غفلت از فرآیند برندسازی در صنعت چای
پایگاه خبری توسعه برند، یکی از چالشهای مهم در صنعت چای کشور عدم توجه به فرآیند برندسازی در صنعت چای است.
«حبیب جهانساز» رئیس سازمان چای کشور در گفتو گو با خبرنگار مهر سطح زیر کشت چای در دو استان گیلان و مازندران را حدود ۲۸ هزار هکتار اعلام و اظهار کرد: هم اکنون حدود ۲۳ هزار هکتار از این اراضی مورد بهره برداری قرار میگیرد و مابقی نیز با توجه به برنامههای راهبردی و کارشناسی شده توسط سازمان چای کشور قرار است به چرخه تولید باز گردد.
وقتی سخن از اقدامات انجام شده در راستای حمایت از چایکاران به میان آمد، این مقام مسئول از مواردی چون اعلام به موقع قیمت برگ سبز چای، اعطای تسهیلات به زراعی و بهسازی، اعطای تسهیلات ارزان قیمت به چایکاران برای تغذیه و نگهداری باغات، بیمه فراگیر باغات چای نام برد و یادآور شد: برای بهبود اوضاع و احوال برند سازی و بهداشتی کردن کارخانجات اعطای تسهیلات از طریق صندوق حمایت از توسعه چای به کارخانجات چای سازی انجام میگیرد.
جهانساز درباره وضعیت کنونی انبارهای چای سنواتی گفت: تا تعیین تکلیف چای تولیدی امسال طبق نظر کمیته ساماندهی چای سنواتی درب انبارها بسته میماند.
مشکلی به نام واردات بیرویه
«علی رمضانی شبخوس سرایی» رئیس اتحادیه شرکتهای تعاونی چایکاران غنچههای طلایی شمال کشور در گفتو گو با خبرنگار مهر بزرگترین مشکل چایکاران را در حال حاضر فروش نرفتن چای خشک دانست و افزود: این معضل به دلیل نبود مدیریت مناسب دولت در بخش واردات به وجود آمده است.
وی با بیان اینکه واردات چای بیش از حد مورد نیاز مصرف کشور است، گفت: در حالی که کل مصرف سالیانه چای در ایران ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن است امسال بیش از این نیاز چای وارد کشور شده و لازم به ذکر است که تولید چای داخلی ما نیز بیش از ۳۰ هزار تن است.
سالمترین چای دنیا در دام نرخ دلار
رمضانی اظهار کرد: چای ایران بر اساس آزمایشها و اظهارات سازمان خواربار و کشاورزی ملل (فائو) در سال ۲۰۱۸، ارگانیک ترین چای دنیا اعلام شد حال با توجه به اینکه چای تولیدی ما سالمترین چای دنیا است و ما تقریباً ۳۰ تا ۳۲ درصد نیاز مصرف داخل را میتوانیم برطرف کنیم ولی با این اوصاف کارخانهداران نمیتوانند چای تولیدی را به فروش برسانند و همین امر سبب شده تا چایکاران حدود چند ماه است که بهای برگ سبز چای خود را دریافت نکردهاند.
وی بیان کرد: قیمتی که خریداران چای خشک حاضرند برای خرید چای از کارخانجات چای بپردازند کمتر از هزینه تمام شده آن است و این امر به دلیل وجود چای وارداتی به میزان زیاد در بازار است. از سوی دیگر صادراتی که به برخی نقاط نظیر عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس داشتیم با توجه به نرخ دلاری که در کشور با آن مواجه هستیم، مورد استقبال قرار نمیگیرد. زیرا کشورهایی که در سالهای گذشته از ما چای میخریدند میتوانند چای مورد نیازشان را به بهای ارزانتر از کشورهای دیگر نظیر هند و کنیا تهیه کنند.
رمضانی درباره خرید حمایتی برگ سبز چای نیز یادآور شد: قیمت تعیین شده برای خرید حمایتی آنقدر پایین است که بعضی کارخانجات تنها برای اینکه امورات روزمره آنها بگذرد ناچار شدهاند مقداری از چای خود را با پایینترین قیمت در قالب خرید چای حمایتی بفروش برسانند.
سازمان چای و امنیت شغلی
وی ادامه داد: رفع نواقص و سامان بخشیدن به اوضاع و احوال چای نیازمند عزم جدی متولیان امر است و همین موضوع نگاه چایکاران را متوجه سازمان چای کشور میسازد.
رمضانی با بیان اینکه سازمان چای باید در راستای قوانین دولت حرکت کند، اظهار کرد: حضور سازمان چای سبب میشود که چایکاران امنیت شغلی داشته باشند. در واقع امید و انگیزه و نشاط چایکاران وجود سازمان چای است. باید توجه داشت که سازمان چای سبب شده تا چایکاران برگ سبز چای خود را در زمان مناسب به کارخانجاتی که از سوی این سازمان اعلام میشود تحویل دهند و برای تحویل برگ سبز مشکلی برای چایکاران ایجاد نشود.
وی تصریح کرد: اما مدیریتی که در عرصه واردات چای وجود داشته، موجب وارد آمدن خسارت سنگینی به چایکاران شده است. میدانیم که اگر کارخانهدار نتواند چای تولیدی خویش را بفروشد نمیتواند پول چایکار را پرداخت کند. به همین علت خیلی از کشاورزان پول چین دوم و سوم خویش را هنوز دریافت نکردهاند.
رمضانی اضافه کرد: سازمان چای اخیراً تلاش کرده به ازای هر ۲ کیلو واردات چای، یک کیلو چای داخلی خریداری شود، این یک گام ارزشمند محسوب میشود اما متأسفانه دیر انجام شده است. چرا که واردات چای تا به امروز بسیار زیاد انجام شده و هم اکنون واردکننده چای برای واردات انگیزه ندارد تا چای وارد کند و در قبال ورود چای خارجی، چای داخلی خریداری شود.