کسب و کار

پروفیل‌های روباز را از بازار آهن بخریم یا از بورس کالا؟

پایگاه خبری توسعه برند، پروفیل‌های روباز، مانند ناودانی و نبشی ازجمله پرکاربردترین مقاطع فولادی با میزان تقاضای بالا در کشور هستند. در سال‌های اخیر و به دلیل افزایش بی‌سابقه‌ی قیمت دلار و هزینه‌های تولید، قیمت این مقاطع نیز با افزایش تصاعدی مواجه بوده است. از این رو، دولت تصمیم گرفت آن‌ها در بورس کالا، زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نیز عرضه کند.

استدلال اصلی دولت، رقابتی‌شدن بیشتر بازار و امکان نظارت بیشتر بر روند قیمت‌گذاری بود. اما حالا مشکل دیگری پدیدار شده و آن اختلاف قیمت مقاطع روباز در بازار بورس و بازار آزاد بوده که خود سبب افزایش فعالیت دلال‌ها نیز شده است.

در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که بهترین روش خرید پروفیل‌های روباز چیست؟ اگر قصد تهیه‌ی این محصولات برای پروژه‌های خود را دارید با ما همراه شده و این بخش از مصالح خود را آگاهانه‌تر تهیه کنید.

مقایسه قیمت پروفیل‌های روباز در بازار آهن و بورس

از زمان اجرای ایده‌ی فروش مقاطع آهن در بورس، شاهد اختلاف قیمت این بازار با بازار آزاد بودیم. اتفاقی که سبب کنترل بیشتر قیمت‌ها در بازار آزاد نیز می‌شود. به‌طورکلی، قیمت پروفیل‌های باز در بورس کالا، نسبت به بازار آهن، بین هفت تا ۱۱ درصد کمتر است.

اما هزینه‌های خرید از بورس کالا، همین‌جا تمام نمی‌شود. در این بازار، مشتری، ملزم به پرداخت هزینه‌هایی مانند کارمزد بورس اوراق بهادار، کارمزد بورس کالا و کارمزد کارگزاری است. هزینه‌هایی که با احتساب آن‌ها، شاید خرید از بازار آهن به‌صرفه‌تر باشد.

از سوی دیگر، معمولا قیمت مقاطع فولادی روباز در بازار آهن تا مدتی در مقابل سیاست‌های فشاری مقاومت کرده و ثابت می‌ماند. به‌خصوص اگر قیمت دلار ثابت باشد، مبادی فروش نیز ترجیح می‌دهند سود خود را از فروش بیشتر به دست آورند و کارخانه‌ها نیز تمایلی به افزایش قیمت ندارند. این برهه‌های زمانی، بهترین زمان برای خرید از بازار آزاد آهن است. چراکه پس از آن و با افزایش تدریجی قیمت دلار، شاهد آزاد شدن فنر قیمت در بازار آزاد و سپس بورس کالا خواهیم بود.

از سوی دیگر باید این واقعیت را نیز در نظر داشت که قیمت ناودانی ، نبشی، میلگرد و دیگر مقاطع فولادی در بورس کالا، فرمول مشخص‌تری نسبت به بازار آزاد دارد. قیمت پایه‌ی این محصولات از حاصل ضرب قیمت شمش جهانی در میانگین هفتگی دلار نیمایی در عدد ۰٫۹۵ به دست می‌آید.

قیمت‌گذاری در بازار آزاد، سیال‌تر بوده و بیش از هرچیز به عرضه و تقاضا، نرخ ارز، هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل وابسته است. با توجه به کاهش اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد در ماه‌های گذشته، احتمال کاهش اختلاف قیمت بین بورس کالا و بازار آزاد به‌ویژه در فصولی از سال که تقاضا کاهش می‌یابد، بیشتر است.

سهولت خرید از بازار آزاد

خرید بسیاری از مقاطع فولادی از بورس به جز تیرآهن و میلگرد، تنها برای مشتریان حقوقی ممکن است. بنابراین اگر شرکت ثبت‌شده ندارید، اساسا خرید مقاطعی مانند نبشی، ناودانی و تسمه به این روش برای شما ممکن نیست. در غیر این صورت باید با ثبت نام در این سامانه، ابتدا کارگزاری خود را انتخاب کنید. انتخاب کارگزاری حرفه‌ای و موفق، با کارمزد اندک و شرایط منصفانه، کار نسبتا دشواری بوده که نیازمند تحقیقات است.

پس از آن باید مدارک زیر را در سامانه‌ی بورس کالا آپلود کنید:

  • کپی کارت ملی و شناسنامه‌ی همه‌ی اعضای هیئت‌مدیره
  • فرم پرشده‌ی درخواست عضویت
  • فتوکپی روزنامه رسمی ثبت شرکت
  • فتوکپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  • ارائه‌ی پروانه‌ی ساختمان برای خرید برخی مقاطع

در آخر کد مشتری به شما اختصاص می‌یابد. سپس باید بخشی از هزینه‌ی خرید که توسط کارگزاری و بر اساس قیمت پایه تعیین می‌شود را پرداخت کنید و منتظر نتیجه‌ی عملکرد کارگزاری در تالار مربوطه بمانید. در بورس کالا، مقاطع روباز فولادی در روزهای خاصی عرضه می‌شوند که البته معمولا هر از چندگاهی تغییر می‌کند. پس از نهایی شدن خرید توسط کارگزاری، تا سه روز فرصت دارید مابقی مبلغ را تسویه کنید.

 

همانطورکه مشخص است، خرید مقاطع فولادی در بورس کالا حتی برای شرکت‌ها نیز روندی پیچیده دارد. علاوه بر این، امکان تسویه حساب به‌صورت اقساطی یا چکی در این بازار وجود ندارد. واقعیتی که حتی شاید صرفه‌ی اقتصادی خرید از این بازار را زیر سوال ببرد.

عدم حضور همه برندها در بازار بورس آهن

یکی از مهم‌ترین معایب خرید مقاطع فولادی از بازار بورس، محدودیت گزینه‌ها است. با وجود حضور بسیاری از برندهای شناخته‌شده مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان، فولاد ناب تبریز و فولاد خراسان، غیبت برخی برندهای دیگر ممکن است سبب محدودیت شما در خرید شود. به‌عنوان مثال، کارخانه‌ی آناهیتا گیلان، مجتمع فولاد البرز، فولاد کوهپایه و شرکت جهان فولاد غرب در این بازار یا حضور ندارند یا همه‌ی محصولات خود را در آن ارائه نمی‌کنند. این در حالی است که قیمت نبشی یا دیگر مقاطع روباز این برندها گاهی به‌اندازه‌ای مناسب است که خرید آن‌ها از بازار آزاد را منطقی‌تر می‌سازد.

خطرات خرید مقاطع فولادی از بازار آزاد

همانطورکه تا به اینجای مقاله گفته‌ایم، خرید مقاطع فولادی از بازار بورس، احتمالا مقرون‌به‌صرفه‌تر است. اما این بازار، نسبت به بازار آزاد، تنوع محصول کمتر و روند خرید دشوارتری دارد. در سال‌های اخیر، پیدایش مبادی فروش آهن‌آلات اینترنتی و نیز صفحات مجازی با ادعای فروش با بهترین قیمت، بر چالش‌های این بازار سردرگم افزوده است. خطر خرید محصولات تقلبی یا نامرتبط با سفارش، عدم ارسال کالا، قیمت‌گذاری غیرمنصفانه، دریافت هزینه‌های گزاف خدمات ارسال، انبارداری و غیره از سوی این فروشگاه‌ها بسیار محتمل است.

به همین دلیل، توصیه می‌شود درصورت تصمیم به خرید مقاطع فولادی از بازار آزاد و به‌ویژه به روش آنلاین، حتما درباره‌ی اعتبار فروشنده، تحقیقات لازم را به عمل آورید. یکی از شناخته‌شده‌ترین مبادی فروش آهن‌آلات در کشور ما، وب‌سایت فولادینو است که زیر نظر شرکت باسابقه‌ی فولادسازان راه ابریشم فعالیت می‌کند. این وب‌سایت با تمامی برندهای معتبر تولیدکننده پروفیل‌های فولادی همکاری مستقیم داشته و به‌صورت روزانه، لیست قیمت آن‌ها را منتشر می‌کند.

عدم محدودیت در سفارش‌گذاری، ضمانت اصالت کالا، قیمت‌گذاری منصفانه روی محصولات و خدمات، ارائه‌ی خدمات برشکاری، خمکاری، روزه، سوراخ‌کاری و پانچ و گالوانیزه‌ی گرم از دیگر مزایای خرید از فولادینو هستند.

blank

 

سخن آخر درباره خرید پروفیل‌های روباز فولادی

در حال حاضر، دو روش کلی برای خرید پروفیل‌های فولادی در کشور ما وجود دارد که عبارتند از بازار بورس کالا و بازار آزاد آهن. در بازار کالا، تقریبا همه‌ی مقاطع در روزهای مشخصی عرضه می‌شوند؛ اما خرید اکثر آن‌ها تنها برای مشتریان حقوقی میسر است. برای این منظور باید در وب‌سایت این سازمان ثبت نام کرده و پس از انتخاب کارگزاری، مدارک و هزینه‌های لازم را پرداخت کنید.

خرید پروفیل‌های روباز از بازار آزاد، اگرچه ممکن است هزینه‌ی بیشتری داشته باشد اما آسان‌تر است. این بازار تنوع بیشتری هم پیش روی مشتری می‌گذارد. بااین‌حال باید دقت کنید که خرید خود را تنها از مبادی فروش مجاز، باسابقه و خوشنام انجام دهید.

 

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری توسعه برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا