اقتصادی

امکان افزایش حجم تجارت ایران و چین به ۱۰۰ میلیارد دلار وجود دارد

پایگاه خبری توسعه برند، یک فعال اقتصادی گفت: چین در دوران تحریم با خرید نفت، به اقتصاد ایران کمک کرد و حجم روابط اقتصادی ایران و چین می‌تواند رشد بیشتری داشته باشد و برخی معتقدند که افزایش حجم تجارت خارجی با این کشور تا ۱۰۰ میلیارد دلار هم ظرفیت دارد تا به حد مطلوب برسد.

«جمشید عدالتیان شهریاری» با تاکید بر اینکه چین بازار خوبی برای بسیاری از کشورهاست و محصولات متنوعی برای صادرات دارد، اظهار داشت: امید است حجم تجارت در بازار نفت و گاز که از حالت انحصاری به رقابتی تبدل شده، افزایش یابد و بتوانیم جای پای محکمی در بازار چین داشته باشیم، چراکه اکنون نفت و گاز را به راحتی نمی‌توانیم به کشورهای دیگر بفروشیم، اما با رفع تحریم‌ها تجارت بین ایران و سایر کشورها بیشتر شده و سطح روابط تجاری و اقتصادی با چین نیز به حد مطلوبی ارتقا پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه چین قدرت سرمایه‌گذاری بسیار زیادی دارد، افزود: در کنار صادرات نفت به چین، کالاهای غیرنفتی هم که بیشتر محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی است، به این کشور صادر می‌شود، اما باید بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با چین باشیم و کالاهایی تولید کنیم که قابلیت عرضه به بازار بزرگ چین را داشته باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: البته تولید کالا برای بازار چین کار بسیار دشواری است، چراکه چین خودش در رابطه با انواع کالاها دستی بر آتش دارد و ایجاد بازار رقابتی واقعاً مشکل است. با این حال برای رشد صادرات کالاهای غیرنفتی راه دیگری نداریم

عدالتیان گفت: باید سرانه صادرات ایران به ۱۰۰۰ دلار در سال برسد که رقم بزرگی هم نیست. اکنون ۸۵ میلیارد دلار باید صادرات داریم که این حجم نمی‌تواند صرفاً در بازار چین جذب شود و باید بازارهای دیگر از جمله کشورهای همسایه، اوراسیا و اعضای پیمان شانگهای را به عنوان بازارهای هدف به فهرست صادراتی خود اضافه کنیم. برای موفقیت در صادرات به این کشورها، باید بازاریابی‌های خوب و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام شود.

۷ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی ایران به چین

وی ادامه داد: اکنون صادرات محصولات پتروشیمی ما به چین حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار است و کل صادرات غیرنفتی ما چیزی حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار است که تا رقم ۸۵ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده در صادرات، حدود ۵۰ میلیارد دلار کم داریم. برای تحقق این هدف، به یک بازاریابی قوی نیاز داریم تا علاوه بر عرضه محصولات غیرنفتی به کشورهای همسایه از جمله عراق و امارات که از بازارها صادراتی خوب ایران هستند، باید بتوانیم جای پای محکمی در بازار چین پیدا کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: از این ۳۵ میلیارد دلار صادرات، دو کشور عراق و امارات بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی ما را به خود اختصاص می‌دهند که از این میزان، حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار آن، محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی است. در آمار ایران، این‌ها به عنوان صادرات غیرنفتی محسوب می‌شوند، بنابراین حجم صادرات غیرنفتی ما به چین خیلی بالا نیست و اگر پتروشیمی را از آن کم کنیم، بین ۷ تا ۸ درصد به سنگاپور و بیشتر صادرات پتروشیمی به کشورهای خاور دور از جمله چین صادر می‌شود که در کنار این صادرات، کالاهای بسیار متنوعی به عراق و امارات صادر می‌کنیم که گاز و برق از مهم‌ترین صادرات ما به این دو کشور به شمار می‌رود.

راهی بوده که بسیاری از کشورها رفتند و موفق شدند

وی ادامه داد: بازار چین بازار بسیار پیچیده‌ای است که بهترین راه ورود به این بازار، سرمایه‌گذاری است؛ البته بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا در این کشور سرمایه‌گذاری کردند و برندهایی را تولید می‌کنند که هم ارزان تمام می‌شود و هم محصولات تولیدی خود را در بازار بزرگ چین عرضه می‌کنند. به عنوان نمونه؛ برند آیفون که برخی شرکت‌ها در چین تولید می‌کنند، در همان بازار چین به فروش می‌رسد، ضمن اینکه بخشی از این تولیدات به سایر کشورها عرضه می‌شود.

عدالتیان تاکید کرد: از این رو اگر بتوانیم برندهایی در سطح جهانی داشته باشیم و در چین کالا تولید و عرضه کنیم، هم بازار چین را تأمین خواهیم کرد و هم می‌توانیم اضافه تولید را به اروپا و سایر کشورها صادر می‌کنیم. این راهی بوده که بسیاری از کشورها رفته‌اند و موفق هم شدند اما با توجه به اینکه ما پولی برای سرمایه‌گذاری نداریم، جریان برعکس شده و این چین است که در کشور ما سرمایه‌گذاری می‌کند. با این حال ایرانی‌هایی هم هستند که در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند از جمله شرکت‌های لوازم خانگی که این لوازم را در چین تولید می‌کنند اما چون در چین بازاری ندارند، به کشورهای دیگر صادر و یا به ایران وارد می‌کنند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا