اقتصادی

قیمت‌های دستوری راهکار تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیست

پایگاه خبری توسعه برند، عطااللّه هاشمی، عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: تنظیم بازار در خصوص محصولات کشاورزی فرمول ساده ای دارد که یک مرحله تولید و مرحله بعد عرضه به بازار داخلی و صادرات و واردات است.

به گفته او، موضوع تولید مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است و اولین مرحله تنظیم بازار از تولید شروع می شود. تنظیم بازار بدان معناست که مکانیزم عرضه و تقاضای بازار را تنظیم کند و دولت صرفا نظارت داشته باشد.

هاشمی ادامه داد: دولت در خصوص محصولات استراتژیک بدلیل بالا بودن هزینه ها و کاهش قدرت خرید یارانه پرداخت می کند.

عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی با بیان اینکه دومین مرحله تنظیم بازار مربوط به بازار داخل است، افزود: در تنظیم بازار با دستور نمی توان بازار را مدیریت کرد، لذا اگر دولت ها بخواهند برای تنظیم بازار یارانه دهند باید از جیب خودشان پرداخت کنند و قیمت دستوری و پرداخت یارانه از جیب تولیدکننده سیاست مناسبی نیست‌.

به گفته او، تنظیم بازار توسط عرضه و تقاضا با نظارت حاکمیت باید انجام شود یا پرداخت یارانه به طور مستقیم به افراد صورت گیرد چراکه بررسی ها نشان داده که پرداخت یارانه در حوزه گندم و آرد به بخش تولید، محل فساد است.

هاشمی با بیان اینکه بخش دیگر تنظیم بازار به صادرات و واردات کالا باز می گردد، افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید، امکان رقابت در بازارهای خارجی به جز کشورهای اطراف  و تنها در برخی محصولات همچون زعفران و پسته که مزیت نسبی داریم، وجود ندارد‌‌. در موضوع واردات به سبب فساد و رانت ناشی از شبکه توزیع تنظیم بازار تحقق نمی‌یابد.

عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: تنظیم بازار دست وزارت جهاد باشد یا به وزارت بازرگانی واگذار شود، فرقی ندارد و تنها سیاست و ابزارهای تنظیم بازار باید اجرا شود، در غیر این صورت با قیمت دستوری یا بازرسی توسط بازرسان امکان پذیر نیست.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا