برندهای ایرانی

مقاومت برند بدون مجوز استارت‌آپی حوزه سلامت

پایگاه خبری توسعه برند، اخیرا نامه‌‌‌ای در فضای مجازی منتشر شده‌‌‌ که در آن معاون درمان یکی از دانشگاه‌‌‌های علوم پزشکی خطاب به سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۶ تهران ( جرائم پزشکی) درخصوص یکی از شرکت‌های استارت‌آپی حوزه سلامت نوشته است: «بازرسان این معاونت در معیت یکی از بازرسان مدیریت نظارت بر امور آزمایشگاه‌‌‌های این معاونت در بازرسی از یکی از شرکت‌های استارت‌آپی فعال در این حوزه مشاهده کردند شرکت مذکور صرفا دارای مجوز فعالیت از سازمان نظام صنفی رایانه‌‌‌ای استان تهران و اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی بوده و تاکنون هیچ‌گونه مجوزی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام‌‌‌پزشکی کشور و نیز دانشگاه علوم پزشکی، در خصوص فعالیت‌های درمانی در ارائه خود در زمینه‌‌‌های آزمایش پزشکی (تشخیصی) آنلاین، معاینه پزشکی در محل (منزل)، شنوایی‌‌‌سنجی، رادیولوژی، نوار قلب، بینایی‌‌‌سنجی و ارجاع بیمار اخذ نکرده است. در حالی که انجام خدمات فوق صرفا منوط به تاسیس موسسه پزشکی خدمات بالینی در منزل و دریافت مجوزهای قانونی لازم جهت ارائه این‌‌‌گونه خدمات از مراجع ذی‌‌‌صلاح است متاسفانه این شرکت چنین مجوزهایی ندارد. »

در این نامه ذکر شده که موسس این مجموعه در مقابل تذکرات بازرسان و حتی حکم مبنی بر پلمب مجموعه مقاومت کرده است.  محمدعلی برومند متخصص آسیب‌شناسی و نماینده جامعه آزمایشگاهیان در هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ در این خصوص گفت: «تاکنون به کرات نسبت‌‌‌به عملکرد شرکت‌های استارت‌آپی که در حوزه پزشکی و پیراپزشکی فعالیت دارند و به‌‌‌صورت آنلاین خدمت ارائه می‌دهند معترض شده‌ایم و دراین‌‌‌رابطه با وزارت بهداشت هم مکاتبه‌ای داشته‌ایم و متاسفانه باید بگویم نامه جدید منتشر شده اشاره به همان مساله‌ای است که قبلا بارها توسط سازمان نظام‌‌‌پزشکی و انجمن‌‌‌های علمی نسبت‌‌‌به آن هشدار داده‌‌‌شده بود یعنی ورود افراد غیرمتخصص به حیطه‌‌‌های پزشکی و پیراپزشکی که می‌تواند بسیار مضر باشد و به سلامت عمومی جامعه آسیب‌های جدی وارد کند.»

عدم توجه به مسئله برندسازی شهری بیرجند
بیشتر بخوانید

دکتر برومند ادامه داد: «شماری از این مجموعه‌های استارت‌آپی به‌رغم اینکه به‌‌‌عنوان کارآفرینی و ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی خوب با هزینه‌‌‌ای کم وارد میدان شده‌‌‌اند و در خیلی از حوزه‌ها هم موفق بوده‌اند اما در حوزه پزشکی و پیراپزشکی وضعیت کاملا متفاوت است و حتما باید در این حوزه چارچوب‌‌‌های نظارتی قوی وجود داشته باشد. اگر قرار است شرکت‌ها در این حوزه خدمات آنلاین ارائه بدهند صرفا باید در جهت تسهیل دسترسی مردم باشد و تعریفش مشخص باشد و مطابق با تعرفه مشخص خدمات الکترونیک از بیماران دریافت داشته باشند. متاسفانه این شرکت‌ها در حال حاضر آن ‌‌‌طور که دیده و شنیده‌‌‌شده پدیده دلالی را رواج می‌دهند و به‌‌‌صورت واسطه‌‌‌گری درخواست پورسانت از مراکز پزشکی و پیراپزشکی دارند که اصلا مناسب نیست و حتما باعث افت کیفیت ارائه خدمات خواهند شد. اگر با این شیوه عملکرد نامناسب برخورد مناسب صورت نگیرد و اگر چارچوبی برای تعیین خدمات اعلام نشود متاسفانه مثل خیلی از پدیده‌‌‌های دیگر در کشور با آفت دلالی و ارائه خدمات نامناسب و نادرست به شکل گسترده روبه‌رو خواهیم شد.»

نماینده جامعه آزمایشگاهیان در نظام پزشکی در این خصوص هشدار داد: «اگر خیلی سریع نسبت‌‌‌ به حل این مساله اقدام نکنیم با آسیب‌‌‌های خیلی جدی و مشکلات عمیقی مواجه خواهیم شد که برای علاج آن دیر شده است. خواهشم این است که حتما سیستم‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند و مسوولانی که می‌توانند موثر باشند به خصوص وزارت بهداشت، سازمان نظام‌‌‌پزشکی و انجمن‌‌‌های علمی نسبت ‌‌‌به این مساله حساسیت ویژه داشته باشند و نگذارند که این مساله بسیار مهم با گستره‌ای وسیع کوچک و کم اهمیت تلقی شود.»

برند دِل از روسیه خارج شد
بیشتر بخوانید

منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا