اقتصادی

اجرای طرح وزارت صنعت برای پیش بینی پذیر ‌شدن تولید در بازار

پایگاه خبری توسعه برند، قائم‌مقام وزارت صنعت از آغاز اجرای طرح جدید وزارت صنعت در قالب قراردادهای کشف پریمیوم محصولات صنایع معدنی در بورس کالای ایران خبر داد.

روزنامه اطلاعات- محمد صادق مفتح در خصوص طرح وزارت صنعت مبنی بر استفاده از قرارداد کشف پریمیوم در مدیریت هوشمند بازارهای کالایی و رفع دغدغه‌های تولید گفت: منطق استفاده از این قرارداد بر این مبنا است که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده بتوانند برای بازده زمانی یکساله یا بیشتر برنامه ریزی کرده و آنها بتوانند از آینده بازار و فروش کالا و تأمین مواد اولیه اطمینان حاصل کنند و در اصل با این طرح وزارت صنعت با بهره گیری از ظرفیت بورس کالا، بازار برای فعالان اقتصادی و تولید پیش بینی پذیر می‌شود.

وی در توضیح انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا گفت: در این شیوه، یک واحد تولیدی وقتی محصول خود را برای ۶ماه و حتی یکسال آینده عرضه می‌کند، مازادی برای مقطع زمانی ۶ماهه یا یکساله پیدا می‌کند و می‌تواند بعد از پوشش نیاز بازار داخل، برای صادرات اقدام کند؛ به عبارت دیگر با این روش، صادرات قابل برنامه ریزی می‌شود و بنابراین وقتی شرکتی از امروز می‌داند برای نیاز داخل و صادرات طی ۶ماه آینده به چه میزان تولید نیاز دارد، به خوبی برای تولید خود برنامه ریزی می‌کند و این امر یک امتیاز برای تولیدکنندگان به شمار می‌رود.

قائم‌مقام وزارت صنعت ادامه داد: از سوی دیگر تولید کننده پایین دستی که می‌داند مواد اولیه خود را برای ۶ماه جلوتر پیش خرید کرده با برنامه ریزی بهتری به تولید می‌رسد و از نوسانات بازار بین المللی و هیجانات آن نگران نمی‌شود؛ با همه این تفاسیر با اجرای این طرح، بازار هم برای تولید کننده و هم صادرکننده پیش بینی پذیر شده و قابلیت برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت به تولیدکنندگان داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه صنایع به شدت از این طرح استقبال می‌کنند، تصریح کرد: امروز آغاز این طرح در بورس کالاست و رفته رفته با آشنایی کامل صنایع شاهد استقبال آنها از این طرح خواهیم بود.

مفتح یادآور شد: اکنون فعالان اقتصادی نمی‌توانند پیش بینی کنند که ۶ماه دیگر چه اتفاقی در بازار رخ می‌دهد لذا با تغییرات بازار بین المللی از خود رفتارهای هیجانی نشان می‌دهند که این موضوع باعث تشدید مشکلات بازار می‌شود اما با اجرای این طرح، اطمینان خاطری بین فعالان ایجاد می‌شود و هر اتفاقی در بازار بین المللی رخ دهد، آنها مطمئن هستند که محصول خود را دارند و می‌توانند ماده اولیه را در زمان مشخص تحویل بگیرند.

وی در خصوص تأثیر اجرای این طرح در جهش تولید گفت: یکی از موانع جهش تولید عدم امکان پیش بینی کوتاه مدت و میان مدت بازار است و وقتی موانع تولید برداشته می‌شود به این معنا است که تولیدکننده راحت تر از گذشته و با برنامه ریزی بهتری می‌تواند تولید را انجام دهد و این قدم بزرگی در جهش تولید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا