کسب و کار

۵ توصیه مهم برای برندسازی خدمات

پایگاه خبری توسعه برند، برای برندسازی خدمات به روشی صحیح، شرکت ها باید به اهمیت برندسازی خدمات و نقش خدمات خود در بازار فکر کنند. توصیه می کنیم پیش از ورود به این مسیر پنج اصل کلیدی برای برندسازی خدمات را به روشی تاثیرگذار بیاموزید. برندسازی خدمات یا در واقع چیزی که قابل مشاهده نیست، چالش برانگیزتر است. برخلاف برندسازی محصول که یک محصول تبلیغ می‌شود، برندسازی خدمات شامل فعالیت های بیشتری است که باید در پشت صحنه اجرا شوند. برندسازی خدمات بر ارتقای هویت، حرفه ای بودن، تصویر برند و عوامل دیگری مرتبط با نحوه درک مشتریان از کسب و کار تمرکز دارد. در این مقاله با پنج نکته کلیدی برای برندسازی خدمات که شرکت های خدمات دهنده برای ارتقای کسب و کار خود می توانند استفاده کنند، آشنا خواهید شد.

۱-    منفعل نباشید و چند قدم جلوتر راه بروید

در یک محیط تجاری در حال تغییر، بسیار مهم است که همیشه به آینده فکر کنید. قبل از اینکه مشتریان مراحل یا سوالات بعدی را بپرسند، برای کسب و کار شما مهم است که خدمات را به شفاف ترین حالت ممکن به مشتری پاسخگو باشید.

به عنوان مثال در دوران اوج همه گیری ویروس کرونا فروش آنلاین به طور قابل توجهی افزایش یافت. کسب وکارها مجبور بودند بسیاری از مدل‌های سفارش و تحویل خود را با شرایط موجود تطبیق دهند. قرار گرفتن در چنین شرایطی باعث شده بود تا خریداران در مورد سفارش های خود سوالات زیادی داشته باشند. در بعضی مواقع اضافه شدن یک بخش به عنوان پرسش های متداول به وبسایت بسیاری از ابهام ها را برای مشتری برطرف می کرد.

بنابراین مهم است که همیشه چند قدم جلوتر از مشتریان باشید. تفکر فعالانه در مورد نحوه تعامل کسب و کار با مشتری یکی از مواردی است که همیشه باید یکی از دغدغه های صاحبان کسب و کار باشد. فعال بودن در این مسأله می تواند خدمات شما را در ذهن بسیاری از خریداران ثبت کند و یک قدم مهم در برندسازی خدمات برداشته باشید.

برای ملموس تر شدن موضوع یک مثال عینی ذکر می کنیم. هایپرسوپرایز کسب و کاری است که در زمینه ارائه سناریو سورپرایز فعالیت دارد. قطعا شما هم کسی را دارید که خیلی دوستش دارید و برای تولد او مایل هستید تا کار ویژه ای انجام دهید. خوب، چه کاری بهتر از یک سوپرایز هیجان انگیز یا رمانتیک! هایپرسوپرایز برای سوپرایز فرد مورد علاقه شما، ایده های جذابی مطرح می کند، برنامه ریزی های لازم را انجام می دهد و اجرای سوپرایز را خود عهده دار می شود. هایپرسوپرایز برای ارتباط با مشتریانش روش های مختلفی دارد به طوری که کارشناسانی که پاسخگوی مشتریان هستند مانند یک دوست با آنها برخورد می کنند. تماس تلفنی به خط موبایل، ارسال پیام در واتساپ یا تلگرام و ارسال ایمیل ازجمله راه های ارتباطی است که انتخاب کرده است. اما راه ارتباطی مهم تر این است که کاربر می تواند در صورت تمایل از طریق فرم موجود در صفحه اصلی، تلفن تماس خود را بگذارد تا در اولین فرصت با او تماس گرفته شود.

۲-    خدمات خود را واضح بیان کنید

کسب و کار شما چه می کند؟ ساده ترین سوال برای پاسخ باید همین پرسش باشد. در آغاز فرایند برندسازی خدمات، مهم است که پیام شرکت و ویژگی های برند خود را خیلی روشن بیان کنید. زیرا یک پیام واضح به مخاطبان به رشد سریع‌تر کسب وکار کمک زیادی می‌کند و بر تمام ارکان کسب و کار – از کارکنان و ذینفعان تا اهداف کسب و کار – تأثیرگذار خواهد بود. داستان گویی یکی از روش های جذاب برای جذب مخاطب است. در صفحه اینترنتی یا وبسایت کسب و کار حتما داستان برند را شرح دهید و در مورد رسالت، اهداف کسب و کار و شعارهای خود تأکید کنید. تا زمانی که خدمات شما به روشنی برای مخاطب به تصویر کشیده نشود، رشد کسب و کار نیز ضعیف جلو خواهد رفت.

اما مسأله مهمی که باید در بیان داستان برند به آن توجه ویژه ای داشته باشید، شخصیت برند است. شخصیت برند، مانند یک شخصیت انسانی یا شی مطرح می شود که بازتابی از ویژگی های سازمانی، اهداف، وجه تمایز با رقبا و … کسب و کار خواهد بود. دوام، یکپارچگی و اصالت برند را می توان بر اساس همین شخصیت برند ارزیابی کرد.

۳-     نیازها را پیش بینی کنید

برای پیشرو بودن در صنعتی که خدمات ارائه می شود و ظهور یک کسب و کار موفق، باید نیاز مخاطب دقیقا و در عمیق ترین لایه ممکن شناسایی شود. بنابراین در وهله اول باید نیازها و درخواست های آنها را پیش بینی کنید و با کمک متخصصان سعی کنید به درک عمیق تری با تحقیقات میدانی و روش های گوناگونی مانند مصاحبه برسید. این فرایند نیازسنجی صرفا به خدمات محدود نمی شود، قابلیت یا خدمات جدید، تغییر ظاهر در بخشی از پلتفرمی که خدمات شما به تصویر کشیده می شود، ارتباط با مشتریان و … نیز در این زمنیه نیاز به توجه دارد.

در مثال هایپرسوپرایز، می توان به سرویس جدیدی که در این کسب و کار ارائه شد، پرداخت. ارسال هدیه به ایران برای کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند و اقوام آنها در ایران هستند، موضوعی چالش برانگیز است. تحریم های بانکی علیه ایران از یک سو و سختی در ارسال هدیه به ایران از سوی دیگر دردسرهایی را برای ایرانیان به همراه داشته است. هایپرسوپرایز با کمی خلاقیت با معرفی طرح دوست من، امکان ارسال هدیه به ایران را برای مهاجران ایرانی فراهم نمود تا با خیالی آسوده عزیزان خود را در ایران خوشحال کنند. در طرح دوست من هایپرسوپرایز هدف، خوشحال کردن عزیزی بود که فردی را در خارج از کشور داشت. تهیه و ارسال هدیه فیزیکی، خرید و تحویل گل، سفارش غذا و دعوت به رستوران و از همه مهم تر سوپرایز موزیکال همگی قابلیت هایی بود که ایرانیان مهاجر می توانستند در طرح دوست من از آن برخوردار شوند. زمانی که این نیاز شناسایی شد، هایپرسوپرایز تلاش کرد تا پاسخ به این نیاز را به روشی صمیمانه بدهد و آن هم طرح دوست من بود. در این طرح مهاجری که در خارج از کشور حضور دارد، یک دوست در هایپرسوپرایز پیدا می کند که تمام امور مربوط به سوپرایز و ارسال هدیه به کسی که او دوستش دارد را عهده دار می شود.برندسازی خدمات

۴-    خلاق بودن؛ اصل فراموش نشدنی

در برندسازی خدمات خلاق بودن تنها به خدماتی که ارائه می شود مربوط نمی شود. خلاقیت در نوع خدمات، شیوه ارائه خدمات و مهم تر از همه شیوه شرح و بیان وجه تمایز خدمات جز موارد شفاف و قابل ملموسی است که همه با آنها آشنایی کامل دارند. شیوه خلاقانه ارائه خدمات موضوع مهمی است که در موضوع USP امری ضروری محسوب می شود، اما نحوه نمایش و معرفی این شیوه خلاقانه ارائه خدمات نیز به نوبه خود باید خلاقانه و پویا باشد. در چنین شرایطی است که برد با شما خواهد بود و USP شما را به خوبی به مخاطب نشان می دهد. ظهور خلاقیت در تمام ارکان کسب و کار باید به خوبی جلوه کند، به ویژه در مرحله ارتباط با مشتری. به عنوان مثال کسب و کاری که امکان پاسخگویی ۲۴ ساعته را ندارد می تواند با راه اندازی ربات که به صورت خودکار پاسخ مخاطبان را بدهد، می تواند تأثیر چشمگیری در افزایش ارائه خدمت به مشتریان داشته باشد. در مثالی که درمورد طرح دوست من هایپرسوپرایز بیان کردیم، شیوه پاسخگویی به نیاز مخاطب به روشی خلاقانه انجام شده بود تا احساس راحتی و آسودگی به مخاطب انتقال یابد.

۵-    مشتریان را خوشحال نگه دارید

پس از طی مراحل مارکتینگ و برندسازی خدمات، بسیار مهم است که مشتریان خود را خوشحال کنید تا تبدیل به کسانی شوند که کسب و کار شما را به انتخاب خود تبلیغ می کنند. تنها از طریق ارائه خدمات با کیفیت بالا به مشتریان، زمان پاسخگویی فعال و ارائه پیشنهادهای خلاقانه است که مشتریان شما هنگام توصیه به دوستان و خانواده، کسب و کار شما را به عنوان گزینه برتر به خاطر خواهند آورد.

به عنوان کسب و کاری که خدمات خاصی را ارائه می دهد، مهم است که به مشتریان نشان دهید که همیشه آغوش شما به روی آنها باز است و همیشه منتظر شنیدن نظرات، انتقادات و پیشنهادهای آنها هستید. البته هنگام شنیدن صدای مشتری باید بازخورد مناسبی به او نشان دهید تا احساس رضایت را در مشتری برانگیزید.

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری توسعه برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا