برندهای ایرانی

گز اصفهان از خود اصفهان برند پررنگ‌تری دارد

پایگاه خبری توسعه برند، دبیر مرکز اطلس خوراک ایران گفت: ایده ایجاد جشنواره گز اصفهان به منظور ایجاد تحول در حوزه زیرساخت و معرفی و توجه به محصولات جدیدِ گز شکل گرفت تا در آن همه دغدغه‌های موجود در موضوع گز، هم در حوزه قانون‌گذاری و تولید محصولات جدید و هم در زمینه ترکیب صنایع‌دستی با گز و همچنین محصولات دانش‌بنیان بر پایه گز مطرح‌شده و گز اصفهان بتواند بر اساس اصالت‌های پیش‌بینی‌شده جلو برود.

ستار کیان‌پور گفت: در سال ۱۳۹۷ سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور تصمیم گرفت که گونه‌های مختلف گردشگری را در کشور راه‌اندازی کند و یکی از آن‌ها گردشگری خوراک است که مجموعه خوراک، نوشیدنی، سوغات و گیاهان دارویی در آن جای می‌گیرند. پیشنهاد اصفهان این بود که با توجه به ظرفیت‌های این استان، موضوع ایجاد کمیته ملی گردشگری خوراک ایران با محوریت اصفهان شکل بگیرد و در این خصوص مکاتبه‌هایی با تهران انجام و دفاعیه طرح با همکاری دانشگاه‌های اصفهان برگزار شد و درنهایت نیز با تشکیل جلسه‌ای در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با حضور دانشگاه‌های استان مصوب شد که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور که بعد به وزارتخانه تبدیل شد، مسئولیت کمیته گردشگری خوراک ایران را به اصفهان واگذار کند.

او افزود: در این طرح، جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلفی برای توسعه گردشگری خوراک و معرفی ظرفیت‌های ایران در زمینه خوراک و نوشیدنی و سوغات دیده‌شد که بر اساس این موضوع، پویشی نیز به نام «من ایرانیم، خوراک ایرانی را دوست دارم» شکل گرفت.

دبیر مرکز اطلس خوراک ایران با اشاره به وجود سه مکتب خوراک چینی، رومی و ایرانی در دنیا و با بیان اینکه اگرچه ایران در حوزه خوراک دارای مکتبی در دنیا است، ولی نتوانسته از این ظرفیتِ خوب و بالقوه در حوزه اقتصادی استفاده کند، تصریح کرد: اولین مشکلی که ما برای تجاری‌سازی در این زمینه با آن مواجه هستیم نداشتن یک اطلس جامع از ظرفیت‌های بالقوه‌ی خود در حوزه خوراک، نوشیدنی و سوغات است؛ ازاین‌رو طرح مرکز اطلس خوراک ایران از دل این دبیرخانه شکل گرفت تا ظرفیت‌های بالقوه در این حوزه را شناسایی کرده و یک دانشنامه کامل و مرجعی از خوراک و نوشیدنی و سوغات ایران را شکل دهد.

کیان‌پور ادامه داد: ازآنجاکه فردوسی بزرگ در طول تاریخ برای حفظ زبان فارسی تلاش کرد، یکی از اصالت‌های تاریخی و تمدنی ما نیز حفظ خوراک فارسی است و برای اینکه بتوانیم خوراک فارسی را حفظ کنیم به یک دانشنامه جامع و مرجع، هم به‌صورت آفلاین و هم به‌صورت دیجیتال نیاز داشتیم که یکی از فعالیت‌های ما در دوازدهمین نمایشگاه گردشگری، صنایع‌دستی و هتلداری اصفهان رونمایی از شناسنامه خوراک ایران خواهد بود.

او با اشاره به برنامه‌های مختلفی در حوزه سوغات در نظر گرفته‌شده است، یادآور شد: یکی از موضوع‌های بسیار مهم در این زمینه که کمتر روی آن کارشده موضوع گز اصفهان است درحالی‌که در زبان عامیانه گاهی گز اصفهان از خود اصفهان نیز برند پررنگ‌تری دارد، اما کمتر به آن پرداخته‌شده و اگرچه موضوعی مانند شکلات توسعه پیداکرده و جنبه‌های مختلف اقتصادی آن نیز شکل‌گرفته است و باوجود اینکه زحمت‌های بسیاری نیز در حوزه گز انجام‌شده، ولی بسیاری از کارها در این زمینه انجام‌نشده است.

کیان‌پور گفت: برای اینکه بتوانیم تحولی در حوزه زیرساخت، معرفی و همچنین توجه به محصولات جدیدِ گز شکل دهیم ایده ایجاد جشنواره گز اصفهان به‌عنوان یکی از مجموعه‌های اثربخش درنظر گرفته شد که در آن تمام دغدغه‌هایی که در مورد گز وجود دارد، هم در حوزه قانون‌گذاری و تولید محصولات جدید و هم در حوزه ترکیب صنایع‌دستی با گز (با تأکید بر حوزه بسته‌بندی) و همچنین در حوزه محصولات دانش‌بنیان بر پایه گز ارائه و فعال شود؛ به‌این‌ترتیب این جشنواره گز اصفهان را آغاز کردیم تا ان‌شاءالله گز اصفهان بتواند بر اساس اصالت‌های پیش‌بینی‌شده جلو برود.

دبیر مرکز اطلس خوراک ایران اضافه کرد: برای برگزاری یک جشنواره خوب و ماندگار و با توجه به آموزه‌های همیشگی مبنی بر اینکه احترام به پیشکسوت‌ها یک ضرورت است، یکی از فعالیت‌های ما در این جشنواره، تجلیل از پیشکسوتان گز اصفهان است که بر این اساس از مؤسسان و بانیان گز کرمانی، گز مظفری، گز نیک، گز نیوشا و گز شیرین تجلیل خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه یکی از حوزه‌های مهم در این خصوص، کارآفرینی در حوزه گز است، بنابراین دو مجموعه گز آنتیک و گز معراج گز نیز به‌عنوان مجموعه‌های موفق در حوزه کارآفرینی معرفی خواهند شد.

او با بیان اینکه اقدام بعدی، تلاش برای راه‌اندازی موزه گز اصفهان است، تصریح کرد: اگر ما بخواهیم در طول تاریخ، موقعیت و شرایط فعلی را برای اصفهان در زمینه گز حفظ کنیم باید نسبت به ایجاد یک موزه زنده و فعال درخصوص گز اصفهان از دیروز تا امروز تلاش کنیم که در این خصوص و برای اولین بار در حال طراحی یک قاب به نام دیوار افتخارات گز اصفهان هستیم. به همین منظور هریک از گزهای برند اصفهان ۵ محصول قدیمی و ۵ محصول جدید خود را در یک قاب ارائه می‌کنند و به‌این‌ترتیب ما تصویر همه گزهای اصفهان را در یک قاب با نام دیوار افتخارات گز اصفهان خواهیم داشت که فردا در دوازدهمین نمایشگاه گردشگری، صنایع‌دستی و هتلداری اصفهان افتتاح خواهد شد؛ ضمن اینکه در این جشنواره، آقای کرمانی‌زاده از گز کرمانی نیز به‌عنوان سفیر رسمی گز ایران معرفی می‌شوند.

کیان‌پور افزود: یکی دیگر از برنامه‌های این جشنواره، برگزاری نشست هم‌اندیشی گز اصفهان با حضور اصحاب تولیدکننده، توزیع‌کننده و قانون‌گذار و مسئولین ذی‌ربط است که روز دوشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار خواهد شد.

دبیر مرکز اطلس خوراک ایران با اشاره به شکل‌گیری دبیرخانه گز اصفهان در خانه خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان، گفت: امید داریم تا این دبیرخانه که متشکل از اتحادیه گز اصفهان، دانشگاه‌ها، مرکز خلاقیت و نوآوری و اطلس خوراک ایران است در طول سال بر موضوع گز تأمل کرده و بتواند از فردای بعد از برگزاری جشنواره گز اصفهان روی برندسازی گز اصفهان، محصولات نوآورانه بر پایه گز یا موضوعات مختلف و مرتبط فعالیت کند تا ان‌شاءالله هرسال یک برنامه بزرگ و مهم در حوزه گز اصفهان داشته باشیم.

علاقه‌مندان برای بازدید از اولین جشنواره گز اصفهان می‌توانند هم‌زمان با برگزاری دوازدهمین نمایشگاه تخصصی گردشگری، صنایع‌دستی و هتلداری اصفهان، هفتم تا یازدهم مهرماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، واقع در کمربندی شرق، منطقه روشن‌دشت مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا