کسب و کار

شناسایی بازار هدف با ۵ راهکار ساده

پایگاه خبری توسعه برند، درک بازار هدف و انتخاب بهترین گروه مخاطب، از اساسی‌ترین اصل‌ها برای تدوین و اجرای استراتژی‌های بازاریابی به شمار می‌رود. انتخاب بازار هدف نادرست باعث هدر رفتن سرمایه و وقت برای تبلیغات و بازاریابی می‌شود. برای مثال اگر کسب‌وکار بیمه دارید، باید برای هر نوع تبلیغات یکی گروه هدف ویژه در نظر بگیرید؛ بیمه بازنشستگی برای گروه سالمندان است و تبلیغات این گروه بر افراد جوان‌تر تاثیری چندانی نخواهد داشت. در این مقاله به بررسی ۵ راهکار برای شناسایی بازار هدف مناسب برای هر کسب‌وکار می پردازیم. مطالعه این مطلب کوتاه اطلاعات مفیدی را از چگونگی تعیین مخاطبان هدف در اختیارتان قرار خواهد داد.

۱. تعیین پرسونای دقیق خریدار؛ اولین راهکار برای شناسایی بازار هدف

برای زنده کردن بازار هدف خود، پرسونای دقیق خریدار ایجاد کنید. پرسونا به گروهی از افراد با حداقل یک ویژگی مشترک گفته می‌شود که با احتمال بیشتری به یکی از مشتریان شما تبدیل می‌شوند.  اطلاعاتی مانند نام، سن، شغل، سرگرمی‌ها، اهداف، چالش‌ها و نیازها را برای تعیین پرسونا در نظر بگیرید. توسعه پرسونا باعث هدفمندتر شدن تدوین و اجرای استراتژی‌های بازاریابی می‌شود.

هرگز قانون سفت و سختی برای اینکه مشتریان شما چه می‌خواهند و چه کسانی هستند وجود ندارد. ازاین‌رو تعیین پرسونا یکی از گام‌های اساسی برای درک نیاز مخاطبان به شمار می‌رود. با در نظر داشتن پرسونا بسیاری از کارهای تبلیغاتی مثل ایمیل مارکتینگ، استفاده از سامانه پیامک انبوه و تبلیغات محیطی با هدف بهتری انجام خواهند شد. تعیین پرسونا برای شناسایی مخاطب هدف به در نظر داشتن زمان‌بندی بهتر برای اجرای تبلیغات نیز کمک خواهد کرد.

۲. مشتریان فعلی خود را برای شناسایی بازار هدف جدید تجزیه و تحلیل کنید

اگر در حال حاضر سهمی از بازار دارید و به دنبال بازار جدید یا سهم بیشتر هستید، مشتریان فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید. برای این کار ویژگی‌های رفتاری در خرید و نیازهای مشتریان فعلی را بررسی کنید. سن، مکان و رفتار خرید از جمله مواردی است که باید برای شناسایی بازار هدف در نظر داشته باشید. ارزیابی مشتریان فعلی اطلاعات ارزشمندی در مورد افرادی که قبلاً به محصولات یا خدمات شما علاقه‌مند بوده‌اند را در اختیارتان قرار می‌دهد.

اگر به دنبال سهم بازار بیشتر و شناسایی مخاطب هدف جدید هستید، از اجرای روش‌های تبلیغاتی بر مشتریان قدیمی غافل نشوید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا بدانید چه روش‌های تبلیغاتی بازدهی بیشتری دارند. برای مثال ارسال پیامک تبلیغاتی منطقه ای برای کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده خدمات خانگی کارآمد است یا خیر.

۳. انجام تحقیقات بازار؛ روشی برای شناسایی بازار هدف مناسب کسب‌وکار

اولین قدم در تعیین بازار هدف، انجام تحقیقات جامع بازار است. این تحقیق شامل جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها است. ارزیابی داده‌ها برای به دست آوردن بینش اصولی در مورد حوزه کسب‌وکار شما، رقبا و مشتریان بالقوه انجام می‌شود. استراتژی‌های تحقیقات بازار متعددی برای شروع وجود دارد؛ در ادامه به بررسی دو روش تحقیق در بازار می‌پردازیم.

  • جمعیت شناسی: در روش تحقیق بازار با نام جمعیت‌شناسی اطلاعات مربوط به سن، جنسیت، درآمد، تحصیلات و موقعیت مشتریان بالقوه خود را جمع‌آوری کنید. این اطلاعات به ایجاد یک پرسونا اولیه از مخاطبان هدف شما کمک خواهد کرد.
  • روانشناسی: نگرش‌ها، ارزش‌ها، سبک زندگی و علایق مشتریان بالقوه خود را درک کنید. این نوع تحقیق بازار به شما کمک می‌کند تا در سطح عمیق‌تری با بازار هدف احتمالی رابطه داشته باشید.

برای اجرای هر چه بهتر استراتژی تبلیغاتی باید بدانید که مخاطبان هدف شما چه می‌خواهند. برای مثال، اگر محصولات مراقبت از پوست را می‌فروشید، ممکن است مشتریان شما در واقع کرم معمولی نخواهند. این افراد احتمالا به دنبال محصولی بهداشتی با کارآمدی بالا برای جوانسازی صورتشان باشند.شناسایی بازار هدف

۴. در نظر داشتن فاکتورهای جغرافیایی؛ عاملی موثر در شناسایی بازار هدف

 در روش جغرافیایی برای تعیین بازار هدف باید بازار را به بخش‌های جغرافیایی مثل کشور، استان‌، شهر، روستا یا محله‌ تقسیم کنید. در این روش باید به عواملی مثل فاکتورها و متغیرهای فرهنگی هر منطقه و شهر توجه داشته باشید. به‌این‌ترتیب، تدوین برنامه‌های بازاریابی با نیازها و خواسته‌های گروه‌های مشتریان محلی راحت‌تر انجام می‌شود. گره‌زدن بخش‌های جمعیت‌شناختی و جغرافیایی روش بسیار محبوبی برای تعیین بازار هدف است؛ چون هم اندازه‌گیری آن آسان است و هم می‌توان میزان سودآوری و اندازه بازار را راحت‌تر تخمین زد.

۵. تشخیص ویژگی‌های رفتاری؛ یکی از راهکارهای تعیین مخاطب هدف

در بخش‌بندی رفتاری، به سراغ رفتار واقعی بخش‌های مختلف بازار می‌رویم. میزان دانش و آگاهی آن‌ها نسبت به محصول، میزان استفاده از محصول یا خدمات، نگرش این افراد نسبت به محصول، پاسخ‌های مطلوبی را برای تعیین بازار هدف در اختیار کسب‌وکار قرار خواهد داد.

چند متغیر برای استفاده از ویژگی‌های رفتاری برای تعیین بازار هدف وجود دارد. خرید در وقت و زمان به‌خصوص یکی از این متغیرها است. باتوجه‌به متغیر زمان، مشتریان را بر‌اساس موقعیت‌ها و زمان‌های خاصی که احساس نیاز در آن‌ها شکل می‌گیرد، محصولی می‌خرند یا از یک محصول استفاده می‌کنند، از یکدیگر تفکیک کنید.

تماس با مدیانا؛ راهکاری برای استفاده از ابزارهای انجام تحقیقات بازار

در این مقاله به بررسی ۵ راهکار برای شناسایی بازار هدف پرداختیم. بازار هدف در اصل مخاطبان کسب‌وکار شما هستند که با احتمال بیشتری به مشتری تبدیل خواهند شد. در نظر داشتن ویژگی‌های رفتاری، فاکتورهای جغرافیایی و ارزیابی مشتریان فعلی به شما در شناسایی بازار هدف کمک خواهد کرد. درصورتی‌که به ابزارهایی برای انجام تحقیقات بازار نیاز داشتید از سامانه ارسال پیامک استفاده کنید.

سامانه ارسال پیامک به کسب‌وکار شما کمک خواهد کرد تا مشتریان بالقوه را شناسایی کنید. برای استفاده از این سامانه فقط کافی است با مدیانا ارتباط بگیرید. سایت مدیانا یکی از عرضه‌کنندگان پنل‌های پیامکی است. برای آشنایی با راه‌های ارتباطی برای دسترسی به یکی از بهترین پنل‌های پیامکی به آدرس mediana.ir مراجعه کنید.

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری توسعه برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا