برندهای ایرانی

عدم توجه به برندسازی، چالش مهم بازاریابی

رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران با اشاره به مسائل و مشکلات پیش روی بازاریابی ایران گفت: در کشور با ابر چالش های متعددی در بازاریابی مواجهیم که عدم توجه و اهتمام به برندسازی در صنعت و کسب و کارها یکی از مهمترین این چالش ها است.

پایگاه خبری توسعه برند به نقل از ایسنا، حسین وظیفه دوست ضمن بیان اینکه محصولات یا شرکتی که برند می شود بسیاری از هزینه های تبلیغاتی آن کاهش پیدا کرده و عمدتا فرایند فروش آن تسریع می شود، افزود: در این خصوص متاسفانه عملکرد قابل قبولی نداشته ایم که بخشی از آن به علت برخی ملاحظاتی است که سازمان های دولتی در ارتباط با این موضوع دارند و آن هم به خاطر برداشت نادرستی است که بوجود آمده است.

وی با بیان اینکه گزینه جایگزین برند در فرهنگستان زبان فارسی واژه «ویژند» است، تصریح کرد: این واژه از ویژه استخراج شده و لازم است این موضوع مورد توجه قرار گیرد تا بتوان در سطح منطقه و بین الملل جایگاه خاصی داشته باشیم.

رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران، عدم معرفی برندی مناسب که در سطح منطقه بتواند بدرخشد را از دیگر چالش ها عنوان کرد و گفت: نکته دیگری که حائز اهمیت است اینکه هنوز جایگاه بازاریابی در کشور و در بین دولتمردان تبیین نشده است.

وظیفه دوست، معرفی یک روز به نام روز بازاریابی را از دیگر پیگیری های این انجمن دانست و ادامه داد: در این خصوص پیگیری و جلسات متعددی با شورای عالی فرهنگی انجام شد اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: دکتر روستا یکی از بزرگترین بازاریاب های کشور روز ۲۰ آذرماه از دنیا رفت و سعی داریم این روز را به نام روز بازاریابی جا بیندازیم.

ورود غیرحرفه ای ها چالش دیگر حوزه بازاریابی

رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران، ورود غیر حرفه ای ها را به حوزه بازاریابی از دیگر چالش ها برشمرد و یادآور شد: از سالها قبل تلاش شده است تا بتوان مقوله ای را تحت عنوان نظام بازاریابی در کشور جا انداخت و به مثابه نظام پزشکی، روانشناسی و مهندسی بتوان نظام بازاریابی را رسمیت داد تا از ورود غیر حرفه ای ها به این حرفه مهم جلوگیری شود اما تاکنون نتیجه ای نداشته است.

وظیفه دوست متذکر شد: در صورتی که اینگونه شود در بخش دانش افزایی در این رشته در چارچوب همایش ها و چه در بخش عملکرد اجرایی شرایط و بستری فراهم می شود قانونمند و در عین حال علمی که بتوان بازاریابی محصولات دانش بنیان و محصولاتی که حتی شرکتهای کوچک و متوسط عرضه می کنند را در صحنه جهانی معرفی کنیم و به طور قطع کمک بزرگی به صادرات کشور خواهد بود.

صادرات و ورود به بازارهای بین الملل دیگر چالش بازایابی

وی مشکلات در حوزه صادرات را ابرچالش دیگر بازاریابی دانست و تاکید کرد: باید توانمندی خاصی توسط بازاریاب ها بوجود بیاید تا با بازاریابی بین المللی شرایطی فراهم کنند که ما در عرضه و معرفی محصولات با جایگاه بین المللی دچار مشکلات نباشیم.

رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران با بیان اینکه صادرات در حوزه مسائل نفتی، میعانات گازی و یا سایر محصولات مانند زعفران مورد غفلت قرار گرفته است، افزود: دلیل این امر این است که در بازاریابی بین الملل آن طور که باید عملکرد مطلوبی نداشتیم.

وظیفه دوست در بخش دیگری از صحبت ها با تاکید بر اینکه عدم وجود مشاغل کاملا علمی مقوله ای است که باید به آن توجه شود و انجمن به دنبال آن است که نسبت به رفع آن اقدام کند، عنوان کرد: انجمن علمی بازاریابی ایران متشکل از اساتید و فرهیختگان این حوزه و شخصیت های حقوقی است که در این زمینه فعالیت می کنند.

وی گفت: در حقیقت تلفیق کاملا مناسبی از اساتید دانشگاه و نیروهای متخصص در این زمینه است و در سال های اخیر به دنبال این بوده تا بتواند معرفی مناسبی از ایران در سطح بین المللی در جذب توریسم داشته باشد و در حوزه های مختلف مربوط به گردشگری و عرضه خدمات به سایر کشورها، اقدامات اولیه خوبی انجام داده که نیازمند توجه دولتمردان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا