برندهای ایرانی

توسعه برندسازی شهر رشت

پایگاه خبری توسعه برند، همایش نقش رسانه در توسعه برندسازی شهر رشت امروز یکشنبه میزبان مردم مرکز گیلان بود که مسئولان و کارشناسان یکصدا رسانه و فرهنگ را دوروی یک سکه برای ارتقا و اعتلای این شهر در مسیر بازگشت به دوران شکوفایی فرهنگی خود دانستند.

مرکز استان گیلان امروز در همایشی با هدف بررسی و ارزشیابی نقش رسانه در توسعه برندینگ شهر باران در رشت گرد هم آمدند. شهری با افتخارات بزرگ در حوزه فرهنگی و علمی که همچون نگینی در سابقه تاریخی آن می‌درخشد.

بزرگانی همچون محمد معین نخستین دارنده دکترای ادبیات فارسی، دکتر محمود پاکساز، پروفسور مجید سمیعی ، ابراهیم پورداوود و پروفسور حسین اکبرزاده که هرکدام آوازه جهانی داشته و تفکرشان در فضای دانشگاهی جهان و ایران تدریس می شود.

حال مسئولان فرهنگی و متولیان شهری رشت برای شکوفایی این شهر خلاق گردهم آمده‌اند و معتقد هستند که رشت برای معرفی بهتر و برخورداری از داشته های فرهنگی، نیازمند استفاده مناسب از رسانه و بازیابی جایگاه رسانه در توسعه خود است. به اعتقاد مسئولان گردشگری و فرهنگ در کنار فضای رسانه میتواند راهکاری برای ارتقا این شهر در تمامی حوزه ها باشد.

نقش برندینگ در تسهیل تصمیم گیری گردشگران

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز در این همایش بیان کرد : ۳۰۰ نوع غذای محلی در گیلان شناسایی شده که ۲۷ شیوه پخت از این تعداد غذا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
ولی جهانی یکی از مزیت های برندینگ را تسهیل در تصمیم گیری گردشگران عنوان و بیان کرد: علاوه بر غذاهای محلی که به ثبت ملی رسیده است ،۷ پرونده دیگر از شیوه پخت غذاهای محلی گیلان نیز برای ثبت ملی در حال آماده سازی است.
وی اظهار داشت:فرهنگ و آداب مربوط به پخت و پز، از جایگاه ویژه ای در بین فرهنگ عامه مردم گیلان برخوردار است و این امر موجب شده تا ۲۷ اثر از حدود یکصد  اثر ناملموس گیلان در فهرست میراث ملی کشور به فرهنگ آشپزی این سرزمین اختصاص یابد.

فتوحات فرهنگی گیلان را باز می گردانیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این همایش گفت : متاسفانه ، به محض رسیدن به قله آن دست آورد را رها می کنیم ؛در حالی که می بایست فتوحات بدست آمده صیانت شوند ؛ تلاش می کنیم فتوحات فرهنگی گیلان از جمله جشنواره رضوی را باز گردانیم .
رضا ثقتی با بیان اینکه از بهره مندی نقش رسانه در جریان برندینگ شهر خلاق خوراک یونسکو غافل ماندیم افزود: باور ما اینست ابزار فرهنگ ،هنر و رسانه ماناترین و ژرف ترین ابزاردر دست کارگزاران نظام جمهوری اسلامی است.
وی اظهار داشت : قلل شامخ فرهنگی ،هنری و تاریخی آسان بدست نیامده اند که به راحتی بگذاریم از کف بروند بلکه بایستی از این فتوحات حفاظت کنیم .
وی با بیان اینکه در پی کار کیفی هستیم نه کمی ،گفت: باور داریم رسانه ها در حین استقلال ، روحیه مطالبه گری ، رعایت عدالت اجتماعی و عدالت رسانه ای می توانند از حافظان این فتوحات باشند و در ارتباط با رسانه جزو استان های شاخص کشور هستیم بطوریکه رتبه هفتم رسانه های مکتوب و سوم رسانه های مجازی را دارا هستیم.

بهره مندی از ظرفیت علمی و دانشگاهی در توسعه شهر رشت

نائب رییس شورای اسلامی رشت نیز در همایش نقش رسانه در توسعه برند سازی شهر رشت گفت: باید از ظرفیتهای علمی و دانشگاهی  و نقدهای منصفانه رسانه ها برای توسعه شهر بهره مند شویم .
مجید عزیزی با تاکید بر اینکه نقد های منصفانه رسانه ها یاریگر مدیران شهری هستندافزود:بایستی به کمک رسانه ها برندینگ شهر خلاق یونسکو در بخش خوراک را حفظ کنیم ؛ اگرچه کرونا ما را در بخش هایی عقب انداخت باید با جهش مناسب و همراهی رسانه ها این کاستی ها  را جبران کنیم .

آبادانی کشور نیاز به انسان هایی از جنس فرهنگ دارد

مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در این همایش تاکید کرد: ایران بیش از هرچیزی برای آبادانی نیازمند انسانهای از جنس فرهنگ است. توسعه پایدار یکی از موضوعات جهانی است و اصل این موضوع بر آن مبنا استوار است که ما بکاریم تا دیگران بهره بجویند.

عبدالمهدی مستکین اظهار داشت: مسئول در واقع آن شخصی است که بداند برای چه آمده است؟ و زمانی که بر مسند می نشید هر روز او توسعه پایدار را فراهم کند.

وی گفت: یک مدیر دانا و خردمند آنست که با اصحاب رسانه بنشیند، نقد شود، بیاندیشد و با این روش شهر را از زباله و تعفن نابخردی خالی کند. اگر مدیران شهرداری به هوش باشند و مختصات جغرافیای خود را تیمار کنند آن زمان می توانند شهری را مدیریت کنند.

مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه مسند مدیریت کوتاه و گذرا است گفت: دوران مدیریت شما فرصتی است تا به عدل درآیید؛ کارهای مثمر را رقم بزنید وگرنه اینکه همایشی برگزار شود و سخنان کلیشه ای بیان شود و هیچ اتفاقی رقم نخورد بیانگر اینست که بر اقلیم وجودی خود نیز مسلط نیستیم و مدیری که درون خود را مدیریت نکند چگونه می تواند شهری را مدیریت کند؟

رشت مملو از شگفتی

جغرافیای تغذیه امروزه از اهداف پرطرفدار و پردرآمد در کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری محسوب می شود؛اهمیت این مساله تا بدانجاست که شبکه شهرهای خلاق یونسکو، خوراک شناسی را نیز در کنار ۶ حوزه خلاق دیگر از جمله صنایع دستی، هنرهای بومی ، هنرهای رسانه ای ،فیلم ،طراحی، ادبیات و موسیقی پوشش می دهد.

رشت نیز در کنار مفاخر خود از فرهنگ غنی در حوزه های مختلف بهره مند است. در این میان غذا یا همان خوراک جایگاه ویژه در داشته های تاریخی و فرهنگی این دیار بازی می کند.

رشت از سال ۹۴ در کنار آدلاید استرالیا ، بارسلونا از اسپانیا ، برگن از نروژ ، بوداپست از مجارستان ، دیترویت از آمریکا ، لیورپول از انگلیس ، رم از ایتالیا ، مونته ویدئو از اروگوئه ، سالوادور برزیل ، سنگاپور و۲۲ شهر دیگر از ۴۶ کشور جهان به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان پیوست ؛پخت تیان حلوا خشک بیجار، خورش ترش واش، سیاه پلو لنگرود، بادمجان شکم پر، پنیر برشته، کالکباب، باقلاوابیج از جمله مواردی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برندسازی

همایش نقش رسانه در برند سازی شهری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه استان در تالار مرکزی رشت با تاکید بر چالش ها و فرصت ها در رسانه های محلی در توسعه و برندینگ شهر خلاق رشت و بررسی جایگاه شبکه های اجتماعی در برندینگ شهری در کنار ارائه بخشی از غذاهای محلی گیلان برگزار شد .

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا