برندهای خارجی

DeepSeek: فرصتی برای برندهای فناوری اروپا در رقابت جهانی هوش مصنوعی

ظهور مدل هوش مصنوعی DeepSeek از چین، با ارائه خدمات ارزان‌تر نسبت به رقبای آمریکایی مانند OpenAI، فرصتی طلایی برای برندهای فناوری اروپایی فراهم کرده است تا در رقابت جهانی هوش مصنوعی به میدان بازگردند.

به گزارش توسعه برند؛ هیمانت مانداپاتی، مدیر استارتاپ آلمانی Novo AI، از اولین کاربرانی بود که دو هفته پیش از چت‌بات‌های DeepSeek استفاده کرد و مدل هوش مصنوعی چینی را جایگزین ChatGPT شرکت OpenAI کرد.

او در حاشیه کنفرانس GoWest برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر در گوتنبرگ سوئد گفت: «اگر برنامه خود را با استفاده از OpenAI ساخته‌اید، به‌راحتی می‌توانید به مدل‌های دیگر مهاجرت کنید… تعویض برای ما چند دقیقه طول کشید.»

ظهور DeepSeek با ارائه دسترسی به فناوری با کسری از هزینه، چشم‌انداز هوش مصنوعی را تغییر می‌دهد. این موضوع، به گفته مصاحبه با بیش از ده‌ها مدیر استارتاپ و سرمایه‌گذار، همچنین پتانسیل آن را دارد که سایر شرکت‌های هوش مصنوعی را وادار به بهبود مدل‌ها و کاهش قیمت‌ها کند.

مانداپاتی گفت: «DeepSeek پیشنهادی ارائه داد که پنج برابر کمتر از قیمت‌های واقعی آن‌ها بود. من پول زیادی پس‌انداز می‌کنم و کاربران هیچ تفاوتی احساس نمی‌کنند.»

استارتاپ‌های فناوری اروپا برای تطبیق با فناوری جدید با همان سرعت رقبای آمریکایی که دسترسی آسان‌تری به بودجه دارند، با مشکل مواجه بودند. اما مدیران می‌گویند DeepSeek می‌تواند معادلات را تغییر دهد.

سینا رجال، مدیر ارشد بازرگانی شرکت بریتانیایی NetMind.AI، یکی دیگر از اولین پذیرندگان DeepSeek، گفت: «این گام مهمی در جهت دموکراتیزه کردن هوش مصنوعی و ایجاد شرایط برابر با شرکت‌های بزرگ فناوری است.»

تحلیلگران برنستین تخمین می‌زنند که قیمت‌گذاری DeepSeek 20 تا ۴۰ برابر ارزان‌تر از مدل‌های معادل OpenAI است.

OpenAI برای ۱ میلیون توکن ورودی، یا واحدهای داده پردازش‌شده توسط مدل هوش مصنوعی، ۲.۵ دلار دریافت می‌کند، در حالی که DeepSeek در حال حاضر برای همان تعداد توکن ۰.۰۱۴ دلار دریافت می‌کند.

نگرانی‌هایی از سوی قانون‌گذاران در مورد اینکه آیا DeepSeek داده‌های OpenAI را کپی می‌کند یا پاسخ‌هایی را سانسور می‌کند که می‌تواند چین را در جایگاه بدی به تصویر بکشد، مطرح شده است. در حال حاضر تحقیقاتی در کشورهای مختلف اروپایی در حال انجام است.

سانجوت مالهی، شریک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر Northzone، گفت: «در حالی که پیش‌بینی آینده DeepSeek به عنوان یک کسب‌وکار دشوار است، تأثیر ساختاری آن بسیار فراگیر به نظر می‌رسد.»

زنگ هشدار

بر اساس داده‌های PitchBook، در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر در شرکت‌های هوش مصنوعی در ایالات متحده سرمایه‌گذاری شد، در حالی که این رقم در اروپا حدود ۱۵.۸ میلیارد دلار بوده است.

در ۲۲ ژانویه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری هوش مصنوعی به نام استارگیت، یک سرمایه‌گذاری مشترک با حمایت OpenAI، SoftBank (9434.T) و Oracle (ORCL.N)، رونمایی کرد.

سرمایه‌گذاری در اروپا محتاطانه‌تر بوده است.

تنها Mistral فرانسه در میان فهرست مدل‌های برتر بنیادی قرار دارد که تحت سلطه شرکت‌هایی مانند OpenAI، Meta (META.O)، Anthropic و Google (GOOGL.O) است.

DeepSeek چین پس از نوشتن مقاله‌ای در ماه گذشته مبنی بر اینکه آموزش DeepSeek-V3 کمتر از ۶ میلیون دلار قدرت محاسباتی از تراشه‌های Nvidia H800 نیاز داشته است، توجهات را به خود جلب کرد. این مدل از آن زمان از ChatGPT پیشی گرفته و به پرطرفدارترین برنامه بهره‌وری موجود در اپ استور اپل تبدیل شده است.

فابریزیو دل مافئو، مدیر عامل Axelera AI گفت: «این زنگ هشداری است که بزرگتر همیشه بهتر نیست. با در دسترس‌تر کردن مدل‌ها برای همه، هزینه کلی مالکیت و موانع ایجاد فناوری نوآورانه کاهش می‌یابد که می‌تواند کاتالیزوری برای کل صنعت باشد.»

در حالی که برخی از تحلیلگران تردید دارند که هزینه آموزش DeepSeek به اندازه ادعای این شرکت کم باشد، اما آنها موافقند که از مدل‌های مشابه آمریکایی کمتر است.

اولریک R-T، مدیر عامل Empatik AI دانمارک گفت: «من DeepSeek را فرصتی فوق‌العاده برای شرکت‌هایی مانند ما می‌بینم. این نشان داد که ما برای دستیابی به چشم انداز خود نیازی به بودجه های هنگفت نداریم.»

هزینه در مقابل ایمنی

جنگ قیمت ممکن است از قبل آغاز شده باشد.

مایکروسافت هفته گذشته مدل استدلال o1 OpenAI را به صورت رایگان برای همه کاربران Copilot به جای هزینه اشتراک معمول ۲۰ دلار در ماه، منتشر کرد.

یواخیم شلده از Scale Capital گفت: «قیمت‌های هوش مصنوعی در حال کاهش است، بنابراین استفاده در آینده احتمالاً به سمت جایی می‌رود که شفافیت وجود دارد، که معمولاً منبع باز است، حتی اگر در چین باشد.»

شرکت‌های بزرگ‌تر، از نوکیا فنلاند تا SAP آلمان، در مورد تغییر رویه محتاط‌تر هستند.

الکساندرو وویچا، رئیس بخش شرکتی در Synthesia بریتانیا که آخرین ارزش آن ۲.۱ میلیارد دلار بوده است، گفت: «هزینه فقط یک عامل است. عوامل دیگر عبارتند از: آیا شما تمام گواهینامه‌های امنیتی، چارچوب‌ها، اکوسیستم نرم‌افزاری را دارید که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با پلتفرم شما بسازند و ادغام شوند؟»

منبع: رویترز

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا