برندهای ایرانی

بررسی نقش نوآوران در آینده ایران در پنل تخصصی نمایشگاه بین‌المللی الکامپ

پایگاه خبری توسعه برند، نوآوران و صنعتگران ایرانی از گذشته همواره در بین مردم و جامعه ارج و قرب زیادی داشته‌اند.

سعید معیدفر، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در نمایشگاه بین‌المللی الکامپ با اشاره به این نکته گفت: «هرچند صنعتگران ایرانی در ارائه نوآوری‌های جدید اعتما‌د خود را از دست داده‌اند، اما گذشته ایران‌زمین نشان می‌دهد نوآوران این سرزمین در بین مردم و جامعه خود ارج و قرب زیادی داشته‌اند.»

معیدفر در پنل «نقش نوآوران در آینده ایران» در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ اظهار داشت: «معتقدم بی‌اعتمادی به نوآوران در ایران سابقه تاریخی ندارد و نوآوران صنعتی در کشورمان از اعتبار و ارزش اجتماعی بالایی برخوردار بوده‌اند.»

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران با بیان اینکه نوآوران صنعتی در گذشته در ایران به‌خوبی توانسته بودند با حاکمیت و شهروندان ارتباط مناسبی برقرار کنند، گفت: «در گذشته نوآوران توانسته بودند با مردم رابطه معنوی خوبی برقرار کنند، اما در دهه ۴۰ و ۵۰ که جریانات مارکسیستی در جهان اهمیت پیدا کرد، رشد بدبینی به نوآوران صنعتی در جامعه ما تشدید شد.»

او یادآور شد: «در دوره مدرن نیز در ایران استارتاپ‌ها با توجه به موقعیتی که در کشورمان حاکم است باید خود را به مراکز قدرت و مردم در جامعه نزدیک کنند.»

معیدفر تصریح کرد: «در این شرایط استارتاپ‌ها برای موفقیت خود باید رابطه خود را با حاکمیت و مراکز قدرت بیشتر کنند و تضعیف رابطه آنها با شهروندان همواره مشکلات زیادی به وجود می‌آورد. با این حال کسانی که نگران آینده این کشور هستند باید در فضای مجازی و در یک محیط واقعی ارتباطات خود را با مردم بیش از پیش تقویت کنند.»

او تأکید کرد: «امروز یکی از مشکلات استارتاپ‌های ما ارتباطات ضعیف آنها و مردم است؛ در حالی است که آنها باید با جامعه ایران روابط خود را ارتقا دهند زیرا ارتباط ضعیف در فضای مجازی می‌تواند بدبینی مردم را به استارتاپ‌ها بیشتر کند.»

معیدفر با بیان اینکه ارتباط استارتاپ‌ها و انجمن‌های علمی می‌تواند کارآفرینی را در کشور توسعه دهد، افزود: «ساختن چند مدرسه در کشورمان مشکلات را حل نمی‌کند؛ جامعه برای تقویت روابط اجتماعی نیازمند افراد متخصصی است که بتوانند در ایجاد این ارتباط بسیار مثمرثمر واقع شوند.»

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در این میزگرد تأکید کرد: «به نظر می‌رسد در این مرحله اهل دانش و علم در کشور باید کمک کنند تا با رشد جامعه انسانی، فضای مجازی نیز در کشورمان به محل اعتماد مردم تبدیل شود.»

در ادامه این پنل تخصصی، هادی خانیکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: «نوآوری و تغییرات مهم است و در این راستا اعتماد شهروندان به گروه‌های اجتماعی از حساسیت زیادی برخوردار است.»

خانیکی افزود: «با گسترش فساد در جامعه مردم به‌شدت احساس بی‌عدالتی می‌کنند و طبیعتاً اعتماد خود را به گروه‌های اجتماعی از دست می‌دهند و این می‌تواند اعتماد شهروندان را به گروه‌های اجتماعی کمتر کند.»

او گفت: «در عصر حاضر تحولات فناورانه و ارائه نوآوری‌های جدید و کارآفرینی از الزامات است، ولی باید توجه شود که در فضای مجازی زمینه مساعد برای مردم فراهم آید. فضای مجازی هم‌اکنون برای آنها نامساعد است.»

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: «برای فراهم شدن فرصت‌های نوآورانه و کارآفرینی باید تلاش کنیم و این فضا باید به طرف بهبود و اثربخشی بیشتر حرکت کند.»

خانیکی تأکید کرد که برقراری ارتباطات مناسب بین مردم و استارتاپ‌ها مهم است و در این راستا استارتاپ‌ها باید بتوانند با گروه‌های محلی و اقشار اجتماعی در کشورمان ارتباط داشته باشند و ارتباط با مشتریان، مشارکت در کارهای اجتماعی، توسعه روابط عمومی و ایجاد شبکه‌های مجازی و محلی با رابطه قوی می‌تواند باعث رونق کسب‌وکارها در فضای مجازی شود.»

در ادامه این پنل تخصصی، علی‌اصغر سیدی، جامعه‌شناس اظهار داشت: «در زمینه نوآوری در کسب‌وکارهای صنعتی غفلت تاریخی شده؛ درحالی‌که نوآوری جدید در صنعت در دوره معاصر پس از مشروطیت پیامدهای بسیار خوبی در کشورمان داشته است.»

سیدی بیان کرد: «سوابق گذشته نشان می‌دهد در همه دوره‌های تاریخی نوآوری‌های صنعتی وجود داشته، ولی در سال‌های اخیر کسب‌وکارهای مختلفی در حوزه مهندسی، خدماتی و صنعتی از بین رفته است.»

او گفت: «هرچند افراد نوآور در دوران‌های گذشته در کشورمان وجود داشتند و صنعتگران زیادی هم در گذشته نوآور بوده‌اند، ولی هم‌اکنون از برخی از این صنعتگران در کشور نشانه‌هایی وجود ندارد.»

این جامعه‌شناس در پایان اظهار داشت: «در این شرایط استارتاپ‌ها و بومی کردن صنعت آنها می‌تواند در حوزه‌های مختلف صنعتی و اقتصادی تحولات بزرگی در کشورمان به وجود آورد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا