برندهای ایرانی

مدیرعامل فناپ: لزوم اتخاد سیاست همکاری میان کشورهای منطقه با محوریت فناوری‌های دیجیتال/ جیتکس۲۰۲۳

پایگاه خبری توسعه برند، مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ بر لزوم اتخاد سیاست همکاری میان کشورهای منطقه با محوریت فناوری‌های دیجیتال تاکید کرد و از تلاش اتاق بازرگانی تهران برای شکل‌گیری طرح «اتحادیه همکاری‌های دیجیتال خاورمیانه» خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی و برندینگ فناپ، دکتر شهاب جوانمردی روز چهارشنبه ۲۶مهرماه در رویداد روز فناوری ایران که با حمایت شرکت فناپ در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۳ برگزار شد، طرح شکل‌گیری اتحادیه منطقه‌ای تخصصی با نام «اتحادیه همکاری‌های دیجیتال خاورمیانه» را معرفی کرد و از تلاش اتاق بازرگانی تهران، به‌عنوان پاویون نیرومند بخش خصوصی برای شکل‌گیری این اتحاد و همکاری استراتژیک میان اتاق‌های مشترک کشورهای منطقه، خبر داد.

وی سخنرانی خود را با اشاره به اجماع نهایی پژوهشگران و تاریخ‌شناسان در کنفرانس تاریخ اقتصادی خاورمیانه که در ماه ژوئن سال ۱۹۶۷ در شهر لندن برگزار شد، آغاز کرد و گفت: پژوهشگران در آن زمان به این عبارت رسیدند که «خاورمیانه انبار انرژی، نفت و گاز در جهان است و تا سال‌ها با فرصت‌ها و تهدیدهای برآمده از این مواد حیاتی دست‌وپنجه نرم خواهد کرد.»

مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ با بیان اینکه ۵۴ سال از صدور این بیانیه می‌گذرد و فرازونشیب‌های تاریخی فراوانی از سر خاورمیانه گذشته ‌است، ادامه داد: هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان در آن کنفرانس در سال ۱۹۶۷هرگز متصور نبودند که امروز ما با خاورمیانه‌ای دیجیتال با پتانسیل یک اقتصاد دیجیتال مولتی تریلیون دلاری روبرو باشیم و حتی قرار این باشد که هرساله در کشور امارات، بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری اطلاعات جهان با حضور تمام قدرت‌ها و شرکت‌های فناور بزرگ جهان برگزار شود.

مدیرعامل فناپ با تاکید بر اینکه همزمانی پارادوکسیکال جنگ‌ها، بحران‌ها و آسیب‌های فزاینده از یک طرف، و شکوه، ثروت و رونق از سوی دیگر در این منطقه، آن را ویژه‌ترین منطقه‌ جهان ساخته است، ادامه داد: تنها چیزی که این دوگانه متضاد را به نفع کشورهای منطقه تغییر می‌دهد، سیاست همکاری با محوریت فناوری‌های دیجیتال است. سیاستی که در سال‌های اخیر در رفتار حاکمان کشورهای منطقه بیش از پیش دیده می‌شود و جای بسی خرسندی است.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: سرنوشت ما در این نقطه از جهان به یکدیگر گره خورده و تاریخ پرفرازونشیبی را پشت‌سر گذاشته‌ایم؛ ما بنیادی‌ترین مقولات فرهنگی و اجتماعی مشترک خود را در یک اجتماع واحد به نام خاورمیانه زیست می‌کنیم و من بر این باورم که امروز و در آینده‌ای نزدیک، به مدد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی و نیز فناوری‌های ساختارشکن و نوظهور، پیوند عمیق‌تری میان مردمان این منطقه برقرار خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ‌ فناپ گفت: ما به‌عنوان بخش خصوصی و به موازات تعاملات دولت‌ها، باید از طریق اتاق‌های بازرگانی مشترک، همکاری‌های بلندمدت، جدی‌تر و مصمم‌تری را ایجاد کنیم. منافع آینده خاورمیانه، کشورها، شهرها و خانواده‌های ما، در گرو همکاری در پروژه‌های مشترک دیجیتال در منطقه استراتژیک خاورمیانه است.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که به‌رغم قرن‌ها سابقه تاریخی در همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و تجاری میان کشورهای منطقه خاورمیانه و خلیج‌ فارس، چه در بین خود و چه در تعامل با سایر مناطق جهان، باید بپذیریم که فعالان اقتصادی و دولت‌های منطقه، هرگز نتوانسته‌اند به اندازه‌ سایر مناطق جهان، منطقه‌گرا باشند و اتحادیه‌های اقتصادی و سیاسی و مناطق واحد پولی ایجاد کنند و از طریق همین همکاری‌ها، از منافع منطقه‌ای و جهانی خود حراست کنند.

شهاب جوانمردی با معرفی طرح شکل‌گیری اتحادیه منطقه‌ای تخصصی با نام «اتحادیه همکاری‌های دیجیتال خاورمیانه» افزود: بدیهی ا‌ست که برای شکل‌گیری چنین همکاری استراتژیکی، همت جمعی و خواست همه نمایندگان بخش خصوصی و البته پشتیبانی‌ها و کمک‌های دولتی مورد نیاز خواهد بود.

وی ادامه داد: در این رهگذار، طی برگزاری نشست‌های تخصصی و هدفمند، یک تفاهم تاسیس در این‌باره حاصل شده و به تبع آن به شکل‌گیری اتحاد منطقه‌ای توسعه همکاری‌های دیجیتال، ذیل اقتصاد مبتنی بر نوآوری و فناوری‌های دیجیتال نائل خواهیم شد. از همین تریبون اعلام می‌کنم که اتاق بازرگانی تهران آمادگی دارد به‌طور موقت مسئولیت دبیرخانه و میزبانی مذاکرات را عهده‌دار شود. در  پیوست این پیشنهاد نیز پارادایم Digital Middle East 4.0 در حوزه‌های هم‌سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری مشترک و اجرای پروژه‌های مشترک ارائه می‌شود.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها شامل پروژه‌های زیرساختی مثل دیتاسنترهای مشترک در خاورمیانه، اجرای پروژه‌های صنعت چهارم (Industry 4.0) در خاورمیانه، به‌کارگیری توانایی فناوری‌های رباتیک، توسعه فناوری‌های سیار، اجرای پروژه‌های مربوط به مفهوم «خاورمیانه هوشمند» و توسعه کاربردهای هوش مصنوعی، مفهوم «خاورمیانه یکپارچه» و «خاورمیانه چابک» خواهد بود.

وی با اشاره به پیشنهاد اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران به‌عنوان پاویون نیرومند بخش خصوصی، از حاضران خواست که از طریق ابزار رسانه‌ای خود این پیشنهاد را به گوش مبادی ذی‌ربط برسانند و تاکید کرد: این پیشنهاد رسما هم از طریق مکاتبه به اتاق‌های مشترک در سایر کشورهای منطقه خاورمیانه اطلاع‌رسانی خواهدشد.

دکتر جوانمردی که در این رویداد مطالب خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی برای مخاطبان ایرانی و خارجی شرکت‌کننده در جیتکس ارائه کرد، خطاب به همکاران خود در ایران نیز گفت: ما نیاز به یک پارادایم‌شیفت ذهنی داریم. حضور در کشوری مانند امارات، حضور در نمایشگاه‌هایی شبیه جیتکس و حضور در تورهای تجاری B2B صرفاً پایگاه مشتری‌یابی و یافتن فرصت‌های فروش و یا اعطا و دریافت نمایندگی محصولات و فرآورده‌ها نیست.

وی ادامه داد: پارادایم‌شیفت ذهنی ما از منظر مفهوم گلوبال مایندست (ذهنیت جهانی) باید آنگونه باشد که منجر به توسعه همکاری‌های عمیق‌تر و وسیع‌تر در موقعیت‌های همکاری مشترک فراملیتی و چندملیتی شود؛ خواه تاسیس یک شرکت چندملیتی باشد و خواه یک پروژه فناوری‌محور منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای.

مدیرعامل فناپ اضافه کرد: همکاران من در هلدینگ فناپ در این نشست حضور دارند و در بخش‌های مذاکرات B2B آمادگی گفت‌وگو پیرامون همکاری و هم‌سرمایه‌گذاری‌های مشترک را داشته و همچنین آماده برای هر نوع همکاری در حوزه افزایش تعاملات منطقه‌ای هستند.

در روز فناوری ایران ۲۰۲۳ در دبی چه گذشت؟

 

رسانه توسعه برند «Tose Brand» حامی رسانه‌ایی

نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۳ دبی «Gitex»

پایان

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا