بصریسازی داده چگونه به مدیریت مالی کسبوکار کمک میکند؟
پایگاه خبری توسعه برند، امروزه تیمهای مالی چنان حجم زیاد و نامفهومی از دادهها را تولید میکنند که برای هر مدیر مالی شناخت و درک این اطلاعات حیاتی است تا بتواند با استفاده از آنها به کسبوکارها در روندها، بهبود عملکرد، بهبود محصولات و خدمات، تعیین اهداف واقعبینانه و تصمیمگیری آگاهانهتر کمک کند.
با این حال، صرف جمعآوری و پردازش اطلاعات، به خودی خود، آنقدرها هم ارزشمند نیست. گرفتن نتیجه گیری معنادار از یک دسته ۰ و ۱ دشوار است. در عوض، آنچه واقعا تاثیرگذار میشود، ارائه بینشهای عملی به کسبوکارها به شیوهای ساده و قابل درک است. تجسم دادههای مالی بیش از هر زمان دیگری به شرکتها کمک میکند تا دادهها و آمار خود را به روشهایی ارائه کنند که واقعا باعث پیشرفت شود.
انواع بصریسازی دادههای مالی
برای بصریسازی یا تجسم دادهها مختلف اشکال زیادی از جمله نمودارها، اینفوگرافیها، نقشه و جدولها وجود دارد.
هدف نهایی هر یک از این روشها به این شرح است: آسان کردن جستوجو در دادهها، کشف الگوها و دریافت یک داستان متقاعدکننده و مبتنی بر داده به کسبوکار.
تجسم دادهها تحلیلهای دقیق را تسهیل میکند و به تیمها کمک می کند تا سردرگمیهای کمتری داشته باشند. با استفاده از ابزارهای تجسم داده، تیمهای مالی میتوانند طیف گستردهای از نمودارها را ایجاد کنند تا ارقام و سایر اطلاعات خود را هوشمندتر نشان دهند. فینتک در اینجا نیز به یاری کسبوکارها آمده و از دل دادهها و ریزتراکنشهای کیف پول آنها تحلیلها و نمودارهای بسیار کاربردی و دقیقی ارائه میدهد که به کسبوکارها برای مدیریت مالی و تصمیمگیریهای مهم کسبوکار دید درست میدهد.
ابزارهای تجسم داده چیست؟
به طور خلاصه، نرم افزار تجسم داده به شما کمک میکند تا دادههای خام را به شکلهای قابل درک تبدیل کنید. امروزه انواع مختلفی از نرم افزارهای تجسم داده وجود دارد که نمایش بصری داده آماری را در قالب نمودار، اینفوگرافیک، ویدئو و غیره ارائه میدهد.
تیمهای مالی پیشرو از ابزارهای تجسم دادهها برای صرفهجویی در زمان و هزینه استفاده می کنند. به جای کاوش در دادهها با استفاده از روشهای مرسومتر، میتوانند بر چیزهایی تمرکز کنند که بیشترین اهمیت را دارد و تغییرات پایدار را ایجاد کنند. انتخاب ابزار مناسب کلید موفقیت است، با هدف یک ابزار تجسم داده ایدهآل تبدیل دادهها به اطلاعات قابل هضم برای هر ذینفع.
البته هر نوع تجسم دادهای موثر و کاربردی نیست. تنها وقتی درست انجام شود، درک مفاهیم پیچیده را آسانتر میکند. هنگامی که تجسم دادهها ضعیف انجام میشود، در واقع مخاطبان شما را بیشتر گیج میکند یا حتی اطلاعات شما را کاملا نادرست نشان میدهد.
ابزارهای بصریسازی داده در جهت بالا بردن هوش تجاری دستیار کسبوکارها هستند و اکنون استارتاپهای بسیاری در میزکار خود این خدمت را نیز ارائه میدهند. برای آموزشهای بیشتر درمورد این موضوع میتونید به اینجا سر بزنید.
در نهایت ذکر چند نکته برای مدیران مالی که به دنبال بهبود روندهای تحلیلی و ارتباطات خود هستند ضروری است:
روی فناوری مناسب سرمایه گذاری کنید
در حال حاضر تعداد زیادی از ابزارهای فناوری در بازار موجود است. برخی از آنها واقعا میتوانند به کاربران کمک کنند تا به راحتی تصاویر متقاعدکننده ایجاد کنند. برای شروع، رهبران مالی اغلب به دنبال سرمایهگذاری در سیستمهای برنامهریزی هستند که سیلوهای داده را حذف میکنند و یک نقطه دسترسی واحد به اطلاعات ایجاد میکنند. و در نهایت به دنبال پلتفرمهایی میگردند که به آنها امکان میدهد به راحتی دادههای خود را با چیزهایی مانند قابلیت کشیدن و رها کردن، کتابخانههای نمودار و منحنیها، توابع جستجوی بصری، و هدایت جهتگیری و تصمیمهایی که به پاسخگویی به سوالات کمک میکنند.
هدف خود را بدانید
درک آنچه که امیدوارید قبل از ایجاد تجسمها به انجام برسانید، کلید موفقیت است. تعیین کنید که آیا هدف شما اعلامی است یا اکتشافی. اطمینان حاصل کنید که KPI های مالی خود را درک کرده اید. تعیین پاسخ به این سؤالات به شما کمک می کند تا به سمت ابزارها و قالب هایی که برای شما مفیدتر هستند راهنمایی کنید.
مخاطبان خود را در ذهن خود نگه دارید
تجسم داده های شما بسته به زمینه، مانند افرادی که آنها را مشاهده می کنند، به سطوح مختلفی از جزئیات نیاز دارند. ارائه داده های مالی برای C-suite به اطلاعات سطح بالا و بسیار مرتبط نیاز دارد که به رهبران در تصمیم گیری استراتژیک کمک می کند. با این حال، اگر به رهبران خط کسب و کار ارائه می دهید، کاوش در جزئیات دقیق می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار آنها قرار دهد.
مهارتهای تجسم داده را در تیم خود را تقویت کنید
با اینکه مدیران مالی توانایی تیم خود را برای تجسم دادهها مدام ارزیابی میکنند، تنها درصد کمی از همتایان آنها موافق هستند. در حالی که همه اعضای تیم مالی شما می توانند بر اصول تجسم داده مسلط شوند، آموزش و تمرکز جدید بر استخدام میتواند شایستگیهای تجسم داده تیم شما را به سطح بعدی برساند. آموزش ابزارهای تجسم داده را اجرا کنید تا تیم شما از قابلیت های فناوری شما آگاه باشد. هنگام استخدام جدید، به دنبال افرادی باشید که دارای پیشینه تجزیه و تحلیل داده قوی و تجربه عمیق در تجسم داده هستند.