برندهای ایرانی

آیا بازنده های شرکت کوروش می توانند از افراد مشهور شکایت کنند؟

پایگاه خبری توسعه برند، شاید باورتان نشود، اما می توانید آیفون ۱۳ را با قیمت ۲۰ میلیون تومان، رایگان بخرید! به قیمت ۲۳ میلیون و ۹۹۹ هزار تومان “به جرات می توانم بگویم که کوروش هیچ کنترلی روی شرکت ندارد!”

اینها برخی از تبلیغات کلاهبرداری از سلبریتی هاست که ادعا می کنند شرکت کوروش تلفن همراه محبوب اما گران قیمت را با قیمت پایین در اختیار مشتریان و مصرف کنندگان قرار می دهد.

به دلیل شرایط اقتصادی و طمع زیاد، بسیاری از مردم با این گونه تبلیغات گمراه شدند و اکنون متوجه کلاهبرداری شرکت و فرار صاحب آن شدند. اما این شرکت نه تنها از مردم کلاهبرداری کرد، بلکه پس از انتشار خبر کلاهبرداری این شرکت، سلبریتی هایی که به قول خودشان پس از نظرسنجی اقدام به تبلیغ این فروشگاه کردند، یکی پس از دیگری فریب خوردگی خود را اعلام کردند و از مردم عذرخواهی کردند.

سوال اصلی اینجاست که آیا می توان از سلبریتی هایی که شرکت کوروش را تبلیغ می کنند و مردم را به خرید از آن شرکت تشویق می کنند شکایت کرد؟ چگونه تبلیغات جعلی را از تبلیغات واقعی تشخیص دهیم و توسط هیچ تبلیغی گمراه نشویم؟

در زیر، «دکتر احمد زهراوند» وکیل دادگستری به این سؤالات پاسخ می دهد.

وعده دروغین سودآوری شرکت های پونزی

زهروند درباره نحوه عملکرد شرکت های پونزی می گوید: شرکت های پونزی با جلب اعتماد مردم و با این وعده که در صورت تامین سرمایه در اختیار شرکت می توانند در کوتاه مدت سود قابل توجهی داشته باشند، سعی در جلب اعتماد سرمایه گذاران دارند.

وی ادامه می دهد: این شرکت ها ضمن دریافت پول از سرمایه گذاران اصلی، سعی می کنند از طریق سرمایه گذاران متعاقب به سرمایه گذاران اولیه سود پرداخت کنند. در واقع فعالیت آنها بر مبنای پرداخت سود توسط سرمایه گذاران اصلی به سرمایه گذاران دیگر است تا زمانی که دیگر امکان پرداخت سود به سرمایه گذار وجود نداشته باشد.»

این وکیل برتر با بیان اینکه روش های مختلفی برای شناسایی شرکت های متقلب وجود دارد، می گوید: معمولاً این گونه شرکت ها در مدت زمان کوتاهی رشد کرده و رشد چشمگیری دارند و زمانی که سرمایه زیادی به دست آورده اند به یکباره از بین می روند. برای شناخت این گونه شرکت ها می توان از نوع و سابقه فعالیت آنها و اینکه آیا فعالیت آنها مطابق با واقعیت و واقع بینانه در شرایط اقتصادی فعلی است یا خیر، اطمینان حاصل کرد. همچنین لازم است با مراجعه به مراجع قانونی و مجوزهای معتبر لازم بررسی شود که آیا شرکت به مشتری ضمانت استرداد می دهد یا خیر.»

وی تاکید می کند: در ارائه این گونه شرکت ها وعده های غیرواقعی و تحریک آمیز و اغوا کننده به منظور جذب سرمایه های بالا در کوتاه مدت بسیار مشهود است.

طمع، ابزاری برای فریب مردم

طمع عامل اصلی است که بسیاری از افراد را به چنین طرح هایی علاقه مند می کند که بازده غیر واقعی سرمایه گذاری را وعده می دهند. آنها تصمیم گرفتند به سرمایه گذاری در این طرح ها ادامه دهند که بعداً به یک طرح پونزی تبدیل شد. در واقع، حرص و طمع آنها را مجبور می کند که همیشه ذهنیت یک شبه پولدار شدن را داشته باشند، بنابراین در حالی که این طرح ها به آنها بازدهی کلانی از سرمایه گذاری می دهند، اما به عواقب شرکت در این طرح ها اهمیتی نمی دهند. شرکت‌های پونزی قدرت طمع را می‌دانند و از آن به عنوان ابزاری برای کلاهبرداری از مردم، به‌ویژه افراد حریص، استفاده می‌کنند.

تبلیغات گسترده افراد مشهور برای خرید از شرکت

متاسفانه تبلیغات سلبریتی ها و وبلاگ نویسان در فریب دادن مردم به خرید از شرکت کوروش تاثیر بسزایی داشته است. هادی چوپان، احمد ایراندوست، شاهین صمدپور، صادق بوکی، محسن افشانی، اکبر عبدی، امیرعلی اکبری، فاطمه گودرزی، دنیا جهانبخت، معین فرجی، خواهران منصوریان، بهرنگ علوی، مرتضی پورعلیگنجی، محسن ابراهیمی زاده، حمسن ابراهیمی زاده، لولای، منوچهر هادی، الهام حمیدی، نیلوفر بهبودی، یوسف تیموری، حسن ریوندی، رضا شفیعی جم، سید جواد هاشمی، نیوشا ضیغمی، علیرضا بیرانوند، محمد معماریان، مائده علیزاده، آرش رضاوند و متین ستوده از جمله چهره های مهم این دوره بودند. کمک به تبلیغ شرکت کوروش پونزی پرداخت کرد.

به گزارش زهرا وند، دخالت سلبریتی ها و اعلام کلاهبرداری آنها در پروژه تبلیغاتی که از ابتدا مشکوک به نظر می رسید، نشان داد که نباید به راحتی گول تبلیغات را بخورید. وی می گوید: «باید در نظر داشته باشیم که صرف تبلیغ یک محصول یا شرکت به معنای اصالت و سلامت آن محصول یا اثربخشی آن شرکت نیست، زیرا تبلیغات با پرداخت پول به تبلیغ کنندگان و سازمان ها توسط تبلیغ کننده انجام می شود. بنابراین طبیعتاً این افراد بدون داشتن حداقل تحقیق در این زمینه یا داشتن مسئولیتی در این زمینه، برای کسب سود تبلیغات می کنند».

این وکیل دادگستری در خصوص نحوه احقاق حقوق مالباختگان و نحوه شکایت از شرکت کوروش افزود: مال باختگان می توانند از طریق قراردادها و اسناد پرداختی که در آن صورت می گیرد، از طریق مراجع قضایی شکایت مناسب و مقتضی ارائه کنند. دارند .”

آیا بازنده ها می توانند از افراد مشهور شکایت کنند؟

زهروند در پاسخ به این سوال می گوید: «در اینکه سلبریتی ها نقش موثری در اعتماد مردم به این گونه شرکت ها داشته اند، شکی نیست. اگر این افراد از فعالیت‌های مجرمانه این گونه شرکت‌ها مطلع بوده و با اطلاع از موضوع، خود را تبلیغ می‌کردند، حسب مورد می‌توانستند شریک جرم یا شریک جرم باشند. اما اگر از نوع فعالیت مجرمانه شرکت در این زمینه اطلاعی نداشته باشند، مسئولیت کیفری ندارند. اما حسب مورد به دلیل قاعده انتساب و مسئولیت مدنی در صورت اثبات شرایطی ممکن است برای جبران ضرر و زیان افراد مسئولیت مدنی داشته باشند.

به هیچ تبلیغی به راحتی اعتماد نکنید

زهراوند خطاب به افرادی که به هر تبلیغی به ویژه در شبکه های اجتماعی اعتماد دارند، می گوید: با توجه به مسائل متعدد حقوقی در این حوزه، هیچ ارگان و نهادی کنترل کننده نوع عملکرد فضای مجازی یا شبکه های اجتماعی نیست. بنابراین صرف تبلیغ یک محصول یا شرکت توسط افراد شناخته شده به معنای صحت کار آن شرکت نیست و بهتر است افراد قبل از اعتماد به این موضوع تحقیقات و پرس و جوهای قانونی لازم را انجام دهند.

وی توصیه می‌کند: «مردم عزیز به اعتماد بی‌اساس به برخی آگهی‌ها و وعده‌های متقلبانه توجه کنند و قبل از سرمایه‌گذاری در برخی زمینه‌ها، ابتدا تحقیقات خود را انجام دهند و از افراد آگاه با مشاوره حقوقی و اقتصادی مشورت کنند. این حوزه باید از چنین حوادثی جلوگیری کند. “

نهادهای نظارتی از تبلیغات افراد مشهور جلوگیری می کنند

زهره وند با انتقاد از نحوه رصد فعالیت های تبلیغاتی مردم در شبکه های اجتماعی می گوید: مسئولان و نهادهای نظارتی نباید اجازه دهند برخی افراد به این راحتی و بدون حداقل شرایط در سطح جامعه فعالیت کنند و مبالغ هنگفتی از مردم دریافت کنند. “

وی با اشاره به نحوه تبلیغات در کشورهای پیشرفته افزود: در کشورهای توسعه یافته هر فردی که بخواهد در سطح ملی و عمومی فعالیت کند و یا هر نوع تبلیغاتی را برای جذب سرمایه به مردم انجام دهد باید مجوزها و اعتبار قانونی لازم را داشته باشد. و تخصص.» تحت نظارت این نهادها. امیدواریم از این پس شاهد نظارت بیشتر و وضع قوانین سخت گیرانه در انجام فعالیت های تبلیغاتی در فضای مجازی باشیم تا حریم خصوصی مردم و شهروندان رعایت شود و از سوء استفاده های مالی جلوگیری شود.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا