنگ چین و حتی جان دیر آمریکا و تولیدکنندگان دیگر نظر روسای جمهور کشورهای این منطقه و بازدیدکنندگان را جلب کرد، افزود: این نمایشگاه با عنوان نمایشگاه تولیدکنندگان کشورهای آسیای میانه برگزار شد و کشورهای تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و آذربایجان به صورت مهمان ویژه در آن حضور داشتند که تاجیران به عنوان یک تولید کننده ایرانی در تاجیکستان از طرف این کشور در نمایشگاه تولیدکنندگان کشورهای آسیای میانه شرکت کرد.

وی با اشاره به جایگاه تراکتورهای تولیدی ایران در کشور تاجیکستان اظهار کرد: مسئولان دولت تاجیکستان به ویژه رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور از تاجیران و تراکتورسازی ایران به خاطر نمایش توانمندی‌های مشترک کشور تاجیکستان و ایران در این نمایشگاه خرسند بودند و آن را مایه مباهات عنوان و از فعالیت های تراکتورسازی در تاجیکستان قدردانی کردند.

تقی پور از درخواست وزرای صنایع و کشاورزی تاجیکستان برای تامین ماشین آلات بخش کشاورزی، صنایع و سایر حوزه ها خبر داد و اعلام کرد: مشتری ۹۸ درصد تولیدات تاجیران بخش خصوصی است که مشتری پایدارتری نسبت به سایر بازارها در تاجیکستان به شمار می رود و به دلیل کیفیت عالی تولیدات تراکتورسازی ایران به تازگی بخش دولتی و حتی شخص وزیر صنایع نیز برای استفاده از تولیدات تاجیران تاکید دارند که با پیوستن این حوزه به جمع متقاضیان تراکتورهای ایرانی پازل مشتریان این محصولات در تاجیکستان تکمیل خواهد شد.

قزاق ها و ازبک ها مشتریان جدید تراکتورهای ایرانی

این فعال حوزه صنعت ایران، با اشاره به رایزنی و ابراز تمایل نمایندگان کشورهای قزاقستان و ازبکستان برای استفاده از تراکتورهای ایرانی گفت: با نهایی شدن مذاکرات در قالب گروه صنعتی تراکتورسازی ایران شاهد آغاز همکاری مشترک ایران با قزاقستان و ازبکستان در بخش اداوت و ماشین آلات کشاورزی خواهیم بود.

وی رقبای ایران در بخش ماشین آلات کشاورزی در تاجیکستان را کشورهای بلاروس، ترکیه، چین، ازبکستان، هندوستان و پاکستان عنوان کرد.

تراکتورسازی ایران

تراکتور ایرانی در فرودگاه های ونزوئلا

مدیرعامل شرکت ونیران گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: براساس تفاهمنامه بین این شرکت و وزارت حمل و نقل ونزوئلا، تراکتورهای مورد نیاز فرودگاه های این کشور از طریق طرف ایرانی تولید و تامین شود.

جواد الفی اظهار کرد: این تفاهم نامه بین شرکت ونیران تراکتورسازی به نمایندگی از ایران و رامون بلاسکز، وزیر حمل و نقل از طرف کشور ونزوئلا امضا شده قرار است در گام نخست تراکتورهای فرودگاه بین المللی کاراکاس (مایکتیا) و سپس سایر فرودگاه های ونزوئلا از سوی این شرکت تامین شود.

وی با اشاره به اینکه در ونزوئلا ۴۲ فرودگاه با کاربری های مختلف وجود دارد، اضافه کرد: باتوجه به بارندگی های زیاد در ونزوئلا تراکتور یکی از کاربردی ترین وسایل در فرودگاه های این کشور به شمار می رود.

الفی اظهار کرد: این تفاهمنامه در حاشیه دومین نمایشگاه حمل و نقل ونزوئلا به امضا رسید و شرکت ونیران تراکتورسازی در بین ۶۰۰ شرکت کننده در نمایشگاه، موفق به امضای این تفاهم نامه شد.

این فعال حوزه صنعت کشور به استقبال بیش از ۳۵۰ هزار نفر از این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: علاوه بر بازدید مقامات و کشاورزان و طالبان تراکتور ایرانی در کشور ونزوئلا از غرفه تراکتورسازی، مقام های سایر کشورها از اقصی نقاط دنیا نیز از غرفه تراکتورسازی بازدید و بر توانمندی صنعتی ایران اذعان کردند.

قراردادهای و تفاهم نامه هایی که پشت سر هم امضا می شوند نشان می دهد که تراکتورسازی عزم خود را برای بی تاثیرکردن تحریم ها، جزم کرده و باید تلاش کند تا با عملی کردن این تفاهم نامه و اجرای دقیق مفاد آن، اعتماد به این مجموعه و دیگر محصولات تولید ایران را در بازارهای جهانی افزایش دهد.

گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در کنار تلاش برای تامین نیاز داخلی بخش کشاورزی از نظر ماشین آلات و ارز آوری برای کشور، با راه اندازی گروه تحقیقات و توسعه و همکاری با دانشگاه های صنعتی، در صدد جلوگیری از خروج ارز از کشور نیز برآمده و به گفته بیشتر مسئولان صنعتی کشور، این گروه، ایران را از نظر تامین بسیاری از قطعات و فناوری ها، بی نیاز کرده است.

جلوگیری از خروج ۲۰۰ هزار دلار با تولید جک بکهولودر در تراکتورسازی ایران

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: با طراحی و تولید جک بکهولودر در این گروه صنعتی، سالانه از خروج ۲۰۰ هزار دلار ارز از کشور جلوگیری و صرفه جویی شد.

وحیدزاده افزود: یکی از موانع تولیدی بکهولودر در شرکت خدمات صنعتی گروه تراکتورسازی ایران، جک های هیدرولیکی بکهولودر بود که با درایت و مدیریت در مجموعه خدمات صنعتی این مشکل حل و تراکتورسازی به جمع تولیدکنندگان این نوع جک پیوست.
وی گفت: با احتساب نیاز داخل مجموعه تراکتورسازی که تولید ۵۰۰ دستگاه در سال برنامه ریزی شده، به ازای هر دستگاه ۴۰۰ دلار و سالانه از خروج نزدیک به ۲۰۰ هزار دلار ارز از کشور به دلیل داخلی و بومی سازی این جک ها جلوگیری خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این نوع جک ها از مبادی داخلی و خارج از کشور تامین می شد، اظهار کرد: ضمن داخلی سازی این نوع جک ها، باید به منحصر و شخصی سازی شدن این قطعات فقط برای محصولات تحت لیسانس تراکتورسازی و مشتریان آن نیز تاکید کرد.
وحیدزاده همچنین از طراحی دستگاه تست جک های بکهولودر در خدمات صنعتی خبر داد و گفت: این دستگاه در واقع به جهت مباحث کنترل کیفی و مهمتر از همه اصل مشتری مداری از اهمیت بالایی برای تراکتورسازی برخوردار است چرا که جکهای تولید شده را به جهت کیفی ارزیابی و برای ارائه به مشتری و مصرف کننده تایید می کند.

ارز آوری ۹.۴ میلیون یورویی ریخته گری تراکتورسازی با صادرات

مدیرعامل شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران گفت: در ۹ ماه گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع قطعات ریخته تولیدی این شرکت صادر و از این محل ۹.۴ میلیون یورو ارز عاید کشور شده است.

بابک ضیغمی اظهار کرد: در این مدت ۴۹ هزار تن انواع قطعات ریخته در این شرکت تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد بیشتر شده و شامل انواع بلوک سیلندر موتورها، انواع سرسیلندرها، اکسل ها و قطعات ایمنی توپی چرخ کامیون ها است.

تنها در آذر ماه امسال ۶ هزار و ۱۵۹ تن قطعات ریخته در ریخته گری تولید شده که این رقم تولید در مدت یک ماه بی سابقه بوده و برای نخستین بار این رکورد در تاریخ ۶ دهه فعالیت ریخته گری اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: تنها در آذر ماه امسال ۶ هزار و ۱۵۹ تن قطعات ریخته در ریخته گری تولید شده که این رقم تولید در مدت یک ماه بی سابقه بوده و برای نخستین بار این رکورد در تاریخ ۶ دهه فعالیت ریخته گری اتفاق افتاده است.
وی آماری نیز از عرضه محصولات تولیدی این مجموعه به بازار مصرف ارائه داد و گفت: ۸۱ درصد تولیدات این شرکت در صنعت تراکتور به کار گرفته شده و هفت درصد نیز در سایر صنایع از جمله ایران خودرو، سایپا و ایران خودرو دیزل مصرف شده و ۱۲ درصد نیز به بازارهای جهانی ارسال شده است.
ضیغمی همچنین استفاده از توان و ظرفیت ریخته گری های سراسر کشور به منظور احیاء و حمایت از واحدهای کوچک را از دیگر برنامه های ریخته گری تراکتورسازی عنوان و اضافه کرد: با این سیاست علاوه بر تامین بخشی از مازاد ظرفیت تولید از واحدهای یاد شده، زمینه ایجاد اشتغال زایی و رونق تولید در سایر شرکت های ریخته گری کشور و به ویژه کارگاه های کوچک در شهرهای تبریز، مرند، عجب شیر، ارومیه، اصفهان، شهرکرد، یزد و تهران فراهم شده است.
این فعال عرصه صنعت با اشاره به موضوع تحریم ها و محدودیت ها که برای حضور در بازارهای بین المللی وجود دارد، افزود: به رغم همه این مشکلات، به علت کیفیت تولیدات ریخته گری تراکتورسازی، بیش از ۱۴ شرکت اروپایی از مشتریان قطعات این مجموعه هستند و از قطعات این شرکت در محصول نهایی خود استفاده می کنند.

جلوگیری از خروج سالانه ۱۵میلیون دلار با طراحی و تولید تراکتورهای شالیزاری

معاون حوزه مهندسی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران با اشاره به راه اندازی خط تولید تراکتور شالیزاری در این گروه گفت: با طراحی و تولید این محصول، علاوه بر بی نیازی کشور به تراکتورهای شالیزاری، سالانه از خروج ۱۵ میلیون دلار از کشور جلوگیری شد ضمن اینکه با صادرات این محصول، سالانه پنج میلیون دلار عاید کشور می شود.

امیر جدیری فیضی اظهار کرد: تراکتور شالیزار تنها تراکتوری بود که جای خالی آن در سبد تولیدات تراکتورسازی و کشور احساس می شد که با همت محققان تراکتورسازی ایران طراحی شد.

وی با اشاره به اینکه نیاز شالی کاران کشور به این نوع تراکتور فقط از محل واردات تامین می شد، ادامه داد: با تولید این محصول، ایران در کنار معدود تولیدکنندگان تراکتور شالیزار، همچون آمریکا، ژاپن، کره و هند قرار گرفت.
به گفته معاون حوزه مهندسی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران تراکتور شالیزار طراحی شده دارای ویژگی های همچون تکنولوژی هم سطح با تراکتورهای روز دنیا، چند منظوره بودن، ۴۵ اسب بخار توان، وزن سبک و مناسب برای کار در مزارع شالی با حجم آب بالا، ضد آب بودن و شاسی با ارتفاع بالا از سطح زمین برعکس سایر تراکتورهاست.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا