کسب و کار

ثبت برند و علامت تجاری اولین قدم در برند سازی

پایگاه خبری توسعه برند، انتخاب برند از مهم ترین رسالت های هر کسب و کاری است تا بتواند عاملی برای جذب و وفاداری مشتری باشد. یک برند زمانی می تواند تاثیرگذار باشد که الهام بخش، منحصر به فرد، جذاب، گیرا و متناسب با کسب و کار باشد. وقتی برندی محبوبیت و قدرت اجتماعی قابل قبولی را کسب می کند می تواند در ارتقاء و رشد کسب و کار کاملا موثر باشد. بنابراین برندی که انتخاب می شود باید از دید مصرف کننده حس اطمینان و کیفیت خوبی را داشته باشد تا با اعتماد، او را به مشتری ما تبدیل کند.

 

هدف از ثبت برند

می توان گفت برند یک نشان است که به وسیله آن می توان کالاها، خدمات و محصولات عرضه شده توسط شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی را از سایر موارد مشابه آن متمایز کرد. در دنیای امروز و با گسترش تکنولوژی هر زمان محصول یا خدمتی تازه ارائه می شود و برای بقا در این عرصه قطعا ضروری است تا با داشتن یک نام و برند ویژه و یکتا مشتریان را جذب کنید. در واقع این برند نه تنها معرف محصول یا خدمات است بلکه معرف مدیران، پرسنل و خود شرکت نیز می باشد.

بنابراین برای داشتن تمایز در بازار و دنیای تجارت لازم است برند انتخاب شده به ثبت برسد تا در جایی دیگر نتوانند از آن استفاده نمایند و کلیه حقوق آن برای مالک برند حفظ شود. در واقع برند به گونه ای است که با شنیدن نام آن تنها یک محصول یا خدمت برای مشتری تداعی می گردد و همین امر سبب ماندگاری آن می شود.

مدارک ثبت برند

برای ثبت برند و علامت تجاری مدارک مورد نیاز با توجه به شخصیت حقوقی یا حقیقی متفاوت است و در زمان ثبت باید این موضوع مشخص باشد. شایان ذکر است که در حالت اشخاص حقوقی باید یک نفر به عنوان شخصیت حقیقی برای سمت مدیرعامل و صاحب امضاء معرفی گردد تا ابلاغ ها برای این فرد ارسال گردد.

مدارک مورد نیاز به شرح ذیل است:

  • مدارک شناسایی متقاضی شامل شناسنامه و کارت ملی.
  • کد پستی معتبر، آدرس پست الکترونیکی و یک شماره همراه که حتما به نام شخص متقاضی باشد.
  • اقرارنامه تحویل موسسه به متقاضی که باید در دفتر اسناد رسمی ثبت شده باشد و شناسه یکتا و رمز تصدیق داشته باشد.
  • داشتن مجوز فعالیت در خصوص برند و لوگو به نام متقاضی.
  • در صورتی که لوگو نیز به همراه برند ثبت گردد باید فایل عکس آن نیز آماده باشد.
  • شرح کوتاهی از لوگو طراحی شده و بیان طیف رنگ استفاده شده در لوگو
  • اگر پرونده ثبت برند توسط وکیل تکمیل می شود باید امضا وکالتنامه نیز باشد.

برای اشخاص حقوقی علاوه بر مدارک بالا باید اساسنامه شرکت، روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، سمت های اعضای شرکت و صاحبان امضاء مشخص بوده و در سامانه قرار بگیرد.

ثبت برند و علامت تجاری

 

مزایای داشتن برند

زمانی که یک شخص و یا یک تیم برای ارائه محصول و یا خدمات خود سال ها زحمت می کشند و یا خلاقیت، فکر و ایده ناب و جدید برای آن ارائه می دهند، در صورتی که آن را به ثبت نرسانند ممکن است افراد سودجویی باشند که به راحتی از محصول، فکر یا خدمات آن ها استفاده کرده و از منفعت آن بهره مند شوند.

اما زمانی که برند ثبت می شود این مزیت را دارد که محصول یا خدمات را در بازار متمایز نماید و برای تبلیغات به نحوه احسن از آن استفاده گردد. به علاوه با ثبت برند امکان این وجود دارد تا اجازه بهره برداری از آن به اشخاص ثالث داده شود و حتی همین امر می تواند درآمدی جداگانه برای مالک برند به همراه داشته باشد.

نحوه ثبت برند

در ابتدا لازم به ذکر است که فرآیند ثبت برند پروسه زمانبری است و باید تمام مراحل آن درست و به دقت انجام گیرد تا باعث اتلاف وقت و هزینه نگردد.

  • برای این کار در ابتدا باید در سامانه مالکیت معنوی ثبت نام کرد تا کلمه و رمز عبور صادر گردد.
  • بعد از آن یک اظهارنامه باید تنظیم گردد و به همراه مدارک مربوطه در سامانه بارگذاری گردد.
  • کارشناسان آن اداره اظهارنامه و مدارک را بررسی می کنند و نتیجه را در سامانه قرار می دهند.
  • در این بین برای این که اظهارنامه زودتر مورد پذیرش قرار بگیرد می توان قبل از ارائه آن استعلام برند انجام داد. برای استعلام برند باید به سایت روزنامه رسمی کشور با آدرس اینترنتی http://rrk.ir مراجعه کنید. این پایگاه اطلاعاتی خیلی جامع بوده و روشی معتبر به حساب می آید. در سایت در بخش آگهی های قانونی، با انتخاب برند به عنوان آگهی و تکمیل کردن سایر گزینه های خواسته شده دکمه جستجو کلیک می شود.

با این استعلام قبل از این که برند ثبت شود برند انتخابی در بین تمام برندهای موجود در ۴۵ طبقه دسته بندی شده جستجو می شود تا موارد مشابه آن پیدا گردد. گاهی اوقات برندی متعلق به خدمت یا کالایی خاص است و می توان آن نام را برای کالا  و خدمتی دیگر که در طبقه دیگری قرار دارد، استفاده کرد. بنابراین با این کار از ثبت اظهارنامه تکراری و یا اضافی جلوگیری می کنید.

مراحل کامل تر برای ثبت برند

  • برای ثبت برند ابتدا باید متقاضی در سامانه مربوطه درخواست خود را ثبت نماید و اقرارنامه های اداری و تاییدیه آن را آماده نماید.
  • در گام بعدی باید نام برند و طرح لوگو مشخص گردد که نام برند در عین جذابیت نباید تکراری باشد. همان طور که در بخش های قبلی گفته شد می توان استعلام غیر تکراری بودن را انجام داد.
  • در مرحله بعد باید تمامی مدارک خواسته شده تکمیل گردد.
  • تنظیم و تکمیل اظهارنامه برند گام بعدی است که شامل مواردی از جمله تعیین مالکیت، نام برند، توصیف برند و معنای آن می باشد.
  • انتخاب طبقه برند در مرحله بعدی انجام می گیرد.
  • بعد از تایید اظهارنامه و پرداخت هزینه های قانونی، یک شماره اظهارنامه به متقاضی داده می شود که به شماره همراه ثبت شده نیز ارسال می گردد.
  • بعد از تکمیل مراحل ثبت، کارشناس اداره آن را بررسی می نماید و بعد از تایید باید برای چاپ نوبت اول در روزنامه رسمی اقدام گردد.
  • در صورتی که اظهارنامه نقصی داشته باشد برای رفع آن در سامانه اطلاعیه گذاشته می شود و اگر موارد مشابه و یا غیر قابل پذیرش وجود داشته باشد کارشناس کلا آن را رد می نماید.
  • بعد از ۳۰ روز که از چاپ روزنامه رسمی گذشت باید به سامانه مالکیت معنوی مراجعه کرده و حق الثبت برند را پرداخت کنید.
  • بعد از این آگهی برای چاپ نوبت دوم در روزنامه رسمی ارسال می گردد.
  • در نهایت با مراجعه به اداره و تکمیل مدارک به صورت فیزیکی تاییدیه برند به شما تحویل داده می شود.

هزینه ثبت برند چقدر است؟

هزینه ثبت برند را می توان به دو بخش قبل و بعد تایید اظهارنامه تقسیم نمود. در حالت کلی این هزینه شامل هزینه اظهارنامه، روزنامه رسمی نوبت اول، روزنامه رسمی نوبت دوم و حق الثبت برند است. البته لازم به ذکر است که با توجه به شخص حقیقی یا حقوقی این هزینه ها متفاوت خواهد بود.

ثبت برند و علامت تجاری

 

مدت اعتبار برند

مدت زمان اعتبار یک برند از زمان تسلیم اظهارنامه ۱۰ سال است که این زمان در بازه های ۱۰ ساله قابل تمدید می باشد. تمدید برند با پرداخت هزینه آن انجام می گیرد و اگر در زمان مقرر تمدید نشود و شامل تاخیر گردد، رقمی تقریبی برابر با یک دوم هزینه ثبت دریافت می شود. شایان ذکر است که یک بازه ۶ ماهه به شما فرصت داده می شود تا برای تمدید اقدام کرده و مراحل آن را طی کنید.

برای ثبت برند از کجا شروع کنیم؟

به دلیل اینکه ممکن است از معلومات کافی برای درخواست برند آشنایی نداشته باشید و یا اینکه وقت کافی برای ثبت برند نداشته باشید می توانید این کار را به موسساتی چون ثبتی نو، ثبت کاج، ثبت میزان یا ثبت ملت و … بسپارید. حتما قبل از درخواست با چند موسسه مشورت کنید. امیدواریم این مطلب در برندسازی کسب و کارتان به شما کمک کرده باشد.

 

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری توسعه برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا