برندهای خارجی

شوک تورمی به برند آمازون؛ جهش قیمت کالاهای چینی زیر سایه تعرفه‌های جدید

تحقیقات جدید نشان می‌دهد قیمت کالاهای ساخت چین در برند آمازون با سرعتی بیش از نرخ تورم آمریکا افزایش یافته و اثر تعرفه‌های تجاری مستقیماً به مصرف‌کننده آمریکایی منتقل شده است.

به گزارش توسعه برند، بررسی تازه موسسه DataWeave بر روی بیش از ۱۴۰۰ کالا، حکایت از آن دارد که قیمت محصولات ساخت چین در برند آمازون ایالات متحده با سرعتی بیش از نرخ تورم عمومی در حال افزایش است؛ مسئله‌ای که ابعاد جدیدی از اثرگذاری تعرفه‌های تجاری دولت آمریکا را بر بازار مصرف کالاهای وارداتی و اکوسیستم برند آمازون آشکار می‌کند.

مطابق این تحلیل، میانگین قیمت سبدی متشکل از ۱۴۰۷ کالا که همگی ساخت چین هستند، بین ژانویه تا اواسط ژوئن ۲.۶ درصد رشد داشته است؛ در حالی که نرخ تورم رسمی کالاهای اساسی در همین بازه زمانی صرفاً ۱ درصد گزارش شده است. این داده‌ها نشان‌دهنده اثرگذاری مستقیم تعرفه‌های تصویب‌شده از سوی دولت ایالات متحده بر هزینه مصرف‌کننده نهایی و تجربه خرید روی پلتفرم برند آمازون است.

نکته قابل توجه این است که شتاب افزایش قیمت‌ها از ماه مه شدیدتر شده و همزمان با آغاز موج جدید تعرفه‌ها از سوی دولت ترامپ، نمود قابل ملاحظه‌ای یافته است. داده‌ها مشخص می‌کنند که در خردادماه، افزایش قیمت به ویژه در گروه‌های لوازم منزل (۳.۵٪) و محصولات الکترونیکی (۳.۱٪) شدت گرفته و برند آمازون به عنوان بزرگ‌ترین بازار آنلاین آمریکا، کانال اصلی انتقال این اثرات به خریداران بوده است.

تحلیل رفتار بازار

سهم بالای فروشندگان شخص ثالث (۶۲ درصد کل محصولات آمازون) و گستردگی کالاهای ساخت چین (۴۳۸.۹ میلیارد دلار صادرات چین به آمریکا در سال گذشته) موجب شده آثار این شرایط، شبکه وسیعی از محصولات مصرفی، اعم از لوازم آشپزخانه، لوازم اداری، وسایل الکترونیکی و … را شامل شود. بخشی از اقلام مثل کتری برقی هامیتون بیچ و ماهیتابه GreenPan با رشد دوبرابری قیمت رو‌به‌رو شده‌اند.

کارتیک بتاپور، مدیرعامل DataWeave، خاطرنشان می‌کند: «حتی تعرفه‌های نسبتا پایین نیز در شرایط مارژین سود کم و چرخه تامین سریع، به سرعت به قیمت نهایی منتقل می‌شوند.» به گفته او، آنچه در خرداد شاهد هستیم اولین موج گسترده افزایش قیمت است و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده این روند تشدید شود.

واکنش برند آمازون و سایر برندها

سخنگوی برند آمازون اعلام کرده که تغییر قابل ملاحظه‌ای در میانگین قیمت کل محصولات این برند ثبت نشده و افزایش یا کاهش قیمت تنها به برخی گروه‌های محدود مربوط می‌شود؛ با این حال، آمار DataWeave حکایت از آن دارد که تغییرات قیمت در محصولات با منشأ چین کاملاً محسوس است.

غول‌های خرده‌فروشی دیگر همانند برند والمارت و فروشگاه‌های Macy’s نیز با استناد به تعرفه‌ها، افزایش قیمت برخی گروه کالاها را اعلام یا اجرا کرده‌اند. برند نایکی نیز که پس از شش سال مجدد به آمازون بازگشته، از اول ژوئن قیمت گروهی از محصولات خود را بالا برده است.

“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””

چشم‌انداز بازار و راهبرد برندها

این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که فضای اقتصادی آمریکا با چالش تقاضا و کاهش مصرف مواجه است؛ فروش خرده‌فروشی‌ها در ماه می نسبت به آوریل ۰.۹ درصد افت داشته و مخارج مصرف‌کنندگان کاهش یافته است. اکثر برندها فعلاً با احتیاط، تنها بخشی از هزینه‌های تعرفه‌ای را منتقل می‌کنند، اما با وضع تعرفه‌های جدید (۱۰٪ عمومی، ۵۰٪ فولاد و آلومینیوم، ۲۵٪ خودرو و قطعات)، انتظار برای افزایش مجدد قیمت در کالاهای اساسی بالاست.

به طور کلی، راهبرد برند آمازون همچنان حفظ قیمت‌های پایین و مدیریت هوشمند زنجیره تأمین است. اندی جسی، مدیرعامل برند آمازون، تاکید کرده که این برند به همکاری فعال با فروشندگان برای انتقال سفارش‌ها به داخل آمریکا و کنترل قیمت‌های تمام‌شده متعهد است. با این حال شواهد نشان می‌دهد فشار تعرفه‌ها وارد مرحله جدیدی شده و مشتریان آمریکایی نیز به تدریج هزینه این سیاست‌ها را در سبد خرید خود احساس می‌کنند.

منبع: رویترز

محدثه مدنی

من با دوربین و قلمم در دنیای برندها به گشت‌وگذار می‌پردازم. تلاشم بر این است که با پوشش اخبار و رویدادهای کلیدی برندهای ایرانی و خارجی، تصویری شفاف و دقیق از تحولات این حوزه ارائه دهم و داستان‌ آن‌ها را روایت کنم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا