برندهای خارجی

آیا محبوبیت برند اینستاگرام مثل برند فیس بوک دچار افول می‌شود؟

پایگاه خبری توسعه برند، تیک تاک، پاندمی و هزینه های دیتای موبایل در هند همگی باعث شدند استفاده از فیس بوک در سه ماهه گذشته افت کم سابقه ای پیدا کند اما سوال بزرگ این است که آیا اینستاگرام هم به این وضعیت دچار می شود؟

شرکت اینسایدر اینتلیجنس انتظار ندارد اینستاگرام در سه سال آینده کاربرانش را از دست دهد. اما برآوردهای نوامبر این شرکت نشان داد رشد کاربران ماهانه اینستاگرام در مقایسه با ۱۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۰، امسال به ۵.۸ درصد و تا سال ۲۰۲۵ به ۳.۱ درصد کاهش پیدا می کند.

اینستاگرام که در سال ۲۰۱۲ از سوی مِتا پلتفرمز (فیس بوک سابق) به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری شد، مسکنی برای کندی رشد فیس بوک دیده می شود و درآمد تبلیغات در اینستاگرام اهمیت فزاینده ای برای مِتا پیدا کرده است. این شرکت از این درآمد برای ایجاد کسب و کار جدید فروش هدستهای واقعیت افزوده و فناوریهای مرتبط با متاورس استفاده می کند. کاهش کاربران اینستاگرام و ناتوانی برای افزایش قیمت تبلیغات، بلندپروازیهای مارک زاکربرگ، مدیرعامل مِتا را متوقف خواهد کرد.

در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، افراد کمتری فیس بوک خود را هر روز در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰ چک کردند.   این یکی از نشانه های نگران کننده متعدد به همراه سود پایینتر از برآورد تحلیلگران و دورنمای درآمد ناامیدکننده است که باعث سقوط بیش از ۲۶ درصدی ارزش سهام مِتا در پنج شنبه گذشته شد.

دیو وهنر، مدیر مالی مِتا به تحلیلگران مالی گفت: بخشی از علت کاهش استفاده از اپلیکیشن و وب سایت فیس بوک، قرنطینه های کرونایی کمتر بود که تا پیش از این باعث افزایش فعالیت آنلاین شده بودند. وی افزایش هزینه های اینترنت برای مصرف کنندگان در هند و افزایش علاقه به تیک تاک را هم تاثیرگذار دانست.

اوج فریب آنلاین در برند اینستاگرام
بیشتر بخوانید

مِتا معمولا جزییات استفاده از اینستاگرام را به تنهایی منتشر نمی کند اما تحلیلگران می گویند تیک تاک به رشد اینستاگرام هم لطمه زده است.

فیس بوک و تا حدودی اینستاگرام پیش از این به چالشهایی نظیر فاجعه های حریم خصوصی دیتا، تفحص در خصوص سلامت روانی کاربران و رقابت از سوی اسنپ چت، توییتر و بسیاری از رقیبان دیگر در طی سالهای گذشته فائق آمده بودند. در واقع اینستاگرام میلیاردها دلار در قابلیتهای مربوط به ویدیو مانند سرویس ریلز (Reels) که مشابه تیک تاک است، سرمایه گذاری کرده است. زاکربرگ هفته پیش به تحلیلگران اعلام کرد ریلز سریعترین رشد را در میان فورمتهای محتوا داشته و بزرگترین سهم را در رشد تعامل در اینستاگرام داشته است.

بیشتر بخوانید:

اوج فریب آنلاین در برند اینستاگرام

کارمندان پیمانی برند فیس بوک حقوق دریافت نکرده اند

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران می گویند ریلز می تواند درآمدزایی بیشتری نسبت به تبلیغات در تصاویر و پستهای متنی داشته باشد با این حال ریلز هنوز به حد کافی محبوبیت نیافته تا فروش تبلیغات را جذب کند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا