برندهای خارجی

جریمه سنگین برای شبکه اجتماعی ایکس

توسعه برند، اتحادیه اروپا پس از انجام تحقیقات اولیه خود، به شبکه اجتماعی ایکس «ایلان ماسک» هشدار داده است که احتمالاً با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهد شد. کمیسیون اروپا می‌گوید سیستم تیک آبی این پلتفرم فریبنده و ناقض قوانین رسانه‌های اجتماعی است. ایلان ماسک نیز به این ادعاها پاسخ داده است و می‌خواهد با کمیسیون اروپا در دادگاه مقابله کند.

کمیسیون اروپا با اعلام یافته‌های تحقیقات اولیه خود، گفت که ایکس با قانون خدمات دیجیتال (DSA) مطابقت ندارد. در صورت تأیید این یافته‌ها، ایکس با جریمه‌ای معادل ۶ درصد از گردش مالی جهانی خود مواجه خواهد شد. ایلان ماسک نیز پاسخ داده است: «ما مشتاقانه منتظر یک نبرد عمومی در دادگاه هستیم.»

کشمکش اتحادیه اروپا با ایکس و ایلان ماسک

قانون‌گذاران اروپایی می‌گویند زمانی که ایلان ماسک پس از خرید توییتر در اواخر سال ۲۰۲۲، سیستم تأیید تیک آبی را دوباره راه‌اندازی کرد، به هر کسی اجازه داد تا با پرداخت پول، این نشان محبوب را دریافت کند. این امر منجر به پرشدن این پلتفرم با حساب‌های جعلی و انبوهی از اطلاعات گمراه‌کننده با تیک آبی شده است.

کمیسیون در یافته‌های خود می‌گوید: «این امر بر توانایی کاربران برای تصمیم‌گیری آزادانه و آگاهانه درباره اعتبار حساب‌ها و محتوایی که با آن‌ها در تعامل هستند تأثیر منفی گذاشته است. شواهدی مبنی بر سوءاستفاده عوامل مخرب با «حساب تأییدشده» برای فریب کاربران وجود دارد.»

ایلان ماسک نیز در ایکس درباره این تحقیقات مدعی دریافت و رد پیشنهاد عجیبی از کمیسیون اروپا شده است:

«کمیسیون اروپا یک معامله سری غیرقانونی را به ایکس پیشنهاد کرد: اگر ما بی‌سروصدا گفت‌وگوها را بدون اینکه به کسی بگوییم سانسور کنیم، آن‌ها ما را جریمه نمی‌کنند. پلتفرم‌های دیگر این معامله را پذیرفتند.»

ماسک همچنین گفت: «مشتاقانه منتظر یک نبرد عمومی در دادگاه هستیم تا مردم اروپا بتوانند حقیقت را بدانند.»

«تیری برتون» از کمیسیون اروپا نیز در پاسخ به اظهارات ماسک گفت پیشنهاد مصالحه طبق رویه‌های قانونی ارائه شده است:

«هیچ «معامله محرمانه‌ای» وجود نداشته است و هرگز نیز وجود نخواهد داشت. DSA به ایکس و هر پلتفرم بزرگ دیگری امکان ارائه تعهدات برای حل‌وفصل یک پرونده را می‌دهد.»

البته تحقیقات اتحادیه اروپا صرفاً به تیک‌های آبی محدود نیست، براساس قانون جدید DSA، ایکس باید یک پایگاه داده از تمام تبلیغات دیجیتالی خود، با جزئیاتی درباره اینکه چه کسی تبلیغات را سفارش داده و مخاطب هدف آن چه کسانی هستند، منتشر کند. اما محققان اتحادیه اروپا می‌گویند که پایگاه داده تبلیغات ایکس «قابل جستجو و قابل اعتماد» نیست و تبلیغاتی وجود دارند که دارای پیام‌های مضر هستند و گروه‌های آسیب‌پذیر را هدف قرار می‌دهند.

منبع: دیجیاتو

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا