وب گردی

اخلاق انتخاباتی؛ حلقه مفقوده تبلیغات

تبلیغات رسمی دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی در سومین روز خود در استان قرار دارد و می توان گفت که تبلیغات این دوره تلفیقی از رقابت های انتخاباتی سنتی و مدرن است.

این دوره از انتخابات را باید میدان ظهور و ظهور کاندیداهایی دانست که شاید در روز انتخابات نتوانند خود را در جمع مدعیان این دوره ببینند، اما اگر مسیر و روند مناسب را طی کنند و بستر ایجاد کنند، می توانند خوبی داشته باشند. و آینده ای مطمئن برای تعیین ترکیب نمایندگان استان در دوره های آتی مجلس.

این در حالی است که از دیگر رقابت های انتخاباتی در زنجان می توان به روند گسترده توهین، هتک حرمت و تخریب برخی نامزدهای مطرح و تاثیرگذار دور کنونی مجلس توسط نامزدها و حامیان آنها در فضای مجازی اشاره کرد. گروه‌هایی که در فضای مجازی با شخصیت‌های متفاوت در ماه‌های اخیر شکل گرفته‌اند، امروز به عرصه‌ای برای انتشار مطالب کذب برخی نامزدها و حامیان آنها تبدیل شده است.

در این میان هرچند نهادهای اجرایی و نظارتی بر انتخابات، موارد را رصد می‌کنند و قول‌هایی برای برخورد با تخلفات انتخاباتی داده شده است، اما آنچه تجربه انتخابات گذشته در عرصه‌های مختلف نشان داده است، ظهور و بیان برخی موارد غیراخلاقی و محتوای غیرواقعی است. که در بسیاری از موارد تاثیر زیادی دارند، در نتایج انتخابات، پس از انتخابات و حتی در جریان رقابت های انتخاباتی، برخی از نامزدها به دلیل عدم الزام به اصلاح مطالب نادرست متضرر شدند و موج منفی ایجاد شده علیه آنها باعث شد تضعیف پایگاه اجتماعی و از دست دادن آرای آنها.

مراقب خاک رس کج باشید

ضعف اخلاق انتخاباتی و عدم توانایی و کارآمدی کسانی که می خواهند با فضاسازی و بیان مطالب غیرواقعی بر روند تبلیغات کاندیداهای شناخته شده و البته توانمند تأثیر بگذارند، درست مانند یک تیم فوتبال که به دلیل عدم برابری با تیم حریف، بازی ناعادلانه و مخربی انجام می دهد و البته اجیر شده تعدادی از تماشاگران تلاش می کنند تا روی تیم حریف تاثیر بگذارند، رقابت هایی که در بسیاری از موارد حتی با بی طرفی داوران و معرفی کمک داور ویدئویی، تیمی که شایسته آن بود. برنده شدن رنج برد .

تجربه ثابت می کند که این نامزدها، خود و حامیانشان که فرصت و برنامه روشنی برای بیان و ارائه ندارند، در مقابل سایر کاندیداها که غالباً کاندیداهای توانمند، متخصص و تأثیرگذار هستند، به دنبال تخریب و بیان مطالب کذب هستند.

در گام اول، اگرچه تخریب کنندگان به دنبال منافع ناعادلانه خود هستند، اما آنچه به وضوح مشاهده می شود، توهین به شعور و شعور مردم با تلاش برای نفوذ در افکار عمومی با ارائه محتوای غیر واقعی و ایجاد منافع شخصی و در برخی موارد حزبی و گروهی است. .

در این میان برخی از کاندیداها و حامیان آنها از آنجایی که از قبل خود را بازنده انتخابات می دانند و حرفی برای بیان و رای ندارند، قدمی به سمت فرافکنی گذاشته اند تا در نهایت بی رای خود را به برخی تهمت ها و توهین ها و انتساب های غیرواقعی نسبت دهند.

فضای قبل از انتخابات نباید بهانه ای برای تخریب و توهین باشد

یک شهروند زنجانی با بیان اینکه انتقاد و تخریب با یکدیگر متفاوت است و نباید فضای پیش از انتخابات را بهانه ای برای تخریب و توهین قرار داد، می گوید: اصولاً کسانی که تخریب می کنند و فضای غیرواقعی را علیه رقبای خود ایجاد می کنند. علمی ندارند و به دلیل نداشتن برنامه و گفتمان، رقبای خود را نابود می کنند.

علی محمدی با بیان اینکه فضای انتخاباتی استان زنجان همواره به شکل های مختلف با روند تخریب و بداخلاقی روبه رو بوده است، می افزاید: برخی در این روند تخریبی به طرق مختلف در رسیدن به اهداف خود موفق بوده اند و برخی نیز با وجود اینکه توانسته اند آسیب دیده اند. برنامه داشته باشید

در این بیانیه آمده است: تلاش برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی با بیان مطالب کذب در هر فضای تبلیغاتی توهین به شعور و شعور مردم و ظلم به جامعه است و بر اساس تأثیری که بر روند انتخابات می گذارد، متخلفان باید جرم انگاری شوند. و بررسی شد.

برای جلوگیری از تخریب نامزدهای انتخابات شورای اسلامی باید جدی گرفته شود

یک فعال فرهنگی و اجتماعی وظیفه اولیه یک نماینده مجلس را قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین مصوب دانست و گفت: شایسته است نامزدها و حامیان آنها از تخریب رقبای خود پرهیز کنند و در عوض برنامه ها و توانمندی های خود را به جامعه هدف ارائه دهند. ..

رضا قاسم پور می افزاید: کاندیداها برای اقناع و فریب مردم و بدون شک با انحراف اذهان عمومی، منتخبان شعارها و وعده های غیرقابل تحقق و بی ارتباط با وظایف نمایندگان را در فرآیند تبلیغات و انتخابات بدهند. نمایندگان مجلس آینده با چالش های بی امان روبرو خواهند شد.

نامزدها باید در تبلیغات انتخاباتی از قانون پیروی کنند

رئیس هیئت بررسی آگهی های انتخاباتی استان زنجان می گوید: نامزدهای انتخابات شورای اسلامی باید در تبلیغات انتخاباتی خود قانون را رعایت کنند.

ابوالفضل رفیعی با اشاره به اینکه امکان استفاده از امکانات دولتی و نهادهای مردمی برای تبلیغات انتخاباتی کاندیداها وجود دارد، می افزاید: هیأت بررسی ستادهای استانی بیش از ۵۰ مورد را از فهرست امکانات دولتی بر اساس قانون و برای استفاده شناسایی کرده است. بر اساس اصل تبلیغات انتخاباتی نامزدها، فرصت برابر برای تبلیغات و عدالت انتخاباتی برای نامزدها فراهم شده است.

رئیس کمیسیون بررسی تبلیغات انتخاباتی استان زنجان ادامه می دهد: در ماده ۷۰ تا ۸۵ قانون جدید انتخابات شورای اسلامی به موضوعات تبلیغات و ضوابط آن و همچنین جرایم تبلیغاتی و انتخاباتی اشاره شده است. اقدامات هواداران نیز نسبت به نامزد است.

وی با تاکید بر اینکه کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی مجاز به چاپ و نصب اقلام تبلیغاتی با ابعاد حداکثر ۱۰۰*۷۰ هستند و تصاویر بزرگتر نیز در ستاد و ستاد کاندیداها مجاز است، می‌گوید: کاندیداها و فعالان ستادی این کار را انجام می‌دهند. حق نصب داربست و بنر را ندارند در سایر نقاط شهرها و روستاها از این امر خودداری کنند زیرا این اقدام تخلف است و بخشداران موظف به جمع آوری اقلام و آثار تبلیغاتی غیرمجاز هستند.

روحیه همواره یکی از شاخص های مهمی است که مقام معظم رهبری در انتخابات بر آن تاکید دارند. تحقق «وضعیت سالم رقابت های انتخاباتی» در گرو رعایت اخلاق در عرصه رقابت هاست. توجه به موضوعاتی چون پرهیز از دروغ، تهمت و افترا، تخریب، افترا، بزرگ نمایی مسائل، اسراف، هزینه های غیرقانونی، دادن وعده های غیرواقعی و خرید رای از جمله دغدغه هایی است که توجه می تواند سلامت رقابت های انتخاباتی را تضمین کند.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا