کسب و کار

تاریخچه برند آدیداس

پایگاه خبری توسعه برند، لوگوی آدیداس از دیر باز به دلیل داشتن سه خط و شکل راه راه خود مشهور است. با این حال آنها اولین شرکتی نبودند که از همچین طرحی استفاده کردند. در جنگ جهانی دوم این شرکت و برند آدیداس ضربه محکمی خوردند و با کمبود سرمایه مواجه شدند و صاحب اصلی لوگو آن را با قیمت ۱۶۰۰ یورو فروخت.

در سال ۱۹۷۱ شرکتی که لوگو را خریداره کرده بودند از لوگوی جدید رو نمایی کردند که به شکلی شبیه به برگ بود و جایگزین لوگوی قبلی که شبیه به مثلث بود شد البته امروزه گاها لوگوی قدیمی را نیز می بینیم.

شرکت Karhu Sports قبل از اینکه این لوگو را خریداری کند دارای لوگویی به شکل خطوط سیاه سفید راه راه بود و خود را به این نام می شناختند. و این سه خط به معنی سه سرزمین اصلی که کفش های آدیداس در آن به فروش می‌رسد بود مانند آمریکای شمالی، اروپا و آسیا.

برند آدیداس با ساختن لوگویی که شبیه به کوه است و به سمت بالا شیب دارد به تمام چالش ها و لوگو هاغلبه کرد و به لوگوی خود معنا داد. آدیداس همچنین به نام شرکت خود را با حروف کوچک روی لوگوی خود انتخاب کرد. در نهایت از آنجایی که هیچ طرح و رنگ خاصی به لوگو نداده اند، آدیداس مختار است رنگ لوگو را مناسب با طرح و رنگ لباس و کفش هایش تغییر دهد.

 هنگامی که مسابقات المپیک سال ۱۹۷۲ در مونیخ افتتاح شد، کل جهان در آلمان حضور داشت و دقیقا در زمان همین رویداد، برند آدیداس لوگوی جدید «Trefoil» را ارایه داد یعنی بودن برای ماندن. تری فویل نماد عملکرد مارک آدیداس بود. مجموعه آدیداس اصل از سبک زندگی روزمره می آید و ممکن است بارها تغییر کند ولی همیشه Trefoil باقی خواهد ماند. پوشاک و کفش های تولیدی  مارک آدیداس با لوگوی این شرکت که مشخصه آن سه خط موازی است، نشان داده می شود که لوگوی رسمی شرکت آدیداس است.

۶نکته جالب در مورد برند آدیداس که حتما نمی دانستید

پس از خواندن تاریخچه و سرگذشت شرکت آدیداس شاید بد نباشد ۶ نکته جالب در مورد این برند معتبر را که به بعضی از آنها در متن بالا نیز اشاره شد بخوانید:

۱ .استن اسمیت» همیشه استن اسمیت خوانده نمی شد. طراح کتانی مخصوص بازی تنیس، استان اسمیت نام داشت و قرار بود که این کتانی به نام او خوانده شود اما هیچگاه این اتفاق نیفتاد و همه این کتانی را «آیلت» به نام ستاره فرانسوی تنیس «رابرت آیلت» می خواندند.

۲ .میکرو پیسر» اولین کتانی آدیداس بود که دارای فن آوری کامپیوتری بود. این فن آوری ساخت ۱۹۸۴ به ورزشکار اجازه می داد که از مقدار سرعت خود و کالری که سوزانده باخبر باشد. البته نایک پیش از آدیداس به این فن آوری دست پیدا کرده بود.

۳ .آدیداس اقدام به ایجاد محلی به نام «پارک آدیداس» در بوستون آمریکا کرد که هیچکس حق نداشت پوشاکی به غیر از برند آدیداس به تن داشته باشد. در پارک آدیداس، هیچ کس حق نداشت که پوششی به غیر از برند آدیداس داشته باشد وگرنه لباس یا کتانی اش به عنوان تنبیه به درخت های همان محل آویزان می شد.

۴ .آدیداس، نام اولیه برند نبود. نام اولیه آدیداس بر خلاف تصویر مردم که تولد آن را در سال ۱۹۴۸ می دانند، به سال ۱۹۲۴ برمی گردد. وقتی که داسلر این نام را برگزید:«گبرودر داسلر شوفابریک»

۵ .آدیداس کفش دوومیدانی هم تولید می کرد. داسلر هم مانند همتای آمریکایی خود «بیل باورمن» -موسس شرکت نایک- در دوره های مختلف زمانی روی به تولید کفش دوومیدانی آورد.

۶ .سه خط داشتن آدیداس نشان آن است اما در اصل، این سه خط دارای فواید پزشکی است و کمتر کسی این را می داند. آدیداس، اعلام کرده که که این سه خط از لحاظ علمی و پزشکی موجب توازن و تعادل شخص می شوند.

اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستید که آدیداس اصل ساخت کجاست؟ ، مطالعه این مقاله که شامل تاریخچه برند آدیداس به همراه اطلاعاتی در مورد برند ادیداس از گذشته تا کنون است به شما پیشنهاد می شود.

آدولف داسلر کارش را از اتاق لباسشویی مادرش آغاز کرد و جهان را فتح نمود. داسلر بنیانگذار برند آدیداس معتقد بود که در رسیدن به اهدافش رشد کرد و بزرگ شد. او در مسیر رسیدن به آینده همیشه یادآور این مسئله بود که از کجا شروع کرده است. داسلر از سال ۱۹۲۴ اولین محصولات خود را به ورزشکاران ارائه داد و اولین پاداش زحماتش دستیابی مدال طلای لینا دارک ۱۹۲۸ در آمستردام و جسی اوونز ۱۹۳۶ در برلین با پوشیدن کفش های مارک آدیداس سه خط بود. آدی داسلر ۱۸ آگوست ۱۹۴۹ در سن ۴۹ سالگی برند آدیداس را با حضور ۴۷ کارمند در شهر کوچک هرتزوگن آواراخ در ایالت بایرن آلمان بنیانگذاری کرد. بنابراین آدیداس برای کشور آلمان است و این برند آلمانی در همان روز کفشی به نام Adidas 3-Stripes را روانه بازار کرد که موجب شهرت زودهنگام او شد. این موفقیت جهانی از آغازی فروتنانه در مسیر معجزه به دست آمد.
چه کسی تصور می کرد که وقتی تیم ملی فوتبال آلمان با مجارهای بینظیر فینال جام جهانی ۱۹۵۴ در حالیکه کفش های سبک وزن در تاریخچه برند آدیداس به پا داشتند، پیروزی باورنکردنی به دست آورند که سال های سال در سراسر جهان بدرخشند.

نوآوری ها و تبلیغات مارک آدیداس

اما نوآوری هرگز به خواب نمی رود.

در سال ۱۹۹۳ رابرت لوییس دریفوس مدیر اجرایی جدید همراه با شریکش کریستین تورِس شرکت غول پیکر آدیداس را که به خواب رفته بود و در آستانه ورشکستگی بود به صورت ناباورانه ای نجات داد.ایده او جهت دادن به آدیداس بود نه بازسازی آن.
او این برند جهانی را از یک شرکت فقط فروشنده به یک شرکت بازاریابی تبدیل کرد و آن را دوباره در مسیر رشد  قرار داد.
درسال ۱۹۹۸ سهام مارک آدیداس به DAX واگذار شد که شامل ۳۰ شرکت بزرگ تجاری در آلمان بود و کارخانه آدیداس به خارج از زاواراچ که قبلا یک پایگاه نظامی سابق ایالات متحده بود، انتقال یافت. آن جا «جهان ورزش» بود، مکانی که با تکنولوژی روز توسعه داده شد تا کارکنان آدیداس در مسیر رو به رشد، آن را اداره کنند.سروش کالا

سال ۲۰۰۰ با آغاز قرن جدید آدیداس اولین شرکتی بود که سبک جدیدی از زندگی را معرفی کرد. این کمپانی با تمرکز بر روی ورزش های خیابانی مشارکت نوآورانه ای را آغاز نمود. در یکی از مبارزات بازاریابی به یادماندنی، سال ۲۰۰۴ مارک آدیداس اجازه داد تا بزرگترین ورزشکارانش از جمله دیوید بگهام، هائل جبرلزسی، محمد و لیلا علی با ترس و شکست مواجه شوند تا ثابت کند هیچ چیزی غیرممکن نیست.

آدیداسآدیداس

آدیداس ۱

سال ۲۰۰۵ آدیداس برای اولین بار کفشی با عنوان «adidas1» یا آدیداس ۱ را روانه بازار کرد که اولین کفش ورزشی دارای  میکروپروسسور بود. این میکروپروسسور با توانایی محاسبه بیش از ۵ میلیون فرمول ریاضی در ثانیه، اولین کفشی بود که به راحتی می‌توانست شرایط استفاده کننده را در نظر بگیرد و فرم کفش را براساس نیازهای او تغییر دهد. این میکروپروسسور با یک باتری کوچک تغذیه می‌شد که به طور تقریبی تا ۱۰۰ ساعت دویدن عمر کند و به راحتی قابل تعویض باشد.
و اما برند آدیداس (adidas) نام خود را به دیواره های خیابان ها و میدان های ورزشی کشید. مهارت این برند معتبر در این است که پوشاک و کفش را برای هر ورزش، هر مُد و سبک و سلیقه هر ورزشکار به صورت تخصصی ارائه می دهد.
درسال ۲۰۱۳ نوآوری انتهاناپذیر آدیداس دوباره عرصه دیگری را به جهانیان معرفی کرد. کفش انرژی «energy» شبیه هیچ تجربه ای در گذشته نبود و طرفداران آدیداس را متحیر کرد. کتونی آدیداس زد ایکس ۲کا

استراتژی های برند آدیداس

درسال ۲۰۱۵ آدیداس تجارت استراتژیک خود را در سه مرحله برنامه ریزی کرد:
۱.   سرعت: آدیداس اولین شرکت ورزشی شد که سرعت در رفع نیازهای مصرف کنندگان و تصمیم گیری های داخلی از اهداف خود قرار داد.هرت کالا.
۲.   شهرها: ۶ شهر کلیدی سهم بازار و روند آدیداس را به عهده دارند… نیویورک، لس آنجلس، شانگهای، توکیو، لندن و پاریس.
۳.  منبع باز: آدیداس اولین شرکت ورزشی است که ورزشکاران، مصرف کنندگان و شرکای خود را به عنوان بخشی از مارک ها معرفی می کند.

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری توسعه برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا