وب گردی

تحقیق در مورد علل ساییدگی لاستیک خودرو

لاستیک روی ماشین به طور طبیعی اتفاق می افتد و در اثر حرکت چرخ ها در جاده و ایجاد اصطکاک ایجاد می شود و باعث می شود مقداری از آج لاستیک از بین برود و لاستیک صاف نشان داده شود.

هنگام رانندگی در جاده، اصطکاک بین لاستیک و جاده ایجاد می شود و گرما ایجاد می شود. گرمای تولید شده به سایش تایرها کمک می کند. هر چه سرعت رانندگی بیشتر و سطح جاده ناهموارتر باشد، سایش تایر بیشتر می شود.

لاستیک های فرسوده باعث ایجاد مشکلات زیادی برای خودرو و سرنشینان آن می شود. اگر آج لاستیک به طور کامل از بین برود، ممکن است خودرو در جاده های لغزنده سر بخورد یا در پیچ ها از جاده خارج شود. در برخی موارد این حالت بر روی هندلینگ خودرو تاثیر می گذارد و در حین رانندگی احساس می کنید که خودرو به یک سمت کشیده شده است.

دلایل ساییدگی لاستیک خودرو
اگرچه لاستیک به طور طبیعی و خود به خود در اثر ترافیک جاده ای فرسوده می شود، اما جدای از این موارد موارد دیگری نیز در ایجاد این حالت بسیار موثر است که شامل موارد زیر است:

سیستم فرمان معیوب و سایش لاستیک
سیستم فرمان یکی از مهم ترین قسمت های خودرو است که خودرو از طریق آن هدایت می شود. در صورت وجود نقص در این قسمت می توان در حین رانندگی خودرو را به یک سمت کشید. این منجر به سایش تایر در همان سمت می شود. بنابراین در صورت وجود هر گونه مشکل در سیستم فرمان باید سریعا آن را برطرف کنید. ابتدا بهتر است هوای لاستیک ها را بررسی کنید. اگر یکی از چرخ ها کمتر باد شده باشد، ماشین به همان سمت می کشد. اگر هوای لاستیک‌ها مشکلی نداشت، دلیل کشیده شدن خودرو به یک طرف ممکن است نقص در سیستم فرمان باشد. برای رفع این مشکل باید به مکانیک مراجعه کنید.

نامتعادل چرخ ها و فرسودگی لاستیک

تعادل چرخ به این معنی است که وزن به طور مساوی در هر چرخ توزیع شده و وزن هر چرخ با چرخ های دیگر یکسان است. اگر وزن یکی از چرخ ها کمی بیشتر از چرخ دیگر باشد، در هنگام رانندگی با سرعت بالا، این عدم تعادل باعث ایجاد لرزش هایی می شود که به قسمت های جلو و کناری خودرو آسیب می رساند و متعاقباً لاستیک های خودرو نیز فرسوده می شوند.

عدم تعادل چرخ ها را می توان با ارتعاشات خودرو تشخیص داد. اگر متوجه شدید که ماشین می لرزد، باید به مکانیک مراجعه کنید و تعادل چرخ ها را بررسی کنید. برای تعادل چرخ ها می توان وزن آنها را با استفاده از وزنه های کوچکی که می توان روی رینگ نصب کرد متعادل کرد.

نقص در سیستم تعلیق خودرو و سایش لاستیک
فنرها و سیستم های تعلیق خودرو از انتقال ارتعاشات و نوسانات شدید ایجاد شده در چرخ ها به بدنه خودرو جلوگیری می کنند. این سیستم از قسمت های مختلفی تشکیل شده و تمامی قسمت ها باید به درستی و هماهنگ کار کنند. در صورت وجود نقص در این سیستم و از بین رفتن عملکرد آن، سایر قسمت های خودرو آسیب جدی می بینند. یکی از این مشکلات که در اثر ایراد فنر رخ می دهد، سایش تایر است.

نقص انتهای جلو و فرسودگی لاستیک
قسمت جلویی خودرو مستقیماً به چرخ ها متصل می شود و ایجاد هرگونه عیب و ایراد در این قسمت مستقیماً بر عملکرد چرخ ها تأثیر می گذارد و در نهایت منجر به فرسودگی لاستیک می شود. بنابراین توصیه می شود هرگاه صدایی غیرعادی از جلوی خودرو شنیدید، مانند تق تق، سریعاً به مکانیک مراجعه کرده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید. به عنوان مثال مشکل در این قسمت باعث کج شدن چرخ جلو در برخی خودروها می شود.

انواع سایش تایر

انواع مختلفی از سایش تایر وجود دارد:

• گاهی این حالت مربوط به سایش جانبی لاستیک ها است و زمانی رخ می دهد که لاستیک ها تماس بیشتری با سطح جاده داشته باشند و در نتیجه زودتر فرسوده شوند.
• سایش مرکز زمانی اتفاق می افتد که لاستیک باد شده باشد و مرکز تایر در تماس بیشتری با زمین باشد.

• سایش لبه بیرونی زمانی اتفاق می افتد که چرخ ها دارای زاویه خمیدگی مثبت باشند.

• سایش رینگ داخلی زمانی اتفاق می افتد که چرخ ها دارای زاویه خمیدگی منفی باشند.

همچنین حمل بارهای سنگین و یا مشکلات مربوط به سیستم فنر باعث چنین سایش می شود.

• آج لاستیک ناشی از سیستم تعلیق است و چرخ ها متعادل نیستند.

• آج لاستیک عقب خودرو به دلیل مشکل کمک عقب است.

راه های جلوگیری از سایش لاستیک
برای جلوگیری از این مشکل راه هایی وجود دارد که در این قسمت ارائه خواهیم داد.

لاستیک های خود را به طور منظم چک کنید
برای جلوگیری از ساییدگی چرخ ها، توصیه می شود که لاستیک های خود را به طور منظم بررسی کنید تا میزان ساییدگی آج را مشاهده کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید تا از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری شود.

چک کردن فشار باد لاستیک
توصیه می شود هر چند ماه یکبار فشار باد لاستیک خود را چک کنید. علاوه بر این، در ابتدای هر فصل باید میزان هوای لاستیک ها را تغییر دهید. زیرا در هر فصل به دلیل تغییرات دما، لاستیک ها کوچک یا منبسط می شوند و در صورت درست نبودن مقدار ممکن است مشکلاتی پیش بیاید.

دفترچه راهنما را مطالعه کنید
تقریباً تمامی کارخانه های تایرسازی همراه با محصولات خود راهنمای مشتریان را ارائه می دهند تا مشتریان بتوانند در زمان های مختلف از میزان تورم لاستیک مطلع شوند. به عنوان مثال، اگر یک لاستیک بیش از حد باد شده باشد، می تواند خطر پنچر شدن لاستیک را افزایش دهد و منجر به تصادف و هزینه های بالا شود.

از رانندگی با سرعت بالا خودداری کنید
رانندگی با سرعت بالا باعث ایجاد اصطکاک زیادی بین لاستیک و زمین در هنگام ترمزگیری می شود و مدت زمان زیادی طول می کشد تا کاملاً متوقف شود. در این صورت عمر لاستیک ها کاهش می یابد. در نتیجه توصیه می شود همیشه با سرعت مناسب رانندگی کنید تا بتوانید خودرو را به خوبی کنترل کنید و از اصطکاک بیش از حد بین چرخ ها و زمین جلوگیری کنید.

حرکت چرخ های جلو و عقب
لاستیک های جلو برای ترمز دیسکی و لنت و لاستیک های عقب برای ترمز دستی استفاده می شود. به همین دلیل، لاستیک های جلو ممکن است زودتر فرسوده شوند. بنابراین توصیه می شود برای افزایش عمر لاستیک ها هر دو سال یکبار چرخ های عقب را با چرخ های جلو تعویض کنید.

منبع: بیتوته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا